איך לייצר צמיחה במשק ב- 3 מהלכים?

בדיון שהתקיים בנושא עידוד הצמיחה במשק במסגרת השולחן העגול בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד, ובהשתתפות נציגים ממשרד האוצר, משרד הכלכלה ובנק ישראל, אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי בשנתיים האחרונות צמיחת המשק פסקה. "נתוני צמיחת המשק מראים כי המשק נמצא בארבע השנים האחרונות בצמיחת מינימום שהחריפה בשנתיים האחרונות, שכן לא מדובר בצמיחה פרי עלייה בפריון או תפוקה אלא צמיחה תוצאתית של הגידול באוכלוסיה."

לין אמר כי יש לנקוט בצעדים לשינוי מהיר בצמיחת המשק ולמפנה של ממש, שיפעלו על המגזר העסקי במלואו - תעשייה, חקלאות, מלונאות, היי-טק וגם מסחר ושירותים. "תנופת הצמיחה האמיתית והמשפיעה ביותר טמונה בצמיחת המגזר העסקי כולו. מנוע הצמיחה האמיתי של המגזר העסקי הוא המוטיבציה של יחידים ותאגידים לבנות ולפתח עסקים, וכך ליצור מקומות עבודה ולהגדיל את התוצר. מנוע הצמיחה מצוי בכל מגזרי המשק, אצל כל יחיד המוכן לבנות עסק לגיטימי, בסיכון אישי שלו."

לין הציג את העבודה שנעשתה בלשכת המסחר המתעדת את מלוא ההכבדות שהוטלו על המגזר העסקי מתחילת העשור הנוכחי, בדרך של חקיקה ורגולציה, דרישות ודיווחים בתחומי יחסי העבודה, הגנת הסביבה, הגנת הצרכן, והפליליזציה של הניהול העסקי. "כל צעד וצעד אולי מוצדק בפני עצמו, אבל נעדרת ראייה כוללת מה השפעת צעדים אלה במונחים של תוספת עלויות ודרישות של זמן ניהול. צריך להבין שאין למדוד זאת רק על פי העומס המוטל על החברות הגדולות אלא גם על אותם עסקים קטנים ובינוניים."

ולכן לדבריו, הצעד הראשון חייב להיות קו מדיניות ברור שאין להוסיף הכבדות נוספות על המגזר העסקי. "מדיניות מגובשת של האוצר, הכנסת, ועדת שרים לענייני חקיקה והרגולטורים למיניהם, שאין להעמיס הכבדות נוספות על המגזר העסקי מבלי שיהיו איזונים נאותים."

הצעד השני, להפחית את המס הישיר על יחידים ברמות ההכנסה הבינוניות בשיעור של 2% וכן לקבוע מס ישיר (מס ישיר כולל את מס הכנסה+ביטוח לאומי+מס בריאות) מרבי בשיעור שלא יעלה על 48%.

הצעד השלישי, הפחתת מס החברות לרמה של 24% ובמקביל הפחתה הדרגתית של המס על משיכת רווחים, בפעימה הראשונה ל- 28% , עד להחזרתו לשיעור המקובל של  25%.

" טעות לחשוב שעידוד הצמיחה יושג באמצעות תקציב המדינה. כבר היום המדינה משקיעה סכומים אדירים בעידוד המגזר העסקי דרך הטבות מס מופלגות ורכישה מסיבית של דולרים, ובכל אופן מהלכים אלה לא מניבים תוצאות רצויות."

"עידוד הצמיחה חייב להיעשות תוך גיבוש מדיניות כוללת, לה שותפים כל זרועות השלטון, המבוססת על ההכרה שהמוטיבציה של היחידים לבנות ולפתח עסקים היא מנוע הצמיחה האמיתי של המשק. הצעדים לעידוד הצמיחה חייבים להיות כאלה הפועלים על המגזר העסקי כולו ללא אפליות סקטוריאליות."

"המשק הישראלי, כמו מרבית ארצות המערב, עבר שינוי מבני מעמיק, וכיום בית היוצר של מקומות העבודה הוא מגזר המסחר והשירותים על כל ענפיו – מהנדסים, עורכי דין, רואי חשבון, סוכני ביטוח, חברות ביטוח, שוק ההון, יבואנים מכל התחומים, רשתות שיווק וקמעונאות, נותני שירותים עסקיים, נותני שירותים אישיים ועוד ועוד. היזמות הישראלית מוצאת את מרחב הקידום שלה בפיתוח ענפי משק חדשים בתחום המסחר והשירותים. אפילו בתחום הייצוא הישראלי, יצוא השירותים יחד עם הסחר ביהלומים (שמרביתו שירותים) מגיע כבר למחצית מהייצוא הישראלי כולו."

"מבלי לגרוע מחשיבותה של התעשייה ואף מתוך רצון ברור לראות בצמיחתה, יש גם לבנות מחדש תפיסות עבודה שיעודדו הקמת מפעלי תעשייה ברחבי הארץ ובעיקר בפריפריה, מבלי שיצטרכו לעמוד במכסת ביצוע הייצוא."

למידע נוסף בתחום זה