האם בקרוב נצפה בהקלות בתהליכי הייבוא לישראל?

חשיפה ציבורית ראשונה להסכם פישוט הליכי סחר, בכנס בנושא יבוא והורדת חסמים של לשכת המסחר תל -אביב והמרכז בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה, שיתקיים במסגרת ועידת PORT2PORT ביוני הקרוב.

במסגרת ועידת PORT2PORT אשר תתקיים ביום 16.06.2016, תקיים לשכת המסחר תל-אביב והמרכז בשיתוף עם משרד הכלכלה והתעשייה, כנס בנושא יבוא והורדת חסמים, בו ירצו ראשי המגזר העסקי, נציגים עסקיים ונציגים מכל משרדי הממשלה. כמו כן, יתקיימו שלושה מושבים מרכזיים שידונו ברפורמות בייבוא במשרדי ממשלה, בפישוט תהליכי סחר ובפתיחת שוק בדיקות התקינה לתחרות.

הפאנל, שיעסוק בפישוט תהליכי סחר, יציג את פרטי ההסכם, המכונה גם "חבילת באלי", מזווית הראיה של רשות המסים והמכס הישראלי ואת השלכותיו בהתנהלות מולו בעתיד.

במסגרת הדיונים שקיים ארגון הסחר העולמי בשנת 2013 בבאלי, הוצגה טיוטת הסכם בנוגע לפישוט הליכי סחר (AGREEMENT ON TRADE FACILITATION), שמטרתו להגביר את הנגישות והשקיפות בענייני יבוא וייצוא טובין.

"חבילת באלי" מציגה סדרת כללים לפישוט הליכי סחר שיחייבו את חברי ה WTO לאחד הסכמי סחר ולייעל הליכי מכס. ארגון ה ICC -קובע כי ביצוע הליכים אלו יביא לשלוש תוצאות חיוביות עיקריות:

  1. הגברת הייצוא בכלכלה העולמית בהיקף של טריליון דולר בשנה
  2. יצירת 21 מיליון מקומות עבודה חדשים, מדי שנה
  3. הורדת עלויות הסחר הבינ"ל בכ-10% - 15%

ההסכם יכנס לתוקף כאשר שני שליש מחברות הארגון (106 מדינות) תאמצנה את עקרונותיו. נכון להיום, 78 מדינות מתוך 159 חברות הארגון הודיעו על הצטרפותן להסכם, חלקן שותפות סחר גדולות עם ישראל. אולם, ישראל עדיין לא הודיע על הצטרפותה.

על פי ההסכם, כל מדינה החברה בארגון הסחר העולמי חייבת לא רק להנגיש את המידע והפרסומים בכל הנוגע להליכי יבוא וייצוא, שיעורי המס, האגרות וההיטלים, כללי הסיווג וההערכה של טובין, אלא גם להעמיד לרשות הקהילה כל מידע הרלוונטי בנוגע להליכי יבוא ויצוא.

כמו כן, על פי ההסכם, רשות המסים תידרש לבטל את ההסתייגות המופיעה באתר, לפיה המידע הקיים בו אינו מהווה תחליף להוראות החיקוק המשתנות מעת לעת, ולפיכך יש לנהוג משנה זהירות, כך שכל אחד יוכל להסתמך על המידע המופיע באתר. הדבר יחייב פרסום של החלטות סיווג והערכת טובין, שכיום לא מתפרסמות כלל או מתפרסמות באופן חלקי.

לדברי לבנת קיזנר, מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, "ההסכם המדובר מפשט את תהליכי הסחר מכל היבטיו. ישומו בישראל יפשט את תהליכי הייבוא ויחסוך בעלויות ליבואן, דבר שעשוי להפחית בסופו של דבר את העלויות לצרכן הסופי". קיזנר מציינת כי "ההסכם יכנס לתוקף בישראל עם סיום ההיערכות של המכס הישראלי, בכלל זה עלייתה לאוויר של מערכת שער עולמי. ואנו מקווים שזה יעשה בהקדם לטובת כלל  ציבור הסחר הבינלאומי."

קיזנר מסבירה כי בהסכם הוכנסו שני שינויים חשובים הנוגעים לשחרור טובין מפיקוח:  הראשון, כל מדינה החברה בארגון מחויבת לגבש הליכים המאפשרים הגשה של מסמכי הייבוא בפורמט אלקטרוני טרם הגעת הטובין ארצה, וזאת לצורך זירוז הליכי השחרור. "נכון להיום, שחרור טובין מפיקוח המכס אפשרי רק לאחר הגעת הטובין ארצה. על פי ההסדר החדש ניתן יהיה לקצר את משך השהות של הטובין בפיקוח המכס, שכן ניתן יהיה להגיש את מסמכי השחרור, באופן מקוון עוד לפני הגעת המשלוח ארצה, ואף לשלם את מסי הייבוא מראש באופן מקוון."

השינוי השני דורש מכל מדינה בארגון לגבש הליכים שיאפשרו שחרור של טובין עוד בטרם התגבשה ההחלטה לגבי גובה מסי הייבוא הנוגעים להם, לדוגמה, במקרים שבין הצדדים ישנה מחלוקת בנוגע לסיווג הטובין או בנוגע לערך לצורכי מכס. עם זאת, רשאית רשות המסים להתנות את השחרור כאמור בהפקדת סכום המס השנוי במחלוקת או בהפקדת ערבות בנקאית.

יצוין, כי על פי סעיף 154 לפקודת המכס, כל אימת שישנה מחלוקת בין היבואן לבין רשות המסים נדרש היבואן, כתנאי לשחרור הטובין, לשלם את המס בגינם אגב מחאה, ולהגיש תביעה להחזר מס בתוך שלושה חודשים ממועד השחרור.

לדברי קיזנר, "הוראות ההסכם יביאו לרביזיה בהוראה המנדטורית, המכבידה באופן לא הוגן על מי שחולק על עמדת המיסוי של רשות המסים. כמו כן, חויבה כל מדינה לקיים שימוע בכל הנוגע לשינויים בחקיקה הנוגעת לשחרור טובין מפיקוח המכס, ולאפשר ליבואנים וליצואנים לקבל החלטות pre-ruling בייבוא, וכן לערער על החלטות בעלות אופי משפטי בפני גורם מוסמך, תוך קבלת מענה תוך זמן קצוב."

 בכנס ייקחו חלק ראשי המגזר העסקי, נציגים עסקיים ונציגים מכל משרדי הממשלה, אשר ידונו בין היתר בפישוט הליכי הסחר והייבוא לישראל, רפורמות בבדיקות תקינה ובייבוא.

בין המשתתפים: עו"ד אוריאל לין - נשיא איגוד לשכות המסחר, שרגא ברוש – נשיא התאחדות התעשיינים, חה"כ רועי פולקמן, חה"כ דוד ביטן, עמית לנג - מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי באב"ד – מנכ"ל משרד האוצר, אודי פראוור - ראש האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה, אלי גורדון - מנהל שירות המזון הארצי, נתי שוברט - סמנכ"ל בכיר משרד התקשורת, אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר משרד התחבורה, יחזקאל ליפשיץ - סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, אבירם אברמוביץ - מנהל תחום בכיר תש"ר והערכת סיכונים ברשות המיסים, אמיר שני - מנכ"ל חברת עמית ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים, יעקב הלפרין - מנכ"ל רשת אופטיקה הלפרין, אייל רביד - מנכ"ל ויקטורי רשת סופרמרקטים, מאיר קלוגהפט - מנכ"ל חברת הצעצועים "שחק נא" ויו"ר חטיבת הצעצועים בלשכת המסחר, ועוד. 

לפרטים המלאים של האירוע: לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה