עסקים בלי הפסקה: איגוד לשכות המסחר מתנגד נחרצות לכל שינוי בסטאטוס קוו בעניין השבת

"איגוד לשכות המסחר, המייצג את מרבית מגזר המסחר והשירותים מתנגד נחרצות לכל שינוי בסטאטוס קוו בעיר תל אביב או בניסיונות לשנות את אופייה העסקי, הבידורי והתרבותי, אם על פי הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר או כל הצעה מסוג זה. עדיף להפנות את המרץ החקיקתי לאפיקים של ליברליות וחופש בחירה." כך אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לין אף פנה בנושא לשר האוצר ח"כ כחלון.

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי להצעות חוק מסוג זה היבטים שליליים בתחום תעסוקת עובדים:
* פגיעה בעובדים לא יהודיים, המצויים בדרך כלל בשכבות האוכלוסייה המוחלשות כלכלית, שעובדים בשבת ומנצלים את יום המנוחה השבועי שלהם בימי שישי או ראשון. לדוגמה, בקניון שפתוח בשבת בעיר שעיקר תושביה יהודים. לפי הצעת החוק מאחר שהקניון יהיה סגור בשבת, אותם עובדים לא יהודיים שיום המנוחה שלהם הוא למשל שישי ועד כה עבדו בחנות בשבת במקום, לא יוכלו לעבוד בה בשבת כי החנות תהיה סגורה מכוח החוק, דבר שיגרום להפסד יום עבודה וכתוצאה מכך ירידה בשכר. העברתו של החוק תוביל להפסד יום עבודה נוסף ופגיעה כלכלית ניכרת באותם עובדים. 

* לאור העובדה ששבוע העבודה בישראל הוא מן הארוכים בעולם, ואנשים רבים עובדים גם בשישי בבוקר, נפגעת יכולתם לערוך את קניותיהם המתבצעות לעיתים גם בשבת.


זאת ועוד, באיגוד לשכות המסחר מציינים כי הצעות מסוג זה עלולות לגרום לפגיעה במסחר ובהכנסות החנויות הפעילות בשבת, דבר שעלול להביא לפיטורי עובדים, לא רק של אלה העובדים בסופי שבוע, אלא בכלל מצבת כוח האדם של העסק בשל קיטון בהכנסות.

לדברי לין, מדובר בסטאטוס קוו עדין ואין להפר אותו לאף כיוון אלא דווקא לשמר אותו כפי שהוא כיום. "אין צורך לשנות את הסטאטוס קוו הקיים אלא לשמר את האיזון הקיים כיום ולאפשר לציבור המעוניין בכך לבלות באזורי מסחר הפתוחים בשבת."

 

למידע נוסף בתחום זה