אזהרה! המשך חקיקה פופוליסטית כנגד מעסיקים תגרום לנסיגת המשק ויצירת אבטלה."

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב היום למגמת החקיקה הפופוליסטית המסתמנת בכנסת והזהיר את הממשלה כי אם מגמת חקיקה זו תימשך, המשק יעבור למצב של דרדור וקיפאון. לין אמר כי אין הוא מטיל ספק בכוונות הטובות העומדות ביסוד חוקים אלה, אך אין די בכך. יש לבחון גם את התוצאות ולהציע הצעות מאוזנות.

לין נתן שתי דוגמאות קונקרטיות: הראשונה תיקון תקנות לפיהן עובד שנעדר מן העבודה יוכל להציג אישור רפואי אשר לא נקובה בו אבחנת המחלה; והשניה, הצעת חוק של חה"כ מרב מיכאלי, יחד עם 37 ח"כים נוספים.

לין אמר כי "התיקון הראשון יכול היה להיות תיקון טוב אם הרופאים והעובדים היו כולם מלאכים, אבל אסור לנו להיות נאיבים: רופאים עומדים תחת לחצים כבדים של מטופלים ובמצבים של עומס עבודה, ואי אפשר לומר שבקרב העובדים אין בכלל כאלה המנצלים מצבים אלו. יש צורך למצוא פתרון מאוזן יותר, תוך שמירה על פרטיות העובד, קודם שמבטלים את ציון חובת האבחון."

לין: אין ספק שכתוצאה מתיקון זה, ימי היעדרות מחמת מחלה במשק יעלו פלאים, והוצאה זו תוטל כעלות נוספת על המעסיקים במגזר הפרטי.

לין: "המשך חקיקה פופוליסטית כנגד מעסיקים תגרום, ללא ספק, לפגיעה חמורה בניהול והקמת עסקים בישראל, ותוצאתה תהיה נסיגת המשק ויצירת אבטלה."

במיוחד העביר לין ביקורת על הצעת החוק של מיכאלי, על פיה בשורה ארוכה של מקרים המכונים "התעמרות", כגון "הצבת דרישות בלתי סבירות", "היטפלות קנטרנית למעשיו" או "שליטה הדוקה באופן בלתי סביר על פעילותו במסגרת עבודה", יוכל העובד להגיש תביעות לפיצויים ללא הוכחת נזק, בנוסף לפסיקה של פיצויים לנזק ממשי. "אין ספק שצריך להגן על עובדים בפני התעמרות במקרים חמורים באמת, אבל הצעת החוק שהוגשה מעידה על חוסר רצינות והיא תעודד יצירתם של מאות אלפי תביעות נגד מעסיקים ותציף את מערכת המשפט, עם כל העלויות הכרוכות בכך והזמן הנדרש."

"המעסיקים כבר היום נגררים ללא סוף לבתי הדין לעבודה. תביעה על התעמרות חייבת להיות מבוססת רק על מקרים חמורים מאוד ולא במקרי גבול היוצרים פתח לפרשנות רחבה ועידוד להגשת ערעור."

"המשך חקיקה פופוליסטית כנגד מעסיקים תגרום, ללא ספק, לפגיעה חמורה בניהול והקמת עסקים בישראל, ותוצאתה תהיה נסיגת המשק ויצירת אבטלה." הוסיף.

למידע נוסף בתחום זה