נשיא האיגוד לשר האוצר: יש לבחון מתן סיוע ופיצוי לעסקים שיפגעו כתוצאה מהעבודות להקמת הרכבת הקלה

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בדחיפות לשר האוצר משה כחלון בדרישה להקים מיידית צוות משותף לאוצר, לרשויות המקומיות וללשכת המסחר, כנציגת המגזר העסקי, בכדי לגבש דרכי פעולה שיצמצמו את הפגיעה בעסקים, כתוצאה מביצוע העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן.

לדעת לין, על הצוות לבחון חישוב הפיצוי והתמיכה שיש לתת לאותם עסקים שיפגעו, לתקופת הסתגלות מחודשת, עד אשר יוכלו לקיים את עסקם מחדש. "מבחינת רמת הפגיעה בעסקים אין המצב שונה מהותית ממצב של לוחמה. עסק המתנהל באזור מסוים, מושקעות בו עבודה ותשומות רבות, ובעליו זכאי להניח שיוכל להמשיך ולהתנהל בתנאים סבירים."

לדבריו, "אם נעשית פעולה שלטונית כפויה המונעת אובייקטיבית מעסק להמשיך ולתפקד כרגיל, על המדינה לשאת באחריות ועליה למצוא את המקורות הכספיים לכך; וזאת גם אם אין ספק באשר לנחיצות אותה פעולה."

"המדינה אינה יכולה להתעלם מהעובדה כי אותם עסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי בניה מרכזיים יפגעו קשה, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. על כן, על המדינה והרשויות המקומיות לקבל אחריות מלאה כבר עכשיו, בכדי למנוע אי ודאות, נזקים והתמרמרות קשה בשטח."

לדבריו, לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) יש אחריות ברמה התפעולית. הם צריכים לפעול ככל האפשר כדי להקל על המצב ולמנוע ככל שניתן בעיות של נגישות, בין אם של הובלת סחורות על ידי ספקים ובין אם גישה של ציבור הקונים, אך הם לא יוכלו לעשות מעבר לכך."

"התבטאות של מנכ"ל נת"ע לפיה אנשים יצטרכו לצאת שעה קודם בכדי להגיע בזמן למקומות העבודה היא התבטאות אומללה המעידה על חוסר הבנה בסיסי ובאטימות. לא אומרים היום לאם עובדת שיש לה ילדים קטנים לצאת לעבודה שעה קודם."

לין מדגיש כי אסור להתעלם מהפגיעה הצפויה: "מדובר במגזר שיוצר את מרבית מקומות העבודה בישראל. אסור להפוך אותו לקורבן בשל פעולות תכנון ברמה לאומית, גם כאשר אין איש מטיל ספק בחשיבותם ובנחיצותם."

למידע נוסף בתחום זה