לשכת המסחר באסיפה הכללית: אנחנו דורשים שיחסי השלטון עם המגזר העסקי יהיו על בסיס של הוגנות

האסיפה הכללית השנתית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, בסימן 95 שנות פעילות ללשכה, התקיימה (24.3.14) באירוע חגיגי במלון דן פנורמה בתל אביב, בהשתתפות כ- 700 אנשי עסקים ובכירי משק. בין הנואמים:
שר הכלכלה נפתלי בנט "ממשלה לא בונה כלכלה המגזר העסקי בונה כלכלה"; שר התחבורה ישראל כץ "יש היום בנמלים טרור ופחד, עד סוף השנה הזו נניח אבני פינה בחיפה ובאשדוד"; השר להגנת הסביבה עמיר פרץ "אני מקווה שתוך שבועיים נהיה המשרד הממשלתי הראשון שמגיש לממשלה תוכנית רישוי ירוק שכל תעשיין ובעל עסק יוכל לקבל רישיון אחיד אחד"; סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום "אתם אלה שמייצרים מקומות עבודה ותפקידנו כממשלה לעזור לכם"

עו"ד אוריאל לין נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר נשא דברי פתיחה ואמר "המגזר העסקי שאנו מייצגים הוא בית היוצר של מקומות העבודה בישראל ועל כך אנחנו גאים. המגזר שלנו לא מבקש שום סיוע מהמדינה, לא מבקשים שום עזרה. אנחנו לוקחים את כל הסיכון על עצמנו. מה אנחנו כן דורשים? שיחסי שלטון עם המגזר העסקי יהיו על בסיס של הוגנות, ואנחנו דורשים שמשרתי הציבור במוסדות השלטון יתנו את רמת השירות שהם מחויבים לה על פי תפקידם. ראינו בממשלה נחישות גדולה שהם נאבקים בריכוזיות במגזר הפרטי, אבל אנחנו לא רואים אותה נחישות במאבק בריכוזיות של המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה, כמו חברת חשמל."

לין הציג בפני הקהל את חלומו המלווה אותו שנים רבות בעבודתו הציבורית: "כשם שמרטין לותר קינג השמיע באוגוסט 1963 את נאומו המפורסם ביותר I HAVE A DREAM אשר תרם לעיצוב התפיסה הערכית של ארה"ב, אני מבקש לשתף את השרים והקהל הרב בחלום שלי, מה צריכה ממשלת ישראל לעשות כדי שתהיה פה כלכלה טובה יותר וגם חברה טובה יותר: שרשויות המדינה יחד עם המגזר העסקי יגדילו את השתתפות האוכלוסייה בכח העבודה לרמה אירופאית מקובלת; שתוך שש שנים אנו נראה שני נמלי ים חדשים המקיימים תחרות הוגנת מול הנמלים הקיימים; שכלל הרשויות המקומיות יחד עם משרדי הפנים והאוצר ישנו כיוון ובמקום להעלות את מס הארנונה ילכו בכיוון ההפוך; שמערכת המס תהיה שוויונית יותר ונוריד את נטל המס לכלל המגזר העסקי; שממשלת ישראל תפעל להאטת קצב גידולו של המגזר הציבורי ללא פיטורי עובדים; ששרי הממשלה יראו בצמצום הביורוקרטיה יעד בעל חשיבות מן המדרגה הראשונה; שממשלת ישראל תבצע באומץ מהלך מנהיגותי של אמת ותקבל החלטה המעוגנת בדין של הקפאת כל הרגולציה לתקופה של שנה אחת. "

בסיום דבריו אמר לין: "כל החלומות האלה ברי ביצוע. מדיניות כלכלית הרואה נכונה את המציאות, מציבה יעדים מוגדרים ומגלה אף נחישות ביצוע, תוכל להשיג יעדים אלה. ואם חלומות אלה יתממשו תהיינה פה גם כלכלה טובה יותר וגם חברה טובה יותר. יושבים עימנו היום שלושה שרים שתרומתם להשגת חלום זה יכולה להיות רבה. הם יזכו לתמיכה שלנו."

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר באירוע: "אנחנו במשרד הכלכלה מובילים שינוי תפיסה עמוק, ההבנה היא שאין תחליף לכם, למי שיבנה פה כלכלה, חוץ מיזמים. ממשלה לא בונה כלכלה המגזר העסקי בונה כלכלה. אתם אלו שמייצרים מקומות עבודה, בזכותכם ישנה מגמת ירידה באחוז המובטלים. אנחנו רק צריכים לתת לכם לעשות את זה. אני קורא לדור הצעיר, ליזום, העתיד הוא יזמות. ממשלת ישראל פתוחה לעסקים, תראו בי את השגריר שלכם בממשלה לעצירת רגולציה, כפי שעשינו במכון התקנים ובבלימת חוקים מכבידים ובעזרה למגזר העסקי, שהוא חוט השדרה של מדינת ישראל, והטובים ליזמות."

שר התחבורה ישראל כץ אמר: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הלוקסוס שתפקוד הנמלים בישראל לא יהיה מיטבי. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שטקס בר המצווה של הבן של איזה יו"ר ועד נמל ישבית את הנמל. יש היום בנמל טרור ופחד. לא כל מי שנפגע בעצמו מוכן להתייצב כי הוא לא יודע מה יהיה מחר וזה בשונה מכם. למה השינוי הזה לא קרה עד עכשיו? כי פחדו. המנכ"לים והמנהלים פחדו מהוועדים שניהלו להם את הנמל." כץ הוסיף: "אתמול בית הדין קבע שהוא לא מאשר להם לשבות וזו החלטה חשובה מאוד שמאפשרת לנו להמשיך ולקדם את המכרזים שיצאו לדרך. עד סוף השנה הזו נניח אבני פינה בחיפה ובאשדוד. וכל האיומים- פג תוקפם! אני מקווה שכל ההליך יסתיים בלי שביתה ובכל מקרה לא נירתע. "

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ פתח את נאומו ואמר כי הוא חייב לומר לזכותו של אוריאל לין שלמרות חילוקי הדעות ביניהם גם מבחינה פוליטית, "לין היה אחד התומכים המשמעותיים ביותר להעלאת שכר המינימום בישראל. הסכמתי איתו כי הוא אמר שככל ששכר המינימום יעלה, הם יהיו הצרכנים הגדולים ביותר של העסקים שלנו."

לדברי פרץ: "מאז ומתמיד ראיתי בעסקים הקטנים את הברומטר למדד הכלכלי. כשפעילותם מצטמצמת המשק במצב לא טוב. הם יודעים לייצר מקומות עבודה יותר מכל ענף אחר ולכן יש להשקיע בהם. אני רוצה שהמשרד להגנת הסביבה יהיה ידידותי לבעלי עסקים, ושבעלי העסקים יהיו ידידותיים בחזרה לסביבה. אני מקווה שתוך שבועיים נהיה המשרד הממשלתי הראשון שמגיש לממשלה תוכנית רישוי ירוק שכל תעשיין ובעל עסק יוכל לקבל רישיון אחיד אחד וכל אחד יוכל לדון רק עם מערכת אחת שתיתן לו כל מה שצריך. אני מתכוון לפרסם התחייבות של המשרד שאומרת תוך כמה זמן צריך לקבל תשובה. הרישיונות יהיו לשבע שנים, ולא לשנה-שנתיים. מי שיעבור את כל התקינה הנדרשת, יקבל רישיון. "

סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום פנתה לקהל ואמרה "אתם מובילים את המשק הישראלי. אתם אלה שמייצרים מקומות עבודה ותפקידנו כממשלה לעזור לכם להמשיך לפתח את העסקים שלכם."
צילום: גיל לופו

למידע נוסף בתחום זה