שיפורים במכון התקנים הישראלי

מובא לפניכם מכתבו של דני גולדשטין, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי.

לקוחות יקרים שלום רב,

שנה חדשה היא הזדמנות נהדרת לברך אתכם ולספר לכם אודות החידושים שאירעו במכון.
בתקופה האחרונה עבר המכון כברת דרך ארוכה, ולכל אורך הדרך עמדה לנגד עיניו טובת הלקוח. צוות המכון ואנוכי שכללנו ושיפרנו את השירות ואת הקשר עם הלקוחות על מנת לסייע לכם לפעול ביתר קלות בסביבה העסקית הדינמית. התגובות החיוביות שמתקבלות, מלמדות אותי כי אנו בדרך הנכונה.

להלן כמה מהשיפורים שחלו במכון:

1. חתימה על הסכמי הכרה הדדיים עם מעבדות בחו"ל:

כדי להקל את תהליכי היבוא, היצוא ועשיית העסקים, חתם המכון על הסכמי הכרה הדדיים עם מעבדות שונות ברחבי העולם, והרחיב הסכמים קיימים: המכון חתם עם מעבדת TUV SUD על הסכם שבמסגרתו תתאפשר הכרה הדדית בבדיקות של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, צעצועים, אופניים רגילים וחשמליים, קסדות ועוד.
הסכם נוסף נחתם עם מעבדת UL שבמסגרתו יתקצר עבור היבואנים והיצואנים תהליך קבלת אישורי בטיחות עבור מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, המיועדים בעיקר ליצוא לארה"ב (טלוויזיות, מוצרי אודיו ווידאו, מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים, קומקומים, טוסטרים ועוד), מוצרי תקשורת, מוצרים רפואיים וצעצועים. קיצור התהליך יהיה על סמך אישורי UL ביבוא ועל סמך אישורי מכון התקנים הישראלי ביצוא.

כמו כן, הרחבנו את הסכם שיתוף פעולה עם קבוצת TUV Rheinland, לצורך קבלת אישורים ליצואנים המעוניינים לייצא את מוצריהם בתחומי ההיי-טק, תקשורת, מוצרים אלקטרוניים וכדומה על סמך בדיקות שבוצעו במכון התקנים הישראלי.

החתימה על ההסכמים החדשים והרחבת ההסכמים הקיימים יחסכו ליבואנים וליצואנים כסף, זמן והתעסקות בביורוקרטיה.
הסכמים אלה, וכן הסכמים נוספים שעליהם אנחנו עתידים לחתום, מביאים את הבשורה של קלות בעשיית עסקים.

2. קיצור הזמן למתן אישור תקן רשמי:

במסגרת מאמצי שיפור השירות, פיתח המכון מסלולי הקלות ליבואנים המאפשרים הקלות בתדירות בדיקות היבוא, וכתוצאה מכך הקטנת עלויות שחרורי המשלוחים של עד 66% וכן קיצור זמני ההמתנה לקבלת אישורי התקן הרשמי.

מסלולים אלה מפורטים בנוהל מת"י מס' 401. קיימים ארבעה מסלולי הקלות:

1. מסלול ירוק - מקנה ליבואן הקלה שמתבטאת בצמצום משטר בדיקות המשלוחים ב-50%

2. מסלול זהב - מקנה ליבואן הקלה שמתבטאת בצמצום משטר בדיקות המשלוחים ב 66%

3. מסלול יהלום - מאפשר מתן אישור תקן רשמי (אפשרות מכירת הטובין) מיד עם הגשת הבקשה לשחרור הטובין ועוד טרם סיום בדיקות מכון התקנים.

4. תו תקן למוצרים בחו"ל - מאפשר מתן אישור תקן רשמי (אפשרות מכירת הטובין) מיד עם הגשת הבקשה לשחרור הטובין

3. מענה טלפוני מהיר:

הקמנו מערכת Call center מתקדמת המאפשרת מענה טלפוני מהיר ומיידי.
מהלך זה לווה בהגדרת רמת השירות למענה הטלפוני ובסדנאות שירות. השיפור דרמטי, ובמרבית המקרים זמן המענה אינו עולה על דקה וחצי.

4. ביצוע בדיקות באתר הלקוח - תהליך זיהוי ונטילה ממוחשב:

נציגי המכון מגיעים למחסני היבואנים עם מחשבים ניידים, ובתום הבדיקה מתקבלת התוצאה ישירות על צג המחשב, והאישור נשלח ישירות ללקוח. בתחומים שונים ובעיקר בתחום הצעצועים, בדיקות המשלוחים נעשות במחסני הלקוח ומאפשרות מתן אישור מכירה (ת"ר) למשלוח שהגיע.

5. פרסום דגמים מאושרים באתר המכון בזמן אמת:

באתר המכון מתפרסמים בזמן אמת הדגמים שאושרו ושהובא לארץ לפחות משלוח אחד מהם. את המוצרים ניתן לחפש על-ידי מילת מפתח: קוד דגם, יצרן, ארץ ייצור וכו'....

6. פרסום מחירון המכון:

המחירון מציג את מחירי הבדיקות לאישור טובין מיובאים על פי צו יבוא חופשי. מחירי הבדיקות מתעדכנים מפעם לפעם בהתאם לשינויי התקנים, לשינויים בנספח ש' או לשינויים במחירון המכון שיאושרו על ידי שר הכלכלה.

7. הקמת פורטל יבואנים חדש:

בתחילת חודש נובמבר יעלה פורטל יבואנים חדש שיאפשר לכל יבואן (לאחר קבלת סיסמה וקוד משתמש) להיכנס ולראות את הפעילות העסקית והפיננסית וכן לראות הודעות המופנות אליו.

8. מידע על תקנים:

הקמנו פורטל תקינה שבו ניתן למצוא מידע על תקנים ומפרטים ישראליים, מידע מגוון על פעילויות התקינה הישראלית והבין-לאומית, מידע על תקנים חדשים שיצאו לאור, ניתן ללמוד על חידושים בעולם התקינה ועוד. באמצעות שם משתמש וסיסמה, ניתן ליצור מאגר מידע אישי של תקנים, מפרטים ואוספי תקנים, המתאימים לצרכיו המדויקים של הלקוח, מתוך מגוון רחב של תקנים, וכן לקבל בזמן אמת את עותקי התקנים העדכניים.

בזמן הקרוב יושקו מספר אוספי תקנים חדשים, ובהם אוסף הבטיחות בעבודה, אוסף הבטיחות המורחב, אוסף תקני תחבורה ועוד.

9. מעבדות בדיקה חדשות:

בימים אלה אנו חונכים את תא EMC החדש שנותן לנו יכולות חדשות שלא היו בעבר, וכן הוקמו מעבדה לבחינת נצילות גופי תאורה שתאפשר גם ביצוע בדיקה בארץ ומעבדות לבדיקת נצילות של מוצרים לבנים ? מכונות כביסה, תנורי אפייה, בדיקת נצילות של מנועים ושנאי חלוקה, הפסדי כוננות ועוד.

10. משוב לקוחות:

הפעלנו מערכת לקבלת משוב על הליכי מתן השחרור מהמכס, מתן אישור הת"ר וביצוע הזיהוי והנטילה.

11. הפעלת שרת תשלומים:

מכון התקנים הישראלי חנך לאחרונה שרת תשלומים. מעתה, ניתן לשלם חשבוניות וחשבונות פרופורמה בצורה מקוונת. השירות מייתר את הצורך להגיע למכון או להתקשר כדי לשלם חשבוניות. הלקוח ממלא ח.פ. של החברה ואת מספר החשבונית לתשלום, והמערכת מציגה לו את הסכום לתשלום. על הלקוח למלא את סוג כרטיס האשראי ומספרו. בסוף התהליך, המערכת מנפיקה ללקוח אישור עבור התשלום בד בבד עם הפקת חשבונית במכון. ניתן לשלם מספר חשבונות/חשבוניות בפעולה אחת .

שירות התשלומים, המאפשר תשלום מקוון תוך אבטחת מידע גבוהה, הועלה בשיתוף ממשל זמין וכחלק מפלטפורמת שירות התשלומים הממשלתי (שוהם).

12. שליחת חשבוניות אלקטרוניות:

הטמענו מערכת להנפקת חשבוניות ממוחשבות כדי לשפר את השירות ולחסוך בנייר למען סביבה ירוקה יותר. החשבוניות נשלחות בדואר אלקטרוני בפורמט PDF.

13. שיפורים במערכת מיטב:

לאחרונה הוכנסו שינויים במערכת שהגבירו את קצב משלוח הבקשות.

14. מרכז ליצואנים:

בקרוב ישיק מכון התקנים מרכז מידע ליצואנים. המרכז יספק מידע על דרישות תקנים ורגולציה לשיווק מוצרים במגוון ארצות ברחבי העולם. המרכז יפעל במנשק הדוק עם מעבדות המכון, ויספק ליצואן סל שירותים מלא הכולל ביצוע התעדות וקבלת האישורים.

לפנינו עוד דרך ארוכה, שבעיקר
שיפור רמת השירות והקלות משמעותיות בזמן קבלת ההיתר ממכון התקנים, וכן התחייבות ללוחות זמנים לקבלת אישור ת"ר. שיתוף פעולה מצדכם ומתן משובים, יסייע בידינו להמשיך ולשפר את השירות.

בהצלחה לכולנו,

דני גולדשטין
מנכ"ל מכון התקנים הישראלי.

למידע נוסף בתחום זה