המפגש עם חברי הכנסת אלי דלל וחנוך מיליבצקי נוכח מצוקת ענפים מיוחדים אשר מתווה הפיצויים הנוכחי לא נותן מענה אמת להשגת ההמשכיות העסקית

מפגש מיוחד עם חברי הכנסת דלל ומיליבצקי התקיים אתמול (יום א') באיגוד לשכות המסחר. נשיא האיגוד, אוריאל לין, יזם את המפגש על מנת שחברי הכנסת מוועדת הכספים ישמעו מכלי ראשון על מצוקת בעלי העסקים מענפי התיירות, התערוכות והכנסים, תיירות המרפא והאטרקציות. מדובר בבעלי עסקים שמחזור פעילותם ירד כמעט לאפס הכנסות ומתווה האוצר שפורסם רחוק מלתת מענה ראוי למצוקתם.

את המפגש פתח לין שהדגיש עד כמה חשוב לשמר המשכיות עסקית לענפים אלה "מי שמייצר משאבים זה המגזר העסקי ורבים שוכחים זאת. המגזר העסקי מייצר הכנסות למדינה, מייצר מקומות עבודה, הוא דואג לדברים הכי בסיסיים בכלכלת המדינה. אין מדובר פה בענפי משק חלשים אלא בענפים שנפגעו דרמטית מאז תחילת המלחמה. אסור שהם ירדו מבמת העסקים בישראל".

ח"כ אלי דלל הדגיש כי ראשית יש לדון בהצעות מול אגף התקציבים באוצר ולאחר מכן הוא וח"כ מיליבצקי יסייעו ככל האפשר בדיוני ועדת הכספים "המגזר העסקי מחזיק פה את הכלכלה ואנחנו מתחייבים לעשות הכל על מנת לשמור על הענפים הללו. אני יודע עד כמה זה חשוב לשמור על המגזר העסקי על מנת שביום שאחרי המלחמה תוכלו להמשיך ולהניע את הכלכלה הישראלית".

ח"כ חנוך מיליבצקי הצטרף לדברי חברו והוסיף "מיד לאחר שוועדת הכספים תאשר את תקציב 2024 נוכל להתפנות ולשמור על ענפי המשק השונים, לרבות ארבעת ענפי המשק שכאן כעת. לאחר שתמציאו עבורנו את הנתונים שביקשנו נוכל לעבוד מול משרד האוצר ואז בוועדת הכספים".

ישראלה שטיר, סגנית הנשיא ומי שמייצגת את ענף התערוכות והכנסים הסבירה על המצוקה המיוחדת של הענף בו היא עובדת כבר מעל ל-40 שנים "צריכים להבין שהענף שלנו עוד לא לגמרי התאושש ממשבר הקורונה. ישראל כרגע ממש במצור ואין אף פעילות בענף שלנו. איש לא מגיע לישראל ותערוכות וכנסים בוטלו החל מהיום הראשון למלחמה ואין צפי לחזרה כמובן. המדינה חייבת לייצר עבור ענפים אלה מתווה פיצויים מיועד, בענף התערוכות מדובר ב-12,000 מועסקים שברובם יושבים כיום בבית".

אופיר מילר, יו"ר חטיבת האטרקציות באיגוד לשכות המסחר: "העסקים בענף שלנו מעסיקים עשרות אלפי עובדים ומגלגלים מחזור של מיליארד ₪ ויותר. אנחנו יודעים לעבוד במשברים ביטחוניים אלא שהפעם מדובר בסיפור אחר לגמרי. אין פתרונות ויש בעיקר חוסר ודאות שזה הכי גרוע. אין הזמנות של בתי ספר ותנועות נוער כפי שאנחנו רגילים בתקופה זו של השנה. עסקי האטרקציות זקוקים להנשמה אחרת לא נשרוד".

אבי זנדברג, יו"ר איגוד בתי המלון שבאיגוד לשכות המסחר: "אנחנו נלחמים על האינטרסים של בעלי בתי המלון הקטנים והבינוניים שחלקם נשארו מחוץ למבצע איכלוס המפונים ואינם עובדים מאז תחילת המלחמה. מי שכן היה מאויש מתחיל להתרוקן ונשאר ללא עבודה. חשוב לזכור שכשבתי מלון עובדים יש לא מעט מסביב שעובדים בגללנו, הסעדה, אטרקציות ועוד. כמו כן, סוגיית שיקום בתי המלון לא נלקחה בחשבו, ישנם נזקים לא מעטים בבתי המלון עקב איכלוס משפחות לתקופה כה ארוכה. אנחנו ענף היצוא מספר 4 בישראל, תשמרו עלינו".

מרק כצנלסון, יו"ר חטיבת תיירות המרפא באיגוד לשכות המסחר: "תיירות המרפא חשובה גם למערכת הבריאות ולא רק לעסקים שמפעילים אותה. בית חולים שנותן שירותי מרפא מצליח לקיים תקציב מעל הגרעון שלו וזאת בזכות הכספים שנכנסים לקופתו מתיירות המרפא. תייר מרפא משאיר בישראל פי 6 כסף מתייר רגיל. לפני הקורונה המחזור היה 1.5 מיליארד ₪ בשנה ולפני המלחמה התקרבנו למחצית מהסכום. אנחנו לא מבקשים טובות ונדבות אלא זקוקים לכסף על מנת שנחזיק מעמד".

בסיום הישיבה סוכם כי מחלקת הכלכלה של האיגוד תכין נייר עבודה של נזקי הענפים שהוזכרו בישיבה, תיקבע ישיבה עם אגף התקציבים שלאחריה יעלה הנושא לדיון מיוחד בוועדת הכספים.


קרדיט צילום: ליאת מנדל

למידע נוסף בתחום זה