על רקע הביקורת של מודי'ס ועל מנת לשפר את צד ההכנסות בתקציב המדינה לשנת 2024 מציע אוריאל לין, על בסיס ניסיונו בעבר כממונה על הכנסות המדינה, לסמוטריץ, גפני ואבי שמחון כיצד להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בהיקף של 23 מיליארד ₪

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מדגיש כי את הגרעון יש לצמצם ככל האפשר ע"י גידול הכנסות המדינה ממיסים ולא בהעלאת היקף חובות המדינה. יחד עם זאת הוא שולל בתכלית השלילה את גישת בנק ישראל להעלאת מיסים שכן זהו מהלך של אנטי צמיחה "הצעותיו הן פרי של חוסר הבנה במערכת המיסים והשפעתן על המגזר העסקי".

א. לין הסביר כי הדרך הנכונה להגדלת הכנסות המדינה אינה בהטלת מיסים נוספים אלא בצמצום ההטבות והפטורים ממס. צמצום ההטבות והפטורים ממס הגיעו בשנת 2023 לרמה של 83.630 מיליארד ₪. זהו סכום אדיר. צמצום ההטבות במס, הגדלות עם הזמן, יאפשר לבנות מערכת מיסים בריאה יותר ושיוונית יותר. במיוחד בתקופה הנוכחית נכון לצמצם את היקף הפטורים. אפשר לבטל את הפטור על השכרת דירות מגורים ולהקפיא את גובה השכירות לתקופה של שנתיים (3 מיליארד ₪); אפשר לבטל את הפטורים מהכנסות מהימורים (2.4 מיליארד ₪); הפחתה ב-20% של ההטבה על קרנות השתלמות (3.7 מיליארד ₪) ועוד.

סה"כ 10 מיליארד ₪.

ב. הורדת מס במשיכת דיבידנד מרמה של 30% או 33% לרמה של 25% דרך קבע. הוויכוח האם להוריד את המס על משיכת דיבידנד לתקופה קצובה הוא מיותר לחלוטין, שכן שיעור המס הנורמטיבי על משיכת דיבידנד צריך להיות 25% דרך קבע ולא לתקופה קצובה. רשות המיסים צריכה לדעת לזרום עם המגזר העסקי ולא ליצור עימות עם המגזר העסקי. כתוצאה משיבוש האיזון ברמת המיסוי הכוללת על חברות עסקיות שאינן נסחרות בבורסה, בעלי המניות נמנעים מחלוקת דיבידנד, ומצפים להורדת המס לתקופת קצובות. אין שום הצדקה שבעולם שהמס על משיכת דיבידנדים יהיה ברמה חריגה. הוא צריך להיות ברמה סבירה ולאפשר לבעלי החברותה פרטיות שאינן נסחרות בבורסה, למשוך רווחים ולחלק דיבידנד ובכך גם להגדיל את הזרימה השוטפת של הכנסות המדינה.

סה"כ 9 מיליארד ₪ בשנת 2024.

ג. הגיעה השעה לבטל את הפטור ממע"מ ביבוא אישי. זוהי פשוט איוולת, ואין שום קשר בין הפטור ממע"מ ביבוא אישי לבין הורדת יוקר המחייה. אם המטרה היא הורדת יוקר המחייה אז נכון לבטל המע"מ על צריכת מים, חשמל ומזון. זוהי בטח צריכה עממית בסיסית. רכישות אונליין מספקים ענקיים בחו"ל הן בלאו הכי זולות יותר ממחיר אותם מוצרים בישראל. אפליה זו יוצרת מצב שהציבור מתומרץ להפנות חלק מכוח הקנייה שלו לספקים של ארצות זרות. כבר היום היקף הרכישות באונליין הוא כ-6% מכלל הצריכה הפרטית בישראל. הפטור ממע"מ ביבוא אישי הוא גם שיבוש של כל תפיסות היסוד באשר לאופיו של מס הערך המוסף בישראל. האיחוד האירופאי, אוכלוסייה של 450 מיליון, 27 ארצות, ביטלו את הפטור ממע"מ ביבוא אישי על אף שהוא היה ברמת משלוחים של 22 יורו בלבד לעומת 75 דולר בישראל. פטור זה מקטין את הכנסות החברות בישראל; גורם לאיבוד הכנסות הן באשר להפסד הישיר במע"מ והן מחמת הקטנת הגבייה מחברות בישראל.
הערכה זהירה מצביעה על הגדלת הכנסות המדינה כתוצאה ממהלך זה בהיקף של 4 מיליארד ₪.

סה"כ כללי – 23 מיליארד ₪.

 

הנושא בתקשורת
ערוץ 13 | איך הורדת דירוג האשראי של מודיס תשפיע על המשק

למידע נוסף בתחום זה