כנס רישוי עסקים של איגוד לשכות המסחר בשיתוף, לשכת עו"ד ומשטרת ישראל: הדוברים, הנושאים החמים והתמונות

לין: הממשלה ושריה מכריזים השכם וערוב על רצונם לסייע ולעודד עסקים קטנים ובינוניים, אך מול הצהרות אלה הם מגלים אוזלת יד מדהימה של חוסר יכולת טוטאלית לבצע פעולה מערכתית פשוטה של הגדרת התנאים הנדרשים לצורך הקמת עסק. "עסקים לא צריכים שיתנו להם. עסקים צריכים שלא יפריעו להם לעשות עסקים ולפתח את עסקיהם."
איגוד לשכות המסחר, לשכת עורכי הדין ומשטרת ישראל קיימו (31.3.2015) ערב עיון בנושא הרפורמה ברישוי עסקים. באירוע השתתפו נשיא האיגוד עו"ד אוריאל לין, ראש לשכת עוה"ד עו"ד דורון ברזילי, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו ונציגים בכירים בתחום רישוי עסקים במשטרת ישראל, כיבוי אש, משרד הפנים, משרד איכות הסביבה ונציגי המגזר העסקי .

לין פתח את דבריו בכנס בציטוט של צ'רצ'יל שאמר : "אם יש לך עשרת אלפים רגולציות אתה מאבד את הכבוד לחוק."

לדבריו, "רישוי עסקים קשור קשר ישיר לחוק יסוד חופש העיסוק, אשר אני מודה שהיה לי חלק בחקיקתו. את זכות היסוד להקים עסק אפשר לסכל בביורוקרטיה מסואבת. מציבים בפני מי שרוצה להקים עסק מגוון גדול של דרישות, שבמקרים רבים גם קטנוניות ובלתי נחוצות, וכבר בשלב הראשון מסבירים לו שבעצם לא כדאי לו להקים עסק ומוטב לו להיות עובד במגזר הציבורי. הממשלה ושריה מכריזים השכם וערוב על רצונם לסייע ולעודד עסקים קטנים ובינוניים, אך מול הצהרות אלה הם מגלים אוזלת יד מדהימה של חוסר יכולת טוטאלית לבצע פעולה מערכתית פשוטה של הגדרת התנאים הנדרשים לצורך הקמת עסק. "

"שמונה שנים חלפו מאז חוקק החוק שתכליתו לפשט את הליך הרישוי לפתיחת עסק בישראל. היה ברור לכל כי נדרשת אחידות וחייב לביות שיקול דעת ברור מה נדרש ומה לא נדרש, אך עד היום טרם הסתיימה המלאכה. מציעים מפרטים בלתי ברורים, מסורבלים ומעיקים, תוך קביעת הגדרות לא מובנות, הפניות לסעיפי חוק במקום לכתוב בשפה ברורה ופשוטה, כדי שכל אחד יוכל להבין, מה נדרש. אם מישהו מחפש דוגמה לחוסר יכולת הממשלה לתפקד בכל הקשור למגזר העסקי – זוהי הדוגמה. עסקים לא צריכים שיתנו להם. עסקים צריכים שלא יפריעו להם לעשות עסקים ולפתח את עסקיהם."

לין פנה למפכ"ל דנינו בשאלה כיצד בכוונת המשטרה לאכוף בערים את תקנות התעבורה, כשלכל ברור שאין למשטרה את היכולת להציב שוטרים ברחבי הערים ומדוע לא מעבירים סמכויות לפקחים ברשויות המקומיות כדי שיוכלו למנוע את ביצוען של עבירות תנועה בסיסיות בתוך הערים ולהרחיב את רמת הציות בעיר לחוקי התנועה. לין הדגיש במיוחד את התקנה החדשה המגבירה את אחריות הנהגים בהתקרבם למעברי חציה להולכי רגל וציין כי ברור לכל שללא אכיפת החוק אין לחוק ערך.

המפכ"ל דנינו השיב כי אין למשטרה התנגדות להעביר סמכויות לפקחים העירוניים לרשום דוחות על ביצוע עבירות תנועה והוא הציע זאת לפורום ה- 15 של הרשויות המקומיות אך לא ירצה להעביר סמכויות מעצר או סמכויות חקירה. מלבד זאת יש בהחלט נכונות מהמשטרה לעשות זאת אלא שנוצרו בעיות של חוסר תיאום מול פורום ה- 15 של הרשויות המקומיות.

בתגובה לכך אמר לין כי טרגי שבגלל חוסר התיאום בין שתי רשויות שלטוניות חלק מהציבור צריך לשלם על כך בחייו ובגופו. ועל כן זו תהיה המלצתו הראשונה לשר התחבורה ולשר לביטחון פנים.

יצוין כי המלצת לין היתה כלולה בדו"ח ועדת החקירה של הכנסת למניעת תאונות דרכים משנת 1988, בראשה עמד לין, כשהיה חבר כנסת, כיו"ר משותף יחד עם ח"כ מיכה חריש.
 
בכנס הרצה ניצב אהרון אקסול, ראש אג"מ, משטרת ישראל בנושא פיקוח ואכיפה על עסקים טעוני רישוי, והתקיים פאנל מומחים בהשתתפות: טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש, כבאות והצלה; סנ"צ יוני זייטק, ראש מדור רישוי, משטרת ישראל ; ד"ר גילי צימנד, סמנכ"לית תעשיות, המשרד לאיכות הסביבה; מר אשר גרנר, ראש אגף רישוי עסקים ופיקוח על חופי הרחצה ; נציג המגזר העסקי, מר אלי לוי מחברת אלי לוי הפקות בע"מ .

 
קרדיט צילום:  יוסי זמיר
למידע נוסף בתחום זה