משה כחלון במפגש עם הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר: הביטחון החברתי הוא ביכולת של המגזר העסקי לפתח את המשק

עו"ד אוריאל לין , נשיא איגוד לשכות המסחר : "ללא המגזר העסקי, לא יהיו המשאבים הנחוצים למען התפתחות מדינת ישראל וכלכלתה. אנחנו נהיה שותפים בכל מהלך שתומך בחיזוק החברה בישראל וחייבים לעשות זאת דרך חיזוק המגזר העסקי."
"המדינה לא יודעת לייצר ערך כלכלי. מגזר עסקי יודע לייצר ערך. תפיסת העולם החברתית שלי אומרת שיש לתת למגזר העסקי לייצר את ערך, וממנו ניתן לקשישים ולמי שצריך. המדינה צריכה להתעסק בבריאות, חינוך וביטחון. צריך לתת את התמריצים למגזר העסקי כדי שהוא יחולל את כל מה שדרוש להיווצרותה של כלכלה נורמלית." כך אמר בחמישי (12.02) משה כחלון, יו"ר תנועת 'כולנו', במפגש עם הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר, שהתקיים בבית לשכת המסחר בת"א.

כחלון שיבח בדבריו את תרומת מגזר המסחר והשירותים למשק והוסיף "הביטחון החברתי הוא פה סביב השולחן הזה, ביכולת של המגזר העסקי לפתח את המשק ולפרנס משפחות. אני רואה פה אנשים שמניעים משק ויוצרים כלכלה - ופה סדר היום שלנו מתחיל." מבחינה מדינית, ציין כחלון, כי "'כולנו' לא מפלגה מדינית. אנחנו אנשי כלכלה חופשית. יש לנו קווי יסוד כלכליים, וכל מועמד שירצה להיות ראש ממשלה יצטרך לחתום לנו על הקווים. אנחנו נהיה לשון מאזניים."

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך את כחלון: "בהיותך שר התקשורת עשית דברים יוצאים מהכלל והבאת לחיסכון עצום בהוצאות לכל משפחה בישראל. אנחנו נלחמים ללא הרף ביוקר המחיה בישראל ובשל כך שמחנו לראות את התוכנית שלך ליצירת מפנה ביצירת מקומות דיור לצעירים בישראל, בעוד מפלגות רבות מעלות חרס בפתרון בעיה זו".

יחד עם זאת, לין ציין בדבריו כי ניכר חוסר ההתייחסות למגזר העסקי במצעי המפלגות. "בסופו של דבר, מי שיוצר את המשאבים במדינת ישראל הוא מגזר המסחר והשירותים, המעסיק כ-70% מכלל העובדים במגזר הפרטי. זהו בית היוצר של מקומות התעסוקה במדינה. ללא המגזר העסקי, לא יהיו המשאבים הנחוצים להתפתחותה של מדינת ישראל וכלכלתה." לין הדגיש בפני כחלון כי " אנחנו נהיה שותפים בכל מהלך שתומך בחיזוק החברה בישראל וחייבים לעשות זאת דרך חיזוק המגזר העסקי."

כחלון הציג את עמדתו באשר לפתרון בעיית הדיור בישראל. הוא חזר ואמר שיש לפרק כליל את מנהל מקרקעי ישראל. לשאלת לין האם זה כולל גם את קק"ל, השיב כחלון: בוודאי. כל קרקעות ישראל צריכות לעמוד לרשות המדינה ולשמש את המטרה המרכזית של הוזלת הדיור לזוגות הצעירים בישראל. אך הדגיש, שאין לצפות להורדה מיידית ודרסטית. זהו תהליך.

באשר להורדת יוקר המחייה, התמקד כחלון בדבריו בעיקר בפתיחת הבנקים לתחרות, וציין כי הריכוזיות היום של מתן האשראי מצויה בעיקר בשלושת הבנקים הגדולים השולטים בשוק האשראי במשק. לדעת כחלון, יש להפריד גם בין הבנקים ובין כרטיסי האשראי וליצור מוקד אמת נוסף של מתן אשראי בישראל.

במהלך דיון שהתפתח לאחר מכן בהשתתפות כלל חברי לשכת המסחר, ציין כחלון את חשיבות עידודם של העסקים הקטנים, צמצום מאסיבי ברגולציה, פישוט הליכי קבלת רישיון לפתיחת עסק וכן את הצורך ביצירת תחרות באשר למחירי המזון. כחלון ציין גם שהוא מתנגד להעלאת מסים וכי לא יהיה צורך בהעלאת מסים. הוא אמר כי בידיו תוכנית חברתית-כלכלית מוגדרת והוא יהיה נכון להצטרף לאותו מחנה פוליטי שכתנאי להצטרפותו יהיה מוכן לחתום על תוכניתו החברתית-כלכלית.
למידע נוסף בתחום זה