שווי מכירות הפירות היבשים בט"ו בשבט צפוי להגיע ל- 350- 400 מיליון ש"ח - 03/02/2015

ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צפה כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט יסתכמו בכ-400-350 מיליון ש"ח.
כ50%-70% ממשקי הבית יקנו פירות יבשים כלשהם לקראת ט"ו בשבט, כאשר הפירות המבוקשים ביותר הם תמרים, אגוזים ושקדים.
בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מבורכת במודעות לבריאות בחברה הישראלית. אסכולות שונות שנחשבו שוליות תופסות תאוצה ומתרחבות. טבעונות, טבעונאות, פליאוליטים ועוד רבים שאינם "מוגדרים", אך מודעים לבריאותם, ושמים דגש על רכישת מוצרים איכותיים ובריאים. רבים הפחיתו את צריכת המזון מהחי ובשר בפרט, והחליפו אותם בחלבון מהצומח, פירות יבשים ואגוזים. "מזונות על", כגון גוג'י ברי, גולדן ברי (שלפח/דובדבן האהבה), תות טבעי ודומיהם, הופכים ממוצרים סודיים ואיזוטריים לפופולאריים.

ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צופה כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט יסתכמו בכ-400-350 מיליון ש"ח. כ50%-70% ממשקי הבית יקנו פירות יבשים כלשהם לקראת ט"ו בשבט, כאשר הפירות המבוקשים ביותר הם תמרים, אגוזים ושקדים.

ורד מצפי ויוסי מצפי מ"משה מצפי שיווק מזון" באיגוד לשכות המסחר דירגו את מדרג הפירות היבשים לפי פופולאריות בתקופת ט"ו בשבט:
1. תמרים, אגוזים
2. שקדים
3. שזיפים וצימוקים
4. משמש
5. פירות מסוכרים


אך יחד עם העלייה במודעות, גם מחירי הפירות היבשים האמירו לשיא שלא היה כמותו. פגעי מזג אוויר קשים בחו"ל במרץ אשתקד הובילו ליבולים זעומים ולעליית מחירים של מעל 100% במשמש, תאנים ואגוזי הלוז. ופגע בלפחות 50% בצריכה.

כמו כן, עלייה בשוק הסיני בביקושים לפקאן, שקדים ואגוזים מארה"ב, גרמה ליבולים מועטים המוצאים דרכם לשאר העולם כמו גם לעליית מחירים במוצרים אלה.

פרמטר נוסף המשפיע באופן מכריע על המחירים הגבוהים הם מכסים גבוהים המקשים מאוד על רכישה בקרב רוב שכבות הציבור. אם ניקח לדוגמה את השקד המקולף, אחד המוצרים הפופולאריים בישראל, נגלה כי הוא מחויב בתשלום מכס בסך 15.80 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-102%, מספרד - יצרנית השקדים מספר אחת בעולם; מארה"ב המכס הוא 1.80$ ל-1 ק"ג. מכס על צימוקים שאינם מארה"ב הוא 6.91 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-340%; תמרים מיובאים- 5.58 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-560%, ועוד.

למרות שסך המחזורים הצפויים ממכירת פירות יבשים לקראת ט"ו בשבט דומה לשנים קודמות, כמות המוצרים שנרכשה קטנה בכ-50%. הציבור רוכש פחות ומתרכז במוצרים הזולים יותר. מוצרים רבים יורדים משולחן הסדר וגם הצרכנים הקבועים מוותרים על מה שלא הכרחי להם.

משה מצפי אמר כי "מאחר ומדובר במוצרים שמרביתם לא מיוצרים בישראל, יש לבטל את המכסים המייקרים את מחירי המוצרים הללו. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון. במקביל, יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן סובסידיות ישירות לחקלאים."
למידע נוסף בתחום זה