לאחר העצומה למינוי יו"ר ועדות הערר, מונתה יו"ר ועדות הערר במחוזות ת"א והמרכז

בהמשך לעצומה שנחתמה לאחרונה, בה היו שותפים איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית באיגוד לשכות המסחר ולקריאתם של אנשי המקצוע לנתניהו וארדן למנות לאלתר את יושבי הראש בוועדות, מונתה  עו"ד שרון מונטיפיורי ליו"ר ועדות הערר במחוז תל אביב והמרכז. זאת לאחר כחודשיים שבהם כמעט ולא התקיימו דיונים בוועדה ותיקי ערר בנושאי תכנון ובנייה המתינו להכרעה תקופה ארוכה, בהיקפי נזק מוערכים של מיליוני שקלים. מונטיפיורי צפויה לשמש במקביל לתפקידה גם כממלאת מקום של יושבי ראש ועדות הערר במחוזות חיפה, ירושלים, תל-אביב, צפון והדרום.
יותר מחודשיים ועדות הערר לתכנון ולבניה במחוז תל אביב ובמחוז מרכז היו משותקות נוכח עזיבת יושבי הראש הקודמים ואי מינוי מיידי של מחליפים. לאור זאת, איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר, בשיתוף פעולה עם ועדת קניין ומקרקעין של ועד מחוז תל אביב והמרכז והוועדה למוסדות ציבור של לשכת עורכי הדין בישראל ומשרד עפר טויסטר עורכי דין, לשכת שמאי המקרקעין בישראל, התאחדות בוני הארץ ואיגוד המתכננים יצאו בעצומה שקראה לראש הממשלה המכהן כשר המשפטים ולשר הפנים, גלעד ארדן, לשים סוף לפארסה של שיתוק שתי ועדות תכנון מרכזיות במדינת ישראל ולמנות לאלתר את יושבי הראש הנדרשים.

העצומה נועדה להפעיל לחץ ציבורי על משרדי הממשלה כדי להסדיר את הבעיה ולאפשר לתהליכי התכנון לחזור לסדרם. על העצומה חתמו  עשרות יזמים, עורכי דין, אדריכלים, שמאים ומתכננים, לצד הגופים הציבוריים שיזמו את הקריאה הציבורית.

לטענת יוזמי העצומה, "חוסר תפקודן של ועדות הערר גורם לנזקים רבים, כגון: פגיעה באינטרס הציבורי לקידום תכנון מיטבי, נזק כספי כבד לבעלי קרקעות וליזמים, ביטול חוזים, שימוש לרעה בהעדר הליכי תכנון. ככל שהזמן חולף המצב הולך ומחמיר, פרויקטים אינם יוצאים לפועל, חוזים מתבטלים והנזק הולך ומצטבר."

אילי בר, ראש תחום תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, אומר כי "עיכוב מינוי יושבי ראש הוועדות הוא אסון רב נפגעים מבחינת העוסקים בתחום התכנון והבנייה, בעלי דירות ובעלי קרקעות. כל הליכי התכנון שמגיעים לוועדות ערר אלה תקועים לחלוטין. במיוחד נפגעים פרויקטים של התחדשות עירונית המגיעים ברוב המקרים לפתחן של ועדות הערר שעד לאחרונה תיפקדו ביעילות כ'חולץ הפקקים' של התחום ועכשיו הפכו להיות בהיעדר יושבי ראש לחסם רציני נוסף".

עו"ד עפר טויסטר, מזכיר כי בעבר, עקב איחור במינוי של יו"ר ועדת ערר לפיצויים ולהיטלי השבחה מחוז מרכז (שהיא המקבילה לוועדות הערר לתכנון) נוצר פיגור שעד היום לא עלה בידי הוועדה להשלימו.

אוהד דנוס, יו״ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל מוסיף: ״המצב הנוכחי והסחבת המתמשכת במינוי יושבי הראש, למרות שאיש לכאורה אינו אשם בו, הוא מצב בלתי נסבל אך פתיר באופן מיידי. יש לקחת בחשבון שאי ביצוע המינויים לאלתר, גורמת להפחתת היצע הדירות במדינת ישראל ובכך פוגעת במאמצי הממשלה לטפל במחירי הדירות. אני קורא לראש הממשלה לגלות אחריות לאומית גם בנושא חשוב זה, העומד להיות בליבת הדיון הציבורי לקראת הבחירות הממשמשות ובאות״

"ככל שחולף הזמן ולא ניתן המינוי המצב הולך ומחמיר. דיונים מתבטלים, פרויקטים אינם יוצאים לפועל, חוזים מתבטלים והנזק הכספי לתחום בכללותו מגיע לסכומי עתק בגין כל חודש עיכוב, נזקים בהם נושאים באופן ישיר בעיקר היזמים" מוסיף אייל אוכמן, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר.

מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון מסר, "אי מינוי יושבי ראש לוועדות ערר מהווה חסם רגולטורי מיותר לחלוטין שמונע פעילות סדירה הוועדות. מצב זה משתק התחלות בניה, פוגע קשות בהרחבת היצע הדיור ותוצאותיו יהוו פגיעה כלכלית קשה ברוכשי הדירות ובמשק הישראלי".

אנשי המקצוע החתומים על העצומה מבקשים להסב את תשומת ליבם של רה"מ ושר הפנים לעובדה כי חלק ניכר מהעלויות הנובעות מהנזקים האמורים מתגלגלות על כתפיהם של רוכשי דירות, ומביאות לעליה נוספת של מחירי הדיור: "אנו מצפים דווקא ממשלה זו ומהעומד בראשה, המנסים ללא לאות לשפר את הביורוקרטיה בהליכי התכנון באמצעות שורה של רפורמות, לפעול לאלתר למינויים של יושבי הראש, שהרי שיתוקן של ועדות הערר מעקר במקרים רבים את ביצוען של אותן רפורמות והנזק עולה על התועלת", נכתב בעצומה.

למידע נוסף בתחום זה