חשיפה: עד כה 62 רשויות קיבלו אישור להעלות ארנונה בצורה חריגה ב-2014

עקב דרישת איגוד לשכות המסחר, משרד הפנים חושף: עד כה אישרנו ל-62 רשויות מקומיות להעלות את הארנונה באופן חריג בשנת 2014. מדובר בלמעלה מ-50% מסך הבקשות שהגישו הערים השונות. כך עולה מנתונים שהעביר המשרד לאיגוד לשכות המסחר. הנתונים הועברו בעקבות מאבק שמוביל האיגוד, מזה מספר חודשים, לחשוף את היקף האישורים החריגים ואת היקף העלאות המס החריגות לשנת 2014. יצויין כי תוספת המס החריגה הינה בנוסף להעלאת מס הארנונה בשיעור של 3.36% בשנת 2014 בשווי של כ- 700 מיליון ₪, על פי הנוסחה האוטומטית הקבועה בחוק.
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בזמן בו הדיון הציבורי נסוב על יוקר המחיה ובתקציב המדינה ישנה התחייבות שלא להעלות מסים, הפקידות במשרד הפנים ממשיכה לאשר, ללא שקיפות, העלאות מס חריגות המוטלות על כלל הציבור בישראל.

"הרשויות המקומיות בסיוע משרד הפנים שמות ללעג את מאמץ הממשלה להפחית את יוקר המחיה ויוקר הדיור בישראל. הן מהוות פירצה במערכת המסים שדרכה מועלה, באופן מתמיד, מס הארנונה על כלל התושבים והעסקים." לין קורא לשר הפנים הנכנס גלעד ארדן ולשר האוצר לפיד לעצור את שטף מתן האישורים החריגים במס הארנונה לשנים 2014 ו- 2015 עד ליצירת חקיקה מתאימה בכנסת שתשנה את הקריטריונים לגבי מס הארנונה.

מתוך 114 בקשות, אושרו 62 העלאות מלאות או חלקיות

מהנתונים שהעביר משרד הפנים לאיגוד לשכות המסחר עולה כי מתוך 114 בקשות לארנונה חריגה לשנת 2014 שהוגשו למשרד הפנים, עד כה ניתנו 91 תשובות לרשויות השונות. מתוך הבקשות הללו, ל- 62 רשויות אושרה העלאה מלאה או חלקית של מס הארנונה, ו- 7 רשויות בקשתן אושרה אך אינה בעלת משמעות כספית.

בין הערים הבולטות להן אישר המשרד העלאה חלקית או מלאה של בקשתן ניתן למצוא את הערים הוד השרון (כ-4.2 מיליון ₪), קריית מלאכי ושדרות (העלאה של כ-3 מיליון ₪ לכל אחת), גדרה (כ-2.5 מיליון ₪), סביון (כ-2 מיליון ₪), עמק חפר (כ-1.9 מיליון ₪). במקביל, משרד הפנים אישר למספר רשויות להפחית את הארנונה ובכללן לראשל"צ (הפחתה של כ-8 מיליון ₪), אשדוד (כ-477,000 ₪) הרצלייה (כ-60,000 ₪) ושוהם (כ- 280,000 ₪).

מהנתונים שהעביר משרד הפנים לאיגוד לשכות המסחר עולה עוד כי מתוכן רק 9 בקשות נדחו במלואן ובכלל זה בקשות של גבעתיים, רחובות, רמלה, נס ציונה, ופרדס חנה-כרכור, ול-4 רשויות נדחתה הבקשה מסיבות טכניות (בת ים, רמת-גן, טבריה, מרחבים).
עיריית גבעתיים הגישה בקשה לאישור חריג להפחתת הארנונה בסיווגים מסוימים, ובקשה זו לא אושרה על ידי משרד הפנים.

כמו כן, טרם התקבלה החלטה לגבי 23 רשויות מקומיות, ביניהן עיריית באר שבע שהגישה בקשה להעלאה חריגה בהיקף של למעלה מ-20 מיליון ₪ ועיריית חיפה ביקשה העלאה חריגה בהיקף של למעלה מ-68 מיליון ₪.

בקובץ המצורף תוכלו למצוא את הנספחים הבאים:
1. הרשימה של משרד הפנים
2. מידע בנושא הארנונה, הכולל:
· תגובת המדינה למתן מסלול ירוק להעלאות גורפות של מס הארנונה בשנת 2012
· נוסחת חישוב מה הארנונה+בקשות לאישורים חריגים לשינוי מס הארנונה ועליות תוספת המס
למידע נוסף בתחום זה