יו"ר פורום יבואני זיקוקין לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה: "אל תגבירו את העלהום כנגד ענף הזיקוקין."

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אין לאסור יבוא זיקוקין למטרות לגיטימיות על מנת להגן על ביטחון הפנים. זוהי הדרך הקלה והפופוליסטית אך הבלתי נכונה."

לאור הפרות הסדר המתרחשות בימים אלו במזרח ירושלים, וריבוי המקרים בהם נעשה שימוש בזיקוקין דינור כנגד כוחות המשטרה ומשמר הגבול, קרא ירון מור, יו"ר פורום יבואני זיקוקין באיגוד לשכות המסחר, לשר לביטחון פנים אהרונוביץ ולמפכ"ל המשטרה דנינו, שלא להגביר את העלהום כנגד ענף הזיקוקין. "הקריאות לאסור בכלל את השימוש ואת יבוא הזיקוקין לארץ, תיפגע בפרנסתם של מאות עסקים קטנים וזעירים, ולא תשרת את התכלית המבוקשת של מניעת השימוש באמצעים אלו באופן בו נעשה השימוש בימים האחרונים, כפי שדווח בתקשורת."

לדבריו, הלך הרוח התקשורתי בכל הנוגע לנושא הזיקוקין-והשימוש בהפרות הסדר בזיקוקין הינו חסר פרופורציה לחלוטין. "העסקים החברים בפורום יבואני זיקוקין באיגוד לשכות המסחר הינם מהחברות הוותיקות והמקצועיות במשק, בעלי ניסיון של עשרות שנים בתחום הזיקוקין והפירוטכניקה בישראל. יבואני הזיקוקין החברים בפורום, פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הכלכלה-אגף הפיקוח על העבודה, מכון התקנים, המוסד לבטיחות וגיהות ומשטרת ישראל, ונמצאים תחת פיקוח הדוק של כל הרשויות המוסמכות. "

 לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "על מנת להגן על ביטחון הפנים, אין לאסור יבוא זיקוקין למטרות לגיטימיות. זוהי הדרך הקלה והפופוליסטית אך הבלתי נכונה. יש לקבוע כללי פיקוח ודיווח שיבטיחו כי השימוש בזיקוקין יעשה רק למטרות לגיטימיות, להגביר את האכיפה על ידי המשרד לביטחון פנים, כדי להילחם בתופעת ההברחות של זיקוקין, ולא לפגוע בענף עסקי לגיטימי, הפועל כדין ותחת הוראות רגולציה ברורות."

  מור מבהיר כי "להבדיל מן הנעשה בעולם, בו מוצרי זיקוקין מסוגים שונים נמכרים ללא כל פיקוח לציבור הרחב, בארץ, חוץ מהקטגוריה הנמוכה ביותר שבחלקה מותרת למכירה לקהל הרחב, הכוללת לדוגמה זיקוקי עוגה ונצנצים, כל שאר מוצרי הזיקוקין מותרים להפעלה בישראל רק לבעלי רישיון, קרי מפעיל מוסמך, שעבר קורס במוסד לבטיחות וגיהות ונמצא תחת בקרת הרשויות בכל חידוש רישיון."

 "אי לכך אין כל סיבה לסגור את שערי המדינה מול העובדים כחוק אלא לאכוף את כל החוקים הקיימים כיום. זאת ועוד, תחום הזיקוקין בארץ הינו אחד התחומים המפוקחים והמבוקרים ביותר בכל שלב: החל באישור הייבוא עצמו, כולל בדיקות היבוא המתבצעות בחו"ל וגם בארץ, הובלת הזיקוקין ברכבים יעודיים, אחסונם בבונקרים מיוחדים וכלה במכירת הזיקוקין אך ורק למפעילים בעלי רישיון."

 מור מדגיש כי על המשטרה לפעול כדי למגר את תופעת השימוש בזיקוקין מוברחים המגיעים לידיים עוינות, לאו דווקא במישור הפלילי, אלא גם לשימוש באירועי שמחות. "יש להגביר את האכיפה כדי ליצור הפרדה בפועל בין עבריינים ליבואנים ומפעילים מורשים. כך לדוגמה ניתן לראות בוודאות כי בעקבות כניסתו לתוקף של עדכון חוק הרעש, הופסקו אירועי הזיקוקין המפוקחים והחוקיים ברוב חלקי הארץ- אירועים בהפעלתם של אנשים מוסמכים בלבד. באזורים בהם לא חל פיקוח, דווקא הוגברו חגיגות הזיקוקין, ונראה כי הגורמים המפקחים בכלל לא מנסים להתמודד עם תופעה זו. מציאות זו גרמה לפגיעה קשה בפרנסתם של העובדים כחוק והביאה לאביב עבריינות בתחום הזיקוקין."

 יחד עם זאת, מור מציין כי הפורום מחזק את ידי משטרת ישראל, שתדע לפעול להגברת האכיפה מבלי למנוע כליל את האפשרות לקיים מגוון אירועי שמחות ותרבות בהן משולבת אומנות הזיקוקין ומוצרי הפירוטכניקה, ומציע לתרום מניסיון החטיבה רב השנים ולהשתתף בצוות בדיקה ועדכון נהלי הזיקוקין בישראל.

למידע נוסף בתחום זה