אוריאל לין בכנס קיסריה: בתי הדין לעבודה מונעים מהממשלה לקדם רפורמות במשק לטובת הציבור

במסגרת הדיונים של כנס קיסריה, שהתקיימו ביום שני (3.11.14) בחיפה, בנושא כושר הביצוע של הממשלה אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי חייבים לראות את היריעה בשלמותה: "אין זה הוגן להאשים את הממשלה בהיעדר כושר ביצוע מבלי להצביע על אלה המפריעים לה כל הזמן בביצוע עבודתה."

לדעת לין , "אין זה ראוי לבוא בטענות אל הממשלה בשל היעדר כושר ביצועי. יש לקחת  בחשבון את כל הגורמים המפריעים ומחבלים באפשרות הממשלה לבצע מהלכים נכונים במשק המדינה."

לין סיפק במהלך נאומו שורה של דוגמאות לכשלים בביצוע החלטות הממשלה :

  • כאשר הממשלה רוצה ליצור תחרות בתחום ייצור החשמל וליזום הקמת תחנות כח ביוזמה של גורמים פרטיים, מי שמפריע לה הוא בית הדין האיזורי לעבודה בחיפה, אשר מציב קשיים על חיבור תחנות כח חדשות פרטיות ברשת החשמל הארצית. בית הדין האיזורי לעבודה אף הרחיק לכת וחייב את המדינה לנהל משא ומתן עם העובדים. דבר שיעלה למדינה במיליארדים רבים.
  • גם כאשר רוצים להקים רציפי נמל חדשים באשדוד ובחיפה, בית הדין הארצי לעבודה אינו מונע מהמדינה באופן ישיר להקים רציפים חדשים, אבל מחייב אותה לנהל משא ומתן עם העובדים על מנת להגן על האינטרסים של העובדים ולא על הזכויות שלהם. מה שיעלה למדינה מיליארדי שקלים.
  •  המדינה חוקקה את חוק תמ"א 38, אחד החוקים החשובים שמטרותיו הרחבת היצע דירות המגורים וחיזוק מבנים. מי שמכשיל את הביצוע במתכוון אלה הן הרשויות המקומיות הנוהגות כל אחת לפי התפיסה האינדיבידואלית שלה. הרשויות המקומיות מכבידות על הביצוע, לא בגלל שיקולים ענייניים אלא, מחמת התנגדותם לעצם הרעיון.
  • המדינה החליטה על תכנית ויסקונסין, אחד המהלכים החשובים להרחבת השתתפות האוכלוסייה בכח העבודה. ומי שהכשיל את החוק והמשך ביצוע מהלך חשוב זה היו חברי הכנסת.
  •  גם הצעת חוק מע"מ אפס על רכישת דירות מגורים על ידי זוגות צעירים מעוכבת בוועדת הכספים של הכנסת לא משיקולים כלכליים, אלא משיקולים פוליטיים.

לין סיכם את דבריו ואמר כי "אחד מהמהלכים החשובים לשיפור מצב המשק ולביצוע שינויים מבניים הינו חוק ההסדרים במשק המדינה ויש לאפשר לבצע במסגרתו את השינויים המבניים הנחוצים למשק: הרבה מהלכים חשובים שבוצעו במסגרת חוק זה כדוגמת פתיחת שוק הסלולאר לתחרות, בלימת הרשויות המקומיות מלהעלות את מס הארנונה כרצונם ואישור תכנית ויסקונסין, לא היו עוברים אלמלא היו נעשים במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה.

למידע נוסף בתחום זה