ארגון חברות ההסעה: משרד הביטחון מעכב תשלומים בסכום של כ- 60 מיליון שקלים לחברות הסעה שסייעו למערכת הביטחון במהלך מבצע 'צוק איתן'

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה השבוע בדחיפות למנכ"ל משרד הביטחון, מר דן הראל, בשם ארגון חברות ההסעה בישראל, בנוגע לעיכובים בתשלום לחברות ההסעה שסייעו למערכת הביטחון במהלך מבצע 'צוק איתן'. זאת לאור השיבושים במערכת התשלומים של משרד הביטחון שגורמים לעיכובים בתשלום לספקים ומאלצים את חברות ההסעה למצוא מקורות מימון ואשראי אחרים בכדי להמשיך ולהתקיים.
שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר, והמייצג את החברות הפרטיות העוסקות במתן שירותי הסעה, בין השאר גם במתן שירותי הסעה למשרד הביטחון, מסביר כי במהלך מבצע 'צוק איתן', עשרות חברות היסעים העניקו שירותים מתוגברים למשרד הביטחון. "בשל דרישת משרד הביטחון, החברות תיגברו את פעילותן, ביום ובלילה, באמצעות הגדלת כמות כלי ההסעה, הסעה וליווי חיילים וחיילי מילואים בצמוד ליחידות, החלפת נהגים בהעברת כלי הסעה ריקים, הלנת נהגים וכלכלתם ועוד, דבר שהביא לגידול בהוצאות של החברות ההיסעים בכ- 30% ועד 80%."

שדה מבהיר כי "התשלום ממשרד הביטחון נעשה בדרך כלל 60 יום מהגשת חשבונית. מרבית החברות אמנם קיבלו תשלום מקדמה קטן יחסית בגין השירותים שסיפקו למשרד הביטחון במהלך מבצע 'צוק איתן', אולם לצערנו, בעקבות הכשלים של מערכת 'נתיבים' (מערכת התשלומים של משרד הביטחון) נגרמו עיכובים ארוכים בביצוע תקשורת, תחשיבים וקבלת אישורי תשלום תמורת שירותי ההסעה, דבר שהביא לפיגור של משרד הביטחון בביצוע התשלומים, ועדיין נותר חוב גדול לחברות ההסעה ."

מבדיקת ארגון חברות ההסעה עולה כי משרד הביטחון מעכב תשלומים לחברות ההסעה בסכום של כ- 60 מיליון ₪, על שירותיהן בתקופה של מבצע 'צוק איתן' בחודשים יולי אוגוסט 2014.

"בשל כך מצבן של חברות ההיסעים הורע והן נאלצות למצוא מקורות מימון ואשראי כדי להמשיך ולהתקיים", ציין לין בפנייתו להראל והתריע כי "חלק מחברות ההסעה קורסות תחת נטל האשראי". על כן, לין ביקש מהראל לפעול בדחיפות להסדרת התשלומים לחברות ההסעה בכדי למנוע קשיים העלולים להוביל לנזקים כבדים לעוסקים בענף.
למידע נוסף בתחום זה