לין תוקף בחריפות את חוסר המעש של משרדי הכלכלה והאוצר : כל עוד רמות המכס על מוצרי מזון הן ברמה דרקונית לא ניתן יהיה משמעותית להפחית את מחירי מוצרי המזון

בכנס דחוף שקיימו פעילים באיגוד לשכות המסחר בכל הנוגע ליוקר מחיר מוצרי המזון בישראל אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי יש להביע פליאה על שהמערכות השלטוניות פועלות וחושבות בצורה כושלת ונטולת ערך ממשי בכל הקשור לטיפול ביוקר המחיה בישראל.
"במקום לעשות את הצעד הישיר שיביא מיידית להפחתת יוקר המחיה מתברברים ומציעים מהלכים, או שתרומתם מפוקפקת ולא וודאית או כאלה שביצועם יכול להיעשות רק בטווח הארוך והשפעתם על יוקר מוצרי המזון היא בלתי ישירה." הדגיש לין.

לין הוסיף כי "קשה מאוד להבין איך במשרדי הכלכלה והאוצר לא מסוגלים להתבונן על גובה מכסי המגן של יבוא מוצרי מזון לישראל ואיך הם לא משכילים להבין שכל עוד רמות המכס על מוצרי מזון הן ברמה דרקונית לא ניתן יהיה משמעותית להפחית את מחירי מוצרי המזון בישראל. מכסים אלה הם ברמות פנטסטיות שאיש לא מאמין שהן אפילו קיימות כדוגמת :

· בשר בקר טרי או צנון - 12% + 14 ש"ח לק"ג;
· על בשר של עופות - עד 170%, תלוי בסוג;
· על אבקת חלב בעלת תכולת שומן לפי משקל מעל 1.5% - 212%;
· על חמאה - 140%;
· על בצל טרי או צנון - 1.17 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-298%;
· על שום טרי או צנון - 7.69 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-340%;
· על שימורי טונה - 12% + 2 ש"ח לק"ג."

לדברי לין, יש חוק בסיסי ביותר בכלכלה שכדאי שכל כלכלני משרד הכלכלה והאוצר יפנימו אותו היטב – אם בשוק המקומי אין תחרות אמת מול היבוא, המחירים בשוק המקומי, על אף התחרות הפנימית, יעלו עד לרמה בה הם יכולים להתחרות בייבוא עליו מוטלים מכסי יבוא גבוהים והוצאות נלוות נוספות בעצם ביצוע הייבוא.

לדבריו: "מה שצריך להיעשות היום במשולב ומיידית על ידי משרדי הכלכלה והאוצר הוא ביטול מוחלט ומלא של כל המכסים על יבוא מוצרי מזון, כולל שימורי טונה והורדה חדה של שיעורי המכס על יבוא גידולים חקלאיים. ובנוסף על כך ביטול מוחלט של המכסים על יבוא גידולים חקלאיים מארה"ב.

במקום זאת מדברים על פיקוח מחירים שרק יגרום לקיבוע המחירים ברמה מסוימת ויימנע את הדינמיקה הנחוצה הגורמת להורדת מחירים כתוצאה מתחרות, יגדיל את נטל הביורוקרטיה, ייצור תאים של שוק שחור דרך הגדה או אחרת ובנוסף על כל זאת מדברים על רפורמות בבנקאות, בתשתיות, וביחסי העבודה שיישומן הוא לטווח הארוך והשפעתם על יוקר מוצרי המזון היא עקיפה בלבד."
למידע נוסף בתחום זה