לין: כל עוד ימשכו חומות ההגנה המכסיות הגבוהות והמסים הדרקוניים על יבוא מוצרי מזון לא ניתן יהיה להפחית את מחירי מוצרי המזון לציבור הצרכנים

לין: נוכח הדיונים על מחירי מוצרי המזון בישראל: כל עוד ימשכו חומות ההגנה המכסיות הגבוהות והמסים הדרקוניים על יבוא מוצרי מזון ותוצרת חקלאית לישראל לא ניתן יהיה להפחית את מחירי מוצרי המזון לציבור הצרכנים.
בדיקת איגוד לשכות המסחר מעלה כי קיימים מכסים גבוהים
על יבוא מוצרי מזון, דוגמת:
· בשר בקר טרי או צנון - 12% + 14 ש"ח לק"ג;
· על בשר של עופות - עד 170%, תלוי בסוג;
· על אבקת חלב בעלת תכולת שומן לפי משקל מעל 1.5% - 212%;
· על חמאה - 140%;
· על בצל טרי או צנון - 1.17 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-298%;
· על שום טרי או צנון - 7.69 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-340%;
· על שימורי טונה - 12% + 2 ש"ח לק"ג.


נוכח הדיונים על גובה מחירי המזון בישראל בהשוואה לעולם, אמר היום עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי כל עוד ימשכו בישראל חומות ההגנה הגבוהות והמסים הדרקוניים על יבוא מוצרי מזון ותוצרת חקלאית לא ניתן יהיה להפחית את מחירי מוצרי המזון לציבור הצרכנים.

"הגיע הזמן להבין את המציאות הפשוטה לפיה הדרך להוזלת מחירי מוצרי המזון והתוצרת החקלאית הינה באמצעות ביטול מוחלט של כל מכסי המגן על יבוא מוצרי המזון, כולל טונה, וגם הורדה הדרגתית של המכסים על גידולים חקלאיים. השוק המקומי חייב להיחשף מול העולם. "

"שיעורי המכס על יבוא מוצרי מזון הם ברמה שאין לה אח ורע בעולם. כשמוסיפים לכך את המע"מ והוצאות ההובלה מסתבר שחומות המגן על יבוא מוצרי מזון הן פי שניים ואפילו פי שלוש מערך המוצר. הן לא מאפשרות הפחתת מחירים משמעותית בענף המזון."

בדיקת איגוד לשכות המסחר מעלה כי קיימים מכסים גבוהים על יבוא מוצרי מזון, דוגמת: המכס על בשר בקר טרי או צנון הוא 12% + 14 ש"ח לק"ג; על בשר של עופות - עד 170%, תלוי בסוג; על אבקת חלב בעלת תכולת שומן לפי משקל מעל 1.5% המכס הוא 212%; על חמאה 140%; על בצל טרי או צנון 1.17 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-298%; על שום טרי או צנון 7.69 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-340%; ועל שימורי טונה 12% + 2 ש"ח לק"ג.

לדברי לין, "אנו מסתבכים ללא צורך. כל שינויי החקיקה ומהלכים על פיקוח מחירים לא יתרמו להפחתה משמעותית במחירי מוצרי המזון. יש ללכת בדרך המלך הנכונה ולא להסתבך בשיטות ישראליות שלא יעמדו במבחן המציאות."

לין הוסיף, "תחרות אמת חייבת להיות של היצור המקומי כולו מול היבוא. תחרות מקומית מוגבלת לעולם לא תשפיע על הפחתת מחירים משמעותית. בהעדר תחרות בפני הייבוא, רמת המחירים המקומית תעלה לנקודה שבה רמת המחירים המקומית תתחרה מול הייבוא, הכולל את העלות של מכסי המגן. "
למידע נוסף בתחום זה