אלוף במיל. אורן שחור בסיור בבירת הנגב: "יש להעדיף את הנגב בכלכלה הישראלית"

האלוף במיל. אורן שחור, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיא ICC-ישראל, סייר השבוע בבירת הנגב, יחד עם חברת נשיאות האיגוד נגה קובץ', ומנכ"ל ICC תום משגב, כדי להביע הזדהות עם האזור ולבחון כיצד הלחימה בדרום השפיעה על הפעילות העסקית ועל אנשי העסקים באזור.

את המפגש פתח ראש מנהל הביטחון בעירית באר-שבע, עמית ריינגולד, אשר סיפק לנוכחים סיכום ראשוני של מבצע "צוק איתן". הנתונים הרשמיים, שחשף ריינגולד הפתיעו את האורחים: "במהלך המבצע נורו לעבר באר-שבע 161 רקטות, 51 מהן יורטו בידי סוללת 'כיפת ברזל', ורק 3 נפלו בתחום העיר וגרמו לנזקים ולפציעות של אזרחים. 2 בתים נהרסו כליל מפגיעות ישירות בשכונות, שבהן יש בניה קלה. בשכונות אלה אין מיגון תקני, ולכן פיקוד העורף פיזר בהן 25 מגוניות".

 על התנהגות האוכלוסייה הבאר-שבעית הוסיף ריינגולד: "תושבי העיר הוכיחו חסינות ועמידות. הפעילות במקלטים היתה גדולה, כי יש בעיר 262 מקלטים ציבוריים, יותר מאשר בתל- אביב! בנוסף לכך יש בעיר יותר מ- 2,800 מקלטים בבתים משותפים. היתה בעיה של חלק מהמקלטים הציבוריים, שבהם היתה פעילות חמורה של ונדליזם וציוד יקר נהרס, אחרי שהעירייה השקיעה שם כ- 5 מיליון שקלים. ב- 70 מקלטים אורגנו פעילויות של תרבות פנאי, וגם בני נוער דאגו לזקנים, שאינם ניידים, למזון ולתרופות".

 נשיא לשכת המסחר והתעשיה בבאר-שבע, יוסי דלויה, תאר את המציאות במילים קשות: "הסוחרים כאן סובלים כל השנה מהכנסות ירודות, והנה הגיע המבצע הצבאי ופגע בהכנסות בעוד 80 אחוזים! נוצר מצב בנגב, שבו אין לבעלי העסקים הקטנים שום סיכוי להתקיים כלכלית, ואחרי התקופה הקשה הזו אנו זקוקים לתמריצים מהממשלה, כגון: הפחתת המע"מ בעיר למשך חצי שנה עד לשמונה אחוזים בלבד. זה יקנה כדאיות לקנות בבאר-שבע ויזרים דם חדש לעסקים הקטנים. אנו חיים במציאות, שבה 90 אחוזים מבוגרי אוניברסיטת בן- גוריון בנגב והמכללות שבעיר אינם מוצאים כאן תעסוקה. המצב הזה חייב להשתנות בעידוד הממשלה, כדי שתיעצר בריחת המוחות הצעירים צפונה".

 סגנית הנשיא של לשכת המסחר והתעשיה בבאר-שבע, ד"ר אירינה גלפנבאום, ציינה, כי באזור פועלים 25.000 עסקים מהם 2 אחוזים גדולים, 9 אחוזים בינוניים, והשאר עסקים קטנים.

 סגן הנשיא של לשכת המסחר והתעשיה בבאר-שבע, ולרי מגירוב, הציג מערך בינלאומי, שבנה עבור בעלי העסקים במזרח אירופה, ובה אפליקציה חדשנית המאפשרת לתושבי מזרח אירופה, מדינות ערב וסין להרשם לכינוסים כלכליים ולקבוע פגיעות עסקיות מראש ולפני הכנסים עצמם.

נגה קובץ' התרשמה מאיכות התעשיה בנגב וציינה:"צריך להביא את קול הדרום ללב של הממשלה, ואכן חייבות להיות לאזור הטבות ייחודיות אחרי שנים של חיים בצל הרקטות".

שחור סיכם את הביקור באומרו: "הירידה של 80 אחוזים בהכנסות של בעלי העסקים בבאר- שבע בעקבות מבצע 'צוק איתן' אכן מצריכה פעילות משותפת למען מס מופחת לבעלי העסקים באזור. צריך ללחוץ על שר הכלכלה נפתלי בנט. ראיתי כאן מטבחים במרכז הבניה 'דלויה', ואני לא מבין, מדוע אין לו סניפים במרכז. אין ספק, שצריך להזיז את גלגלי הביורוקרטיה ולתעדף את האזור. אני לא מבין, מדוע פער המחירים בין הדרום לבין המרכז גדול כל- כך".

 מנכ"ל הלשכה, אריה קליינמן, ציין:"לפני המבצע רצו לבטל את משרות רכזי הביטחון השוטף בישובי עוטף עזה, ועם תחילת המבצע מוכנה הממשלה לתת הכל לישובי האזור המופגז ביותר במדינה".

 

 

למידע נוסף בתחום זה