לאור חידוש הדיונים על חוק מע"מ אפס לדירת מגורים: "התאחדות בוני הארץ פועלת ממניעים אנוכיים בדרישה שלא לכלול קבוצות רכישה בחקיקה החדשה"

לאור חידוש הדיונים על חוק מע"מ אפס לדירת מגורים מזכה, קרא עו"ד רונן סולומון, מנהל תחום נדל"ן באיגוד לשכות המסחר, לחברי ועדת הכספים של הכנסת, שלא לקבל את טענותיהן האנוכיות של נציגי התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים), ולכלול את קבוצות הרכישה בחוק מע"מ אפס לדירת מגורים מזכה.
לדברי סולומון "הקבלנים פעלו עד כה ממניעים אנוכיים בדרישתם שלא לכלול את קבוצות הרכישה במסגרת חוק מע"מ אפס לדירות מגורים. הקבלנים יודעים היטב כי קבוצות הרכישה מוזילות את עלויות מחירי הדיור, ושהם מהווים תחרות לבניה קבלנית."

"לא הגיוני שהקבלנים יהיו דו-פרצופיים. לפני כשנתיים וחצי הקבלנים לחצו על חברי ועדת הכספים כדי שיגדירו רכישת דירה באמצעות קבוצות רכישה כרכישת דירת מגורים באמצעות קבלן, בכל הנוגע לתשלום מע"מ ומס רכישה. לא הגיוני שאותם הקבלנים מגיעים כיום, עם דרישה שלא לכלול את קבוצות הרכישה במסגרת הצעת החוק לפטור ממע"מ לדירת מגורים מזכה".

סולומון ציין כי, "מארגני קבוצות הרכישה אחראיים כיום לכשליש מההתארגנויות לבניית דירות חדשות, כאשר כ-60% מרוכשי הדירות דרך קבוצות הרכישה הינם זוגות צעירים שזאת דירתם הראשונה. כבר כיום קבוצות הרכישה מצליחות להוזיל את עלות הבנייה בכ-15% ואף יותר, בשל ויתור על הרווח היזמי של הקבלנים".

"קבוצות הרכישה הן אלו שמוזילות את מחירי הדיור, ומסייעות בידי צעירים לרכוש את דירותיהם במחירים שפויים. הקבלנים לא מעוניינים שקבוצות הרכישה יהיו חלק מהחקיקה החדשה, בכדי שלא תהיה להם תחרות והם יוכלו להעלות מחירים, על גבם של צעירים המבקשים לרכוש את דירתם הראשונה."

"מאז פרסום התוכנית לפטור ממע"מ על דירות מגורים מזכות, אנו עדים לתופעה לפיה קבלנים רוכשים קרקעות מרשות מקרקעי ישראל, במחירים גבוהים מאוד, מתוך הנחה כי יהיה ניתן לגלגל על הרוכש הסופי חלק מהעלויות, שכן הרוכש הסופי אולי יראה מול עיניו מחיר דירה זול יותר, אך בוודאי שזה לא יהיה במלוא 18% המע"מ, אלא הרבה פחות." ציין סולומון.

סולומון קרא לנציגי התאחדות בוני הארץ, לוותר על הטעמים האנוכיים והרצון להתעשר על חשבונם של הזוגות הצעירים, ולתמוך בהכללת קבוצות הרכישה במסגרת חוק מע"מ אפס לדירות מגורים, מתוך הנחה ששכלול השוק והתחרות, יתרום לכלל השחקנים, ובייחוד לרוכשים, שרובם זוגות צעירים, בין אם רכשו דירותיהם במסגרת קבוצת רכישה, ובין אם רכשו דירתם דרך קבלן, בכדי שאלו יוכלו לרכוש את דירתם הראשונה במחיר שפוי.
למידע נוסף בתחום זה