איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית באיגוד לשכות המסחר הגיש ערר למועצה הארצית בעניין תכניות רובע 3 ורובע 4 בת"א

לין: "יש לצמצם את סמכויות הרשויות המקומיות בכל הקשור בהחלת תמ"א 38. מדובר באחד הרעיונות המוצלחים שהגתה ממשלת ישראל המשלב בין הגדלת היצע הדירות למגורים והשבחת הדיור יחד עם המטרה המרכזית של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. הערר שהוגש היום, מהווה שלב נוסף במאבק להיתכנותם של מיזמי תמ"א 38, לרווחתם וביטחונם של התושבים, ובתקופה זו, חשיבות קידומם של מיזמים אלה, מקבל משנה תוקף."
 איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר הגיש ערר למועצה הארצית בעניין תכניות רובע 3 ורובע 4 החולשות על רוב מרכז תל אביב, שאושרו לאחרונה בוועדה המחוזית מחוז תל אביב. הערר הוגש על ידי החברות: אגם שביט יזמות בנדלן בע"מ, אנשי העיר – התחדשות עירונית ותמ"א 38, אקו סיטי אס.אל יזמות ובניה בע"מ, התחדשות אורבנית ייזום ונדל"ן בע"מ, י.ח גרינברג פיתוח ובנייה בע"מ, ינושבסקי א. הנדסה ובניין בע"מ, תל דן יזמות ונדל"ן בע"מ, CPSL, משרד אדריכלים,  ובאמצעות עוה"ד עפר טויסטר ושילה הרשקוביץ ממשרד עו"ד עפר טויסטר.

הערר מתייחס לעשרות סעיפים שאושרו בדוח החוקרת שמונתה מטעם הוועדה המחוזית לשמיעת ההתנגדויות לתכניות אלה, וזאת משום שהשינויים שהוכנסו על פי המלצתה אינם מספקים ולא יאפשרו התחדשות עירונית משמעותית במרכז תל אביב.

לפי הערר בכל תחום רובע 3 לא תהיה כלל היתכנות כלכלית לביצוע פרויקטים של הריסה ובנייה בשל מגבלות גובה מחמירות. באזור תחום רובע 4 קיימת היתכנות גבולית במגרשים מסוימים אך התכניות כוללות עדיין בעיות רבות שיכשילו פרויקטים של בנייה חדשה. בנוסף לכך התכניות סובלות מהוראות שימור מחמירות ביותר בתחום אזור ההכרזה של אונסק"ו ובסעיפים מסוימים אף מחוצה לאזור זה. הוראות שימור אלה צפויות להכשיל אפילו קידום פרויקטים של חיזוק ותוספת קומות על בניין קיים.

אחת הבעיות החמורות בתכניות היא מגבלות תכנון שלא יאפשרו הוספת ממ"דים לדירות קיימות ברוב הבניינים בתחומי רובע 3 ולנוכח המתקפה הנוכחית על תל אביב בימים אלה, נדרש פתרון אמיתי לסוגיה זאת במסגרת התכנית.

לדברי אילי בר, ראש תחום תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי היוזמת ומבצעת עשרות פרויקטים בתחום תכניות הרובעים, "התכניות עדיין מעדיפות שימור בניינים על פני התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. לצערנו נותרו בדוח החוקרת עשרות סעיפים גדולים וקטנים בעיתיים מאוד שימנעו חיזוק מבנים קיימים ובניית מבנים חדשים. בכתיבת הערר סרקנו את דוח החוקרת שהינו מסמך ארוך ומורכב סעיף סעיף ומצאנו בעיות רבות שלא בהכרח קופצות לעין בקריאה ראשונה. כמובן שדרשנו לאפשר תוספת גובה למבנים כדי לאפשר תמריץ זכויות אמיתי לקידום פרויקטים, אבל התייחסנו גם לסעיפים קטנים כמו מסתורי כביסה ותכנון אזור קומת העמודים בבניין שיכולים להכשיל פרויקטים כל עוד לא יתוקנו. בשורה התחתונה התכניות יוצרות שינוי מינימאלי בהתאם למדיניות של עיריית ת"א לאזורים אלה ונותנת עדיפות לעשרות הוראות עיצוביות מאוד בעייתיות, במקום לשחרר חסמים ולתת למרכז ת"א את תנופת ההתחדשות לה הוא זקוק נואשות. אני מקווה שאת מה שלא הצלחנו לשפר במסגרת ההתנגדות לוועדה המחוזית נצליח לתקן בערר למועצה הארצית."

לדברי עוה"ד טויסטר והרשקוביץ היקף ההתנגדות מעיד על היקף הבעייתיות של תכניות הרבעים. התכניות מלכתחילה לא תיעדפו די הצורך את ההתחדשות העירונית וככל שיורדים לפרטיה מבינים זאת. בנוסף ראוי לתת את הדעת להליך החריג שבו הוועדה המחוזית מפקידה תכניות שיזמה הוועדה המקומית. אחר כך הוועדה המקומית מגישה התנגדות לאותה תכנית עצמה וגם מערערת על החלטת המחוזית למועצה הארצית. אחר כך מתפלאים למה תכניות לא מתקדמות ולא מקבלות תוקף. העובדה שבנוסף לעימותים הלגיטימיים שבין יזמים לבין מוסדות תכנון לגבי תכנן של תכניות יש "מלחמה" בין מוסדות התכנון עצמם, מצביעה על כשל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בתגובה כי מקרה זה מוכיח כי יש לצמצם את סמכויות הרשויות המקומיות בכל הקשור בהחלת תמ"א 38. מדובר באחד הרעיונות המוצלחים שהגתה ממשלת ישראל המשלב בין הגדלת היצע הדירות למגורים והשבחת הדיור יחד עם המטרה המרכזית של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

לין: "למרות שמדובר בתוכנית לאומית בעלת חשיבות עצומה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בשנתיים האחרונות חווים היזמים העוסקים בתחום והדיירים קשיים במימוש מיזמי תמ"א 38 בעיר, וזאת לאור אי הוודאות השוררת לאחר הפקדת התכניות עבור רובעים 3 ו-4 בעיר. הערר שהוגש היום, מהווה שלב נוסף במאבק להיתכנותם של מיזמי תמ"א 38, לרווחתם וביטחונם של התושבים, ובתקופה זו, חשיבות קידומם של מיזמים אלה, מקבל משנה תוקף."
למידע נוסף בתחום זה