המכללה העסקית בלשכת המסחר מציגה: קורסים חינם לבני 50+ העובדים במקצועות שוחקים

לין: "מקומות עבודה שאינם מעסיקים בני 50+, על שום היותם בני 50+, זו מגמה פסולה ושגיאה חמורה."
המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז נכנסה לרשימת המכללות אשר יכולות לקיים בחברות וגופים עסקיים קורסים חינם באמצעות קרן במימון המדינה החל מתאריך 1.7.14. הקורסים מיועדים לעובדים מעל גיל 50 שעוסקים במקצועות שוחקים מעל 7 שנים במצטבר או בעלי 20 שנות וותק ללא הגבלת גיל.

הקרן, שהוקמה ביוזמת משרדי הכלכלה (תמ"ת), האוצר, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים והסתדרות העובדים הכללית, הוקמה במטרה לסייע לבעלי "מקצועות שוחקים" ולמעסיקיהם, מתוך הבנת המצוקה של אלה הנמצאים בגילאים מתקדמים ועובדים במקצוע שוחק.

מנהלת המכללה העסקית, לבנת קיזנר, סיפרה כי הקרן מעניקה לעובדים המועסקים במקצועות שוחקים קורסים בתחומים שונים, שעשויים לסייע להם בתקופה מאוחרת יותר עד לפרישתם לגמלאות. ולמטרה חשובה זו הוחלט לנצל את הידע שנצבר במכללה העסקית במקצועות סחר החוץ, רכש ולוגיסטיקה לטובת סיוע לחברות והקניית ידע לעובדיהן בהכשרות מקצועית על פי תכנית הקרן.

לדברי קיזנר, הקורס ניתן לעובדים על ידי המעסיק, שבוחר את ההכשרה המתאימה לקידום העסק שלו, בבית העסק ובמימון מלא של הקרן. אופציה נוספת הינה שליחת העובד ללמוד ללא עלות במכללה העסקית באחד מקורסי המקצוע המתקיימים במתקניה במהלך השנה. בשלב ראשון, תפעיל המכללה קורסים בניהול רכש, קניינות ולוגיסטיקה, יבוא יצוא וסחר בינלאומי, עיצוב והפקת אירועים, השכרת רכב ומחסנים ולוגיסטיקה, שנועדו להרחיב אופקים ולהקנות ידע לעובדים.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך על היוזמה ואמר כי היא מסייעת רבות לעורר מחדש אצל עובדים ותיקים את העניין והסיפוק מהעבודה. מדובר בצעד שיתרום לשני הצדדים, העובדים ייהנו ללמוד תחומים חדשים להם דבר, שיאפשר להם להתרענן ולהמשיך לעבוד עד לגיל הפרישה, ללא עלות מצד המעסיקים.  לדבריו, מקומות עבודה שאינם מעסיקים בני 50+, על שום היותם בני 50+, זו מגמה פסולה ושגיאה חמורה.

קיזנר ציינה שהיא מאמינה כי חלק גדול מהחברות ייענו להצעה, בין אם לפתוח את הקורסים אצלם בבית העסק או לשלוח עובדים ללמוד במתקני המכללה העסקית, כדי לתרום לעובדיהם ולחזק את המשאב האנושי בחברתם ואת תחושת המחויבות של העובדים לעסק.

הגדרת "מקצוע שוחק" חלה אם מתקיימים לפחות 2 מאפיינים מתוך הרשימה הבאה:

1. עבודה הכרוכה בסחיבת משאות כבדים באופן ממושך.
2. עבודה הדורשת עמידה ממושכת.
3. עבודה פיזית בתנאי אקלים קשים.
4. עבודה בסביבת רעש ושחיקה הגורמת לירידה בשמיעה.
5. עבודה בתנאי חום או רטיבות, ללא קשר לתנאי מזג האוויר.
6. עבודה בתנאי קור, ללא קשר לתנאי מזג האוויר.
7. עבודה בסביבת חומרים מסוכנים.
8. נהגים ומפעילי צמ"ה הנדרשים לנסיעות ממושכות.
9. עבודה בסיכון בטיחותי גבוה.
10. עבודה במשמרות קבועות לאורך זמן, ולפחות 5 משמרות לילה בחודש.
11. שחיקה על בסיס קביעה רפואית של ועדה של המוסד לביטוח לאומי.
למידע נוסף בתחום זה