נשיאות איגוד לשכות המסחר: על המגזר העסקי להירתם לצמצום פערים חברתיים

נשיאות איגוד לשכות המסחר, בראשות עו"ד אוריאל לין , קיימה דיון מיוחד בנושא הדרכים לצמצום הפערים החברתיים בישראל. הנשיאות קבעה עמדה עקרונית כי אכן הארגונים העסקיים מחויבים כיום לתרום את חלקם לצמצום הפערים בחברה ולהורדת רמות אי השוויון, הן משום שמדובר בהיבטים כלל לאומיים והן בהיבטים כלכליים לגיטימיים, ועל כן יש לשים נושא זה בראש סדר היום הציבורי.
הדיון התקיים עם שובו של לין מפורום שנתי של ה OECD ,שעסק בין היתר בצמצום פערים חברתיים והורדת רמות אי השוויון, והמליץ בסיומו לכל חבריו להקדיש לנושא פערי אי השוויון חלק חשוב מעבודתם.

עיקר הביקורת בישיבת הנשיאות נסבה על פערי השכר הגבוהים בין העשירונים והשפעת יוקר המחיה בישראל על ציבור השכירים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

לין שפתח את הדיון ציין כי מדינת ישראל רשמה בעשור האחרון הישגים מרשימים אך יחד עם זאת המדיניות הכלכלית הזניחה במידה רבה מאוד את הפרט. "יש להירתם לנושא קריטי זה, ברמה הלאומית העליונה ביותר. כל המערכות הציבוריות חייבות לפעול יחד על מנת להפחית את יוקר המחיה ואת רמת התעריפים המושתתת על הציבור ועל העסקים. במעמד הביניים ובמעמד הנמוך מצויים מאות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים קשות על קיומם בסיכון הונם העצמי מול ביורוקרטיה קשוחה, עלויות גבוהות של המונופולים שבבעלות מדינה וחקיקה דורסנית. "

על פי נתונים שפרסם ה OECD לאחרונה עולה כי שיעור העוני בישראל הוא הגבוה ביותר בין 34 הכלכלות המפותחות. בנוסף, מנתוני ה- OECD עולה כי ברוב המדינות נרשמה ירידה בשכר של העשירון התחתון בין השנים 2007 ל-2010,

וכמעט בכל המקרים היא היתה חדה יותר מאשר של העשירון העליון. כמו כן, חלה עלייה קלה בהכנסות עבור שני קצוות העשירונים. הכנסות ה-10% העשירים ביותר עלו בכ-1%, מעט יותר מהכנסות ה-10% התחתונים.

אלוף במיל. אורן שחור, המשמש כיו"ר ועדת העבודה של האיגוד תקף את רמות השכר הגבוהות וציין כי "קיימת קבוצה של אנשים המקבלים שכר מטורף של מיליוני שקלים בשנה. יש לטפל בנושא זה ומהר אחרת זה יתפוצץ לנו בפרצוף."

סולי סקאל, נשיא קבוצת סקאל אמר כי "כמנהל חברות עסקיות יש לנו אינטרס עצום לפעול להעלאת השכר אותו משתכרים עובדינו, כי בדרך זו נאפשר להם להגדיל את הצריכה הפרטית, אשר היא מנוע צמיחה של המשק. בדרך זו אף נחזק את המגזר העסקי. אם הוא לא יהיה חזק אזי מעמד הביניים לא יחזיק מעמד."

ניצן ספיר, מנכ"ל לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון אמר כי "נושא השכר הגבוה בחברות הוא פצצת הזמן הכי בוערת היום והפרסומים לפיהם העשירונים העליונים משלמים 90% מס הכנסה מוכיחים כי אין מעמד ביניים בישראל."

נחום ויסמן, נשיא לשכת המסחר ירושלים אמר כי "יוקר המחיה מתחיל בממשלה ובעלויות הגבוהות שהיא מטילה על משקי הבית, החל בתעריפי המים, החשמל, מס הארנונה, דבר שגורם לכך שלאנשים אין כסף להוציא ולצרוך."

בסיום הדיון, הציע לין כי עמדת נשיאות איגוד לשכות המסחר תועבר גם לנשיאות הארגונים העסקיים בכדי לגבש עמדה מאוחדת בנושא, שתקיף את כל המגזר העסקי בישראל.
למידע נוסף בתחום זה