לשכת המסחר מברכת על אישור הרפורמה לייבוא מזון אך כי יש להרחיבה גם ליבוא "מזון רגיש", תחום הכשרות והפחתת מכסים

הממשלה אישרה ב-18.5.14, את הרפורמה בתחום יבוא המזון לישראל, זאת במסגרת מאמצי הממשלה להפחית את יוקר המזון בישראל. במסגרת הרפורמה - ישראל תאמץ את הנוהל הקיים באיחוד האירופי לייבוא מזון אשר יאפשר פתיחה דרמטית של  המשק לייבוא מאסיבי של מוצרי מזון ה"לא רגיש" (דוגמת פסטות, דגנים, עוגיות וכו'), תוך הגדלת מגוון המוצרים המיובאים. על פי נתוני הלמ"ס, הקף הייבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה חצי מסך ייבוא מוצרי מזון לישראל, כשהייבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר.

הרפורמה צפויה להוביל להגדלת התחרותיות ולהוזלת מחירים לצרכן וכאמור תחול על מוצרי מזון שאינם רגישים דוגמת דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות, אורז, קטניות ולא תחול על מזון שמוגדר רגיש (מזון מן החי, מזון לתינוקות ומזון שיש לגביו חשש מסיבות שונות - לגבי מוצגים אלה תיוותר דרישה לאישור פרטני). עוד סוכם כי רשימת המזונות הרגישים תעודכן מעת לעת ע"פ הצורך.

עד להשלמת החקיקה, ועל מנת להקל על יבואני המזון באופן מיידי, המליץ הצוות כי משרד הבריאות יקל בעניינים מסויימים הנוגעים לייבוא של מזון רגיל במסגרת החוק הקיים ולפיכך במסגרת החלטת הממשלה מודיע משרד הבריאות כי יפרסם הנחיות לייבוא מזון באמצעות ספקים ולא רק מהיצרן במישרין.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הדגיש כי "הממשלה עושה פה צעד שמציב אותה בשורה אחת עם האיחוד האירופאי מבחינה רגולטורית. המשמעות לתחרות בשווקים היא אדירה ואת זה ירגיש כל אחד ואחת מאזרחי ישראל בסל הקניות שלו."

ראש הממשלה נתניהו  הדגיש כי "שוק הקמעונאות הוא קרטליסטי, וצריך לפתוח אותו לתחרות. קיימת פה תופעה פסולה של הסדרים היסטוריים שגורמים לעליית מחירי המזון ולעושק הצרכן. בלי פתיחת השוק ליבוא לא תהיה הורדה של מחירי המזון. בקדנציה הראשונה שלי כראש ממשלה הורדנו משמעותית את מחירי השיחות לחו"ל בזכות הגדלת התחרות, בקדנציה השנייה הורדנו את מחירי הסלולר באמצעות הכנסת תחרות ואנו צריכים לדאוג שבקדנציה הזו ירדו מחירי המזון על ידי פתיחת השוק לייבוא".
עוד הדגישו ראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל משרדו לוקר בישיבת הממשלה כי אין סיבה שבדיקות בטיחות המזון שמתאימות בשוק האירופאי לא יהיו מספיק טובות גם עבור השוק הישראלי. יצויין כי, המהלך משתלב גם עם המאמצים שמקיים משרד ראש הממשלה לשיפור הרגולציה בישראל, במסגרתו תעודד רגולציה בדיעבד במקום רגולציה מראש כאמצעי לעידוד צמיחה ולהקלה על עסקים.

מאיגוד לשכות המסחר נמסר כי "אנו מברכים על כל הסרה של חסם יבוא או הקלה פרוצדוראלית על יבואנים, שמובילה בהכרח להגברת התחרות בשוק המזון והוזלת יוקר המחייה לצרכן. יחד עם זאת, וכפעולות משלימות יש לבצע רפורמה מקיפה ויסודית בהליך הפיקוח על יבוא מזון רגיש. צריך לקחת בחשבון ש 45% מהמזון המיובא לישראל נחשב למזון רגיש, דוגמת סוכריות ללא סוכר, תחליפי גבינה, מים מבוקבקים, למרות שבעולם חלקו לא מוגדר ככזה וקיימים חסמים משמעותיים בתחום זה שגורמים לעיכוב של סחורות בנמלים, נדרשות בדיקות מעבדה מרובות מעבר למקובל באירופה.

כמו כן, יש לבצע רפורמה גם בכל תחום הכשרות , מאחר והמנגנונים הקיימים כיום בנושא כשרות מהווים חסם שמוביל באופן ישיר לייקור של מזון מיובא ובפרט על מוצרי חלב ובשר.
בנוסף לאלה, על הממשלה לפעול לביטול מוחלט של כל המכסים הדרקוניים המוטלים על יבוא מוצרי מזון בישראל. ברור שמהלך כזה צריך להיעשות הדרגתית, ולתת לתעשייה המקומית להיערך בהתאם. צעד כאמור גם יתרום להתייעלות התעשייה המקומית והוא שיבטיח הפחתת מחירי המזון בישראל."
למידע נוסף בתחום זה