משה אשר מנהל רשות המסים בפגישת עבודה עם מועצת איגוד לשכות המסחר

מנהל רשות המסים משה אשר וצוותו הבכיר הגיעו ביום חמישי האחרון (1.5.14) לפגישת עבודה מקצועית עם נציגי איגוד לשכות המסחר, בראשות הנשיא עו"ד אוריאל לין ודנו בהשפעת מערכת המס על הפעילות העסקית.

בפתיחת הדיון הציג לין שורה של נושאי מאקרו בעלי השפעה על העסקים בישראל, הנמצאים באחריות רשות המסים, ביניהם, העיוות בחוק עידוד השקעות הון אשר עושק מאות אלפי עסקים למען יחידים חזקים ומבוססים, העלאת מס החברות המוטל על העסקים מ-25% לרמה של 26.5% והעלאת המס על משיכת דיבידנדים לרמה של 30% לבעלי שליטה. "כל אלה פוגעים בפעילות של המגזר העסקי ובמוטיבציה של בעלי העסקים לפתח עסקים ולהקים עסקים חדשים", ציין לין.
 
אריה זייף, סגן נשיא האיגוד, אמר כי בעיית יוקר המחיה אכן קיימת ובועטת. המצב הכלכלי היום מאפשר למדינה להפחית חזרה את שיעור מס החברות והמע"מ, וזאת כדי לאפשר למגזר העסקי שחיוני לכלכלה הישראלית לפעול.
 
שמואל פרנקל, סגן נשיא האיגוד ויו"ר החטיבה הפיננסית, התייחס גם הוא להשפעת העלאת מס החברות על הפעילות העסקית.
 
משה אשר פתח את דבריו בהתייחסו להעלאת מס החברות ואמר כי העלאה זו נבעה מלחץ תקציבי, למרות שידוע כי היא יוצרת תמריץ לא טוב לביצוע השקעות ורכישת נכסים. אשר חשף למשתתפים כי ישראל מצטרפת ל-28 המדינות שחתמו על הסכם שמטרתו להיאבק בהון השחור בארה"ב. "ישראל היא המדינה ה-29 אשר חותמת על ההסכם ומצטרפת למדינות המפותחות וביניהן בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, שוויץ, יפן ועוד. למרות שההסכם נחתם רק עכשיו, המערכות הבנקאיות וכן רשות המיסים נערכות לו כבר יותר משנה, מתוך הבנה כי ישראל תכנס להסכם זה בכל מקרה".
 
בנוסף ציין אשר כי בכוונת רשות המסים להרחיב את חובת הדיווח המקוון, ואף נעשים מהלכים רבים לשפר את השירות לעסקים ולציבור. כמו כן, אשר הבטיח כי בתקופה הקרובה ימונה מנהל מכס חדש, דבר אשר יקל על הפעילות של היבואנים ועמילי המכס.
 
במהלך הפגישה הציגו יושבי הראש הענפיים בעיות וקשיים עימם מתמודדים העסקים, מהתחום העסקי אותו הם מייצגים:
 
טלי דרורי-ברנר, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי, אמרה כי הוראת שעה בעניין שיעור מיסוי יבוא כלים המיועדים לספורט מוטורי פקעה, ושיעור המס עלה מ- 19.2% ל- 72%. כתוצאה מכך, הופסק יבוא כלים לספורט המוטורי. דרורי-ברנר ביקשה בשם האיגוד להחזיר את שיעור המס ל- 19.2% בהתאם להוראת השעה.
עוד הוסיפה דרורי-ברנר, כי בכוונת האוצר לבצע רפורמה למיסוי ברכב דו גלגלי ולבטל את ההבחנה בין אופנועים לקטנועים. "לביטול זה עשויה להיות השפעה שלילית, ופגיעה בקטנועי הביניים שהינם קטנועים בטוחים יותר המצוידים במערכות בטיחות, ועונים על דרישות זיהום אויר מחמירות. יש ברפורמה העדפה מיותרת של אופנועים על חשבון פגיעה בקטנועי הביניים ללא כל יתרון לציבור המשתמשים או לרשויות המס. לפיכך, האיגוד מבקש שלא להעלות את שיעור המס לקטנועי הביניים".
 
אברהם דניאל, מנכ"ל האיגוד הארצי של מגדלים הפרחים וצמחי הנוי ויו"ר התאחדות החקלאים החדשה בישראל, תקף בחריפות את התנהלות משרד הפנים המחייבת את החקלאים לדווח אודות ימי עבודה פיקטיביים של עובדים פלשתינאים בענף החקלאות. לדבריו, "החקלאים נדרשים לשלם במדור התשלומים על פי ימי עבודה קשיחים הנקבעים על ידי רשות ההגירה, האוכלוסין ומעברי הגבול, ללא קשר לימי העבודה בפועל של העובד. מה שיש בו דרישה לדיווח פיקטיבי על כל המשתמע מכך". עוד טען דניאל כי לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל החליטה למגר את תופעת מעלימי המס, ומאידך, היא מייצרת מעלימי מס בהתנהגותה זו. על כן, דניאל מבקש את טיפולו של מר אשר להפסקת הנוהל לפיו מדורי התשלומים מכתיבים למעסיקים לדווח על ימי עבודה פיקטיביים.
 
ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, הדגיש את הבעייתיות בעובדה כי מזה כשנתיים, אין בפועל ראש מינהל מכס אליו ניתן לפנות בנוגע לבעיות כלל מכסיות. "ראש מינהל המכס האחרון מילא תקופה מסוימת גם את תפקיד מנהל רשות המיסים ונוצרו בעיות אשר טרם באו על פתרונן, לדוגמה, בין בתי המכס השונים, אין אחידות בדרישות ובקבלת החלטות".
בהמשך לדברי פינטוב, ציין חנן ויסמן, יו"ר ארגון סוכני מכס חיפה, כי ברצונו להודות על שיתוף פעולה טוב עם אנשי הנהלת המכס, לאור ההיערכות הנדרשת מסוכני המכס לקראת מערכת שער עולמי, מבוקש שהערותיהם המועלות בועדות ובהתנסויות, יילקחו לתשומת הלב. החברות משקיעות בכך כסף וזמן רב וחשוב ששיתוף הפעולה יהיה הדדי. עוד ציין וייסמן כי מערך היצוא המכסי עובד ביעילות.

אבי כהן, חבר הנהלת ארגון התאגידים, הציג את הבעייתיות הכרוכה בהיקפי המימון הגבוהים אותם נותנים תאגידי המכס ללקוחותיהם היבואנים: "כיום מקובל שתאגידי מכס מעניקים במועד השחרור אשראי (מכס, מ. קניה + מע"מ) ללקוחותיהם, אך הענקת האשראי גרמה להפסדים רבים במקרים בהם הלקוחות מפסיקים את פעילותם טרם השבת הכסף". כהן סבור כי סוכני המכס אינם אמורים להוות "גובי מיסים" עבור רשויות המס, ומעוניין בהסדר בחוק, בדומה לאיסור מימון לקוחות הקיים בחוק לשכת עורכי הדין ורואי החשבון.
דורון נתנאל, חבר הארגון, ציין כי רמת השירות במכס אינה סבירה, ותשובות לפניות בכתב ניתנות באחור רב.
 
עו"ד אורית קוך, יועצת המיסוי של איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית, תקפה את חוסר הוודאות השורר בתחום במיסוי בעסקאות תמ"א 38. כדוגמא הביאה את תיקון 74 לחוק מיסוי מקרקעין העוסק בפרויקטים של הריסה ובניה מחדש. "התיקון נכנס לתוקף לפני שנה וחצי, אולם עד היום, אין הוראת ביצוע. מדובר בתיקון מורכב שאף אחד לא מבין כיצד ליישמו, ויזמים משלמים יותר מס רק כדי ליצור לעצמם ודאות". לדבריה, "יש מקום לחשיבה מחודשת על התיקון, שכן, בעיננו הוא נכשל, ולראייה אף אחד לא משתמש בו. וזאת למרות שהוא נחקק במטרה להקל שכן, המדינה מאוד מעוניינת במיזמים של התחדשות עירונית".
עוד קראה עו"ד קוך להקמת שולחן עגול בהשתתפות נציגי האיגוד ונציגי רשות המסים על מנת לייצר הידברות שתקל הן על היזמים והן על הרשות.
 
במפגש השתתפו בנוסף: סגני הנשיא ישראלה שטיר ואורן שחור, חברי הנשיאות מנשה כהן, ג'ו בהט, גיורא בשור ואביהו בן-נון, אורן הלמן יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי, בועז נגר יו"ר איגוד תעודות הסל, אודי כספי מנכ"ל טי .אנד.טי ויו"ר חטיבת הבלדרות, יאיר ביטון מנכ"ל DHL ,
אוולין כהן מנכ"לית פדקס,  חנן וייסמן יו"ר ארגון סוכני מכס חיפה, מיכאל מוגרבי חבר הנהלה של ארגון סוכני המכס, אבי כהן חבר הנהלה של ארגון סוכני המכס, דורון נתנאל ועזרא לוי החברים בארגון סוכני המכס , שמריהו ארביסמן יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל, שוקי שדה מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל ועוד.
 
קרדיט צילום: ליאת מנדל

למידע נוסף בתחום זה