חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר: ניתן לפתור בצורה מעשית את מצוקת המים בישראל על ידי קידומו המיידי של חוק מחזור מים אפורים בישראל

לאור העובדות המצערות בדבר שנת בצורת חמורה בישראל ולאור תהליך המדבור המאפיין את אזורה הגיאוגרפי של המדינה על פי הערכות חוקרים, יש לקדם מיידית את חוק מחזור המים האפורים בישראל כפי שנעשה במדינות מערביות רבות בעולם. כך אמר פול שטיינר, יו"ר חטיבת המים האפורים באיגוד לשכות המסחר.

לדבריו, על ידי מחזור המים האפורים במגזר הפרטי בישראל ניתן יהיה לחסוך 150 מיליון קוב מים בשנה, המהווים 40% מתצרוכת המים הפרטית במדינה.
 
לאור המציאות כיום בה מחזור מים אפורים בישראל נמצא מחוץ לחוק, לקחו על עצמם אזרחים מודאגים אחריות אישית לניצול יעיל של מים ובנו מתקני מחזור, שלרוב אינם כשירים לסינון מים בצורה טובה. "הבעיה המרכזית של אי הסדרת התחום בחקיקה היא שהפיראטיות שולטת, וכיום מופעלים לפחות 15 אלף מתקנים פיראטיים למחזור מים בישראל, בהם מסבים האזרחים את מי המקלחת ומכונת הכביסה לצורכי השקיית גינות והדחת אסלות בבתיהם", טען שטיינר.
 
לדברי ערן טל, מנהל תחום מים אפורים בלשכת המסחר ת"א והמרכז: "במדינה הסובלת ממחסור מוכח במקורות מים ראוי לעשות מאמץ לאומי בכדי לקדם את הפתרון המעשי ביותר והירוק ביותר של מחזור מים אפורים. קיימת טכנולוגיה עולמית ותקדימים לשימוש חוזר במים אפורים, ואף ישנן חברות ישראליות המספקות את השירות, אך בשורה תחתונה נראה כי הרשויות לא מעודדות את התפתחות התחום במדינה".
 
להערכת חברי החטיבה, התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי, בנוסף לחברות רבות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ואשר יהיו מכוונות ייצוא. "פוטנציאל היצוא של ענף זה יכול להגיע לכ-100 מיליון דולר בתוך 5 שנים, והוא ימצב את ישראל כמעצמה טכנולוגית גם  בתחום זה".
 
לסיכום מציין שטיינר כי מחזור מים אפורים מקובל במדינות מערביות רבות דוגמת גרמניה, אוסטרליה וקפריסין, אשר בחלקן מערכות המחזור המותקנות בכל בית מסובסדות על ידי המדינה. "בימים אלה מסתיים תהליך של הכנת תקן ישראלי למחזור מים אשר יהווה פלטפורמה של שפה טכנולוגית משותפת, עליה צריכה להתבסס חקיקה בתחום. אני קורא למשרדי הממשלה הרלוונטיים לקרוא את המפה ולהבין כי אם ישראל הולכת לכיוון של מדבור, הרי שהתקנת מערכות למחזור מים אפורים בכל הבתים בישראל היא הפיתרון האידיאלי למצוקת המים העתידית."

למידע נוסף בתחום זה