ביוזמת איגוד לשכות המסחר: סקר מקיף והיסטורי, ראשון מסוגו בעשורים האחרונים, על ענף הצעצועים ומוצרי התינוקות בישראל. ענף הצעצועים בישראל מגלגל כ-1.7 מיליארד ₪ בשנה. מרבית המסחר מתבצע בחנויות הפיזיות.

באיגוד לשכות המסחר התקיימה בשבוע שעבר אסיפה מיוחדת ביוזמת ענף הצעצועים בלשכה, באסיפה השתתפו עשרות יבואנים מהענף ומהרשתות הקמעונאיות. במרכז האירוע הוצגה סקירת שוק מקיפה, ראשונה מסוגה. בסקירה נבדקו גם הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי. למשל, רכישה בחנויות פיזיות אל מול רכישה און ליין, רכישה בחנויות צעצועים מתמחות מול חנויות אחרות, עיתוי רכישת המוצרים (עונתיות), אתרי און ליין פופולאריים בחו"ל ועוד. סקירת שוק הצעצועים בוצעה על ידי חברת צ'מנסקי בן שחר.

מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף הצעצועים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל שחק נא: "מדובר בסקר היסטורי, נעשתה פה עבודה יסודית ומעמיקה. תוצאות הסקר חשובות מאוד להתפתחות הענף. חשוב מאוד ללמוד את ממצאי הסקר לטובת התייעלות ופיתוח הענף".

גודל ההוצאה החודשית הממוצעת של משק בית ישראלי עומד על כ-42 ₪ (לא כולל מע"מ) ותדירות הקנייה עומדת על אחת לכל חודש וחצי. המגזר המסורתי הוא המגזר שנמצא בראש רשימת ההוצאות כאשר בתחתית נמצא המגזר הדתי (לא חרדי). גם החברה הערבית מרבה לרכוש צעצועים והיא נמצאת במקום השני ברשימה.

חנויות פיזיות בישראל עדיין מחזיקות בנתח השוק הגדול ביותר, 90% מהרכישות מתבצעות בהן כאשר נתח השוק של רכישות באון ליין עומד על 10% ובעלייה. אתר האון ליין הבינ"ל המוביל בישראל הוא עלי אקספרס ומיד אחריו נמצא האתר של אמזון. העלייה ברכישות און-לין הינה על חשבון חנויות רגילות כשהנפגעות המרכזיות הינן חנויות פרטיות (לא חלק מרשתות) אשר נקלעות לקשיים וחלקן אף נסגרו.

החברה החילונית היא שמובילה את רשימת הרכש באון ליין והחברה החרדית סוגרת את הרשימה. עיתוי רכישת הצעצועים - כ-60% מהרכישות אינן עונתיות כאשר שאר הרכישות נחלקות ל-5 "עונות" - חגי תשרי, חנוכה, פורים, פסח והחופש הגדול.

בשנת 2025 צפוי השוק לגדול ולהגיע לכ-1.9 מיליארד ₪ כנגזרת הן מגידול בצריכה והן מגידול האוכלוסייה. כמו כן, באותה שנה צפוי נתח האון-ליין לגדול ל-15% (כיום עומד על 10%).
למרות הגידול בגודל השוק, נתחי החנויות השייכות לרשתות, והחנויות הרגילות, צפוי לקטון, בין השאר מהתעצמות חנויות הסטוק והגידול באון ליין הנהנים מיתרון רגולטורי על פני החנויות הרגילות - פטור ממיסוי עד ל-75$ באון ליין ובסטוקים יתרון לגודל והאפשרות ליבוא עצמאי, מעמד מיוחד מול הרגולטורים וכוח ריכוזי ביחס לשחקנים האחרים בענף. בעשור האחרון נסגרו חנויות צעצועים פרטיות רבות והמגמה הזו צפויה להימשך אם לא ייווצרו תנאי תחרות שווים.


תמונה של משתתפי הענף מהאסיפה

למידע נוסף בתחום זה