לין בעקבות דו"ח בנק ישראל: התרחבות הפערים בין המרכז לפריפריה היא תוצאה ישירה של חוק עידוד השקעות הון הכושל

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בעקבות דו"ח בנק ישראל כי התרחבות הפערים בין המרכז לפריפריה היא במידה רבה תוצאה ישירה של חוק עידוד השקעות הון. "החוק יצר מצב שהטבות מס בהיקף של 6 - 8 מיליארד ש"ח מדי שנה זרמו בעיקר למרכז הארץ, לא כנגד ביצוע השקעות הון בפריפריה, תוך זניחת היעד של יצירת מקום עבודה כיעד מוביל במתן הטבות מס."

כתוצאה מהחוק המעוות הזה לא ניתנו כל הטבות מס ליצירת מקומות עבודה חדשים בפריפריה, אמר לין, "אלא ההפך- החוק יצר מוטיבציה לסגירת קווי ייצור לשוק המקומי, פיטורי עובדים ואפס הטבות מס כנגד יצירת מקומות עבודה בפריפריה. עיקר ההטבות זרמו למרכז הארץ אל קומץ חברות חזקות ומבוססות, וזאת במקום שהטבות אלה תתפרסנה על פני מגזר עסקי רחב הנמצא בפריפריה."

לטענת לין, הניתוח של בנק ישראל המנסה להסביר מדוע התרחבו הפערים הוא ניתוח מוטעה מיסודו ככל שהוא נוגע להשפעת הורדת הקצבאות: "פערים לא סוגרים דרך הגדלת הקצבאות. קצבאות יוצרות תמריץ שלא לצאת לעבודה אלא להיות תלויים בקבלת קצבאות מהמדינה. צמצום פערים יתבצע באמצעות יצירת מקומות עבודה חדשים והעלאת רמת השכר המשולמת לעובדים."

"כשאנו זונחים את היעד של יצירת מקומות עבודה כיעד מרכזי במדיניות הכלכלית, התוצאה הישירה היא הרחבת הפערים בין המרכז לפריפריה. המסקנות מהדו"ח של בנק ישראל צריכות להדגיש את הגדלת התמריצים ליצירת מקומות עבודה חדשים - בעיקר בפריפריה."

למידע נוסף בתחום זה