איגוד לשכות המסחר: משרד המשפטים מפר את חוק ההגבלים העסקיים ויוצר מונופול על חשבון הציבור

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר פנה אל עו"ד אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים, בעקבות מקרה שקרה לו כאשר נידרש לשלם את האגרה השנתית לחברה מטעם משרד המשפטים לשנת 2014. מסתבר כי חובה לשלם רק בבנק הדואר, ורק באמצעות חשבון בבנק הדואר. לין דרש מפלמור שתוציא בדחיפות הוראה המאפשרת לשלם את אגרת החברות השנתית בכל סניפי הבנקים, וכך גם באשר לכל אגרות אחרות שהאזרח או בעל העסק מחויב בתשלומים למדינה.

לדעת לין, "מדובר בשימוש בכוח שלטוני על מנת ליצור מעמד מונופוליסטי של בנק הדואר. בטופס עצמו נאמר באותיות ברורות ובצבע אדום: 'לתשלום בבנק הדואר בלבד'."
 
"מאוד לא ברור על פי איזה קריטריון, משרד המשפטים יכול לחייב בעלי עסקים לפרוע את תשלום אגרת החברות השנתית בבנק הדואר בלבד. מדוע אין הוא סבור שהם יכולים לפרוע את חובם בסניפי הבנקים כמו בתשלומי מסים אחרים, או אפילו באמצעות תשלום באתר ממשל זמין הממשלתי."
 
זאת במיוחד לאור השיפור שחל באתר ממשל זמין שהביא לעלייה משמעותית בשימוש הציבור בשירות התשלומים הממשלתי המקוון בשנת 2013. הסכום ששולם דרך השירות בשנת 2013 היה כ- 24 מיליארד שקל, לעומת כ- 19 מיליארד שקל בשנת 2012. מדובר בקפיצה משמעותית של 28%.
 
"אני מצפה שמשרד המשפטים ישמש דוגמא באשר לציות לחוק," אומר לין, "אולם לצערי במקרה זה המצב הפוך: הם משתמשים בכוח שלטוני על מנת ליצור מעמד מונופוליסטי הגורם לבזבוז רב של זמן וכסף. זו גם הפרה של חוק ההגבלים העסקיים."

למידע נוסף בתחום זה