שר האוצר לפיד החל את נאומו בכנס "נגישות בעסקים" בחשכה מוחלטת כאות הזדהות עם אנשים בעלי מוגבלויות

הכנס שנערך ביוזמת "נגישות ישראל" ואיגוד לשכות המסחר עסק בהעלאת המודעות לנגישות לנכים על רקע כניסתם לתוקף של החוקים החדשים להנגשת שירות בארגונים ובבתי עסק. במסגרת הכנס הוענק "אות הארגון הנגיש" לרשת איקאה ישראל.

עמותת נגישות ישראל ואיגוד לשכות המסחר קיימו ביום חמישי האחרון (13.2.14) , את כנס "נגישות בעסקים" במעמד שר האוצר יאיר לפיד. הרצאתו של השר לפיד החלה בחשיכה מוחלטת בחדר והמשתתפים כאות הזדהות עם בעלי המוגבלויות ובקריאה שהמודעות לנושא "תצא מן החשיכה". הכנס שהתקיים במשרדי איקאה נתניה, עסק בהעלאת המודעות לנגישות לנכים על רקע כניסתם לתוקף של החוקים החדשים להנגשת שירות בארגונים ובבתי עסק בסוף 2013. לכנס הוזמנו מנהלים של הארגונים והחברות המובילים במשק במטרה לעודד אותם להטמיע כבר היום את התקנות הנדרשות להנגשה לאנשים עם מוגבלות.
 
מדברי המשתתפים בכנס:
שר האוצר יאיר לפיד אמר כי: ״החושך האמיתי הוא של מי שלא רואה את בעלי המוגבלויות, או בוחר שלא לראות. של מי שלא הופך את העסק שלו למקום שפתוח בפני כולם. של מי שבוחר להדיר אנשים, או להתעלם מהם, רק כי יש להם איזו מוגבלות.
"זו הזכות הבסיסית של אנשים עם מוגבלויות לחיות בעולם שבו כל הדלתות פתוחות בפניהם, זו החובה הבסיסית שלנו להסיר את כל המכשולים מדרכם״ הוסיף השר לפיד.
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) המתניידת בעצמה באמצעות כיסא גלגלים ופועלת רבות לשילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה, אמרה בכנס כי :
"אנשים עם מוגבלויות הם לא קומץ קטן שבתי העסק יכולים היום להרשות לעצמם להתעלם ממנו. מדובר בכוח צרכני עצום המהווה 20% מאוכלוסיית ישראל, לקוחות פוטנציאלים שנמצאים במרחק של התקנת רמפה, הנחייה קולית ולפעמים אפילו רק שירות סבלני קצת יותר. חשוב שבעלי העסקים יבינו שכפי שאומר הקמפיין החדש- עבור אדם עם מוגבלות- כשזה לא נגיש, זה פשוט סגור".  
בהמשך התייחסה אלהרר גם לנושא של העסקת אנשים עם מוגבלויות בבתי העסק ואמרה כי "הקושי להתגבר על החשש הראשוני שבהעסקת אדם עם מוגבלות הוא מחסום שיש לעבור אותו פעם אחת כדי להבין שהשד אינו נורא כל כך ואף להיפך. התפקיד שלנו הוא לסייע למעסיקים לעבור את המחסום ולהבין שעובד עם מוגבלות יכול להיות עובד חרוץ, מסור ונאמן לא פחות ולעתים אף יותר מכל עובד אחר. 
במסגרת הכנס הוענק "אות ארגון נגיש" לרשת איקאה ישראל, לאחר שעמדה ויישמה את כל הפרמטרים הנדרשים בתקנות הנגישות בארגון מסחרי, והיא הרשת הקמעונאית הראשונה בישראל שזוכה לתואר זה בענף.
 
יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל: "איקאה היא הארגון הראשון בתחום הקמעונאות בהפיכתו לארגון נגיש ל 100% מהלקוחות. הרשת החלה את תהליך ההנגשה שנים רבות לפני החקיקה והתקנות שנכנסו לתוקפן רק לפני כחודש. כשהמטרה היא לייצר מצב בו הארגון יהיה נגיש על כל שרותיו וממשקיו עם 100% מלקוחות ובפרט לקוחות עם מוגבלות (מוגבלויות פיזיות, חושיות - ראיה / שמיעה, קוגנטיביות ונפשיות) לכבוד לנו להעניק את אות הארגון הנגיש לאיקאה ישראל על היותה מודל לחיקוי הן מבחינת הנגישות והן מבחינת יחסה ללקוחות עם מוגבלות כשווי זכויות כלקוחות צרכניים."
 
שלומי גבאי, מנכ"ל רשת איקאה ישראל גבאי פנה בדבריו אל שר האוצר לפיד בקריאה לעודד עסקים לשלב אנשים עם מוגבלויות במכלול השירותים שלהם.
 
עוד התייחס גבאי על קבלת אות הארגון הנגיש מטעם עמותת נגישות ישראל לרשת איקאה:  "אנו שמחים על קבלת אות "ארגון נגיש" מעמותת נגישות ישראל. לאחר שפעלנו להנגשת חנות נתניה, ראשל"צ וקריית אתא, אני גאה לומר כי השנה הרחבנו עוד את הפעילות שלנו למען הקהילה ופעלנו להנגשת כלל שירותי הארגון לאוכלוסיות עם מוגבלות החל מאתר האינטרנט, דרך שירות הלקוחות וכלה בעזרים פיזיים בחנות. קבלת האות מהווה עבורנו נדבך נוסף ביישום החזון האיקאי ליצירת חיי יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר ואנו שמחים על ההזדמנות לעשות זאת עוד בטרם אושר החוק שמקדם את הנושא. כארגון הראשון בתחום הקמעונאות, אשר מנגיש את מתקניו למען האוכלוסיה, אני קורא למנכ"לים נוספים לפעול בצורה דומה לשנות את התפיסה העסקית ולהטמיע תהליכי הנגשה בבתי העסק שלהם. הפניה ליותר קהלי יעד פוטנציאלים, במקרה זה אוכלוסיות עם מוגבלות מובילה את בית העסק לרווח עסקי, תדמיתי וחברתי. אני סמוך ובטוח כי צעד זה יהווה אף מודל לחיקוי בסניפי איקאה נוספים ברחבי העולם"  
 
עו"ד שוש רבינוביץ', מנהלת הלשכה המשפטית באיגוד לשכות המסחר ברכה בכנס את שלומי גבאי ואת חברת איקאה על קבלת אות "ארגון נגיש" וציינה כי יש חשיבות עצומה להפוך את מדינת ישראל למדינה נגישה לאנשים עם מוגבלויות, ובכלל זה את המגזר העסקי. האיגוד פועל להטמיע תהליכי הנגשה בקרב עסקים קטנים וגדולים כאחד וליצור מודעות לצורך בהנגשת עסקים בענפי המסחר והשירותים, אשר תביא לאקלים מסחרי טוב יותר. העובדה שבכנס נכחו רבים מהקהילה העסקית הבכירה בישראל בעלת משמעות אדירה שכן ברגע שההנהלה הבכירה מודעת לחשיבות הנושא יהיה קל יותר להטמיעו בקרב הארגונים והחברות העסקיות עד לאחרון העובדים. רבינוביץ' שהרצתה בנושא חקיקה ואכיפה אמרה כי למרות העלויות הכרוכות בהנגשת העסקים, מדובר במהלך חיובי ובעל חשיבות רבה אשר יפתח בפני העסקים קהל יעד נוסף. אולם יחד עם זאת על מנת להשיג הצלחה אמיתית יש להתחשב ביכולות של העסקים, ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים, להנגיש את עסקיהם."
 
אות "ארגון נגיש" מוענק לארגון אשר המבנה שלו, תנאי הגישה אליו והשירותים הניתנים בו נגישים לכלל סוגי המוגבלות (חושית ופיזית) והוא עומד בכל דרישות חקיקת הנגישות. הענקת האות לרשת איקאה היא תולדה של תהליך רחב היקף שהטמיעה הרשת בכלל מתקניה ואשר יצר  קשת רחבה של שירותים מונגשים כגון: הדרכות ייעודיות שעברו כלל עובדי החברה, שכללו התנסות חווייתית במהלכן הומחש למשתתפים האתגר אותו חווים אנשים עם מוגבלות חושית ופיזית והסבר על כלל המתקנים הנגישים בחנויות איקאה, אתר האינטרנט מונגש למגוון אוכלוסיות עם מוגבלות כמו לקויי ראייה, מוגבלויות ידיים,  אפילפסיה, ועוד, הצבת אביזרי עזר בחנות דוגמת קלנועיות וכסאות גלגלים, התקנת מערכת הכוונה קולית בחנות, קופות נגישות, מערכת שמע מיוחדת ללקויי שמיעה (לולאת השראה), עיצוב פס מוביל ללקויי ראייה בחנות, הנגשת מרכז שירות ארצי.
  
 

למידע נוסף בתחום זה