אייל אוכמן בתגובה לעתירת אדם, טבע ודין נגד תמ"א 38 ברמת-גן: "ההחלטה משאירה אדמה חרוכה בעיר"

אייל אוכמן יו״ר איגוד חברות תמ״א 38 והתחדשות עירונית באיגוד לשכות המסחר אמר בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בת״א יפו שלא לקבל את גישת וועדת הערר בשל פגמים שהיו בהליך, כי ההחלטה "משאירה אדמה חרוכה ובעיר שעד לא מכבר הייתה הפורייה ביותר לתמ״א 38 בישראל.

לדבריו: "הרשות המקומית, במנהיגות משותפת של ראש העיר לשעבר צבי בר ומהנדס העיק אדרי חיים כהן, קידמה ואישרה תוכניות עפ״י סעיף 23 לתמ״א 38 המקנות זכויות בניה נוספות, הן במקרה של תוספת על הקיים והן במקרה של הריסה ובניה מחדש; הפיקה ימי עיון לתושבים ויזמים ומשכה פעילות יזמית; הכניסה פונקציות על מנת לקצר תהליכי רישוי והצליחה בפעולותיה לצמיחת הפעילות היזמית בעיר. למעשה, ככל שרמת גן הצליחה- כך המכה בהפלת התב״ע פוגעת בענק."

אוכמן ציין כי "הפגיעה באמון מול מחזיקי הזכויות על כך ש״מכרו״ להם חלומות שלא ניתן להגשים הנה רבה, ושיקום האמון מוטל בספק. פעולות משפטיות ותכנוניות שמימנו החברות היזמיות ועלו כסף רב ירדו לטמיון. יש חברות שלא יצליחו לשרוד את המכה, ואלה שיצלחו להרים את הראש לא ירצו להמשיך ולהשקיע בהשקעה עסקית כל כך מסוכנת." לדבריו, "חברות יזמיות עלולות להיות חשופות לתביעה על ידי מחזיקי הזכויות במידה ואין להן בהסכם תנאים מתלים מספקים בהסכמים מול הדיירים. לעומת זאת, הרשות חשופה לתביעות מחברות יזמיות וכך במקום לחזק ולבנות את העיר רמת גן לרווחת כולם, אנו עלולים למצוא עצמנו עסוקים בלהרוס האחד את השני ובניסיון למצוא אחראים ואשמים לפארסה."

עוד הוסיף אוכמן: "ברמת גן אין מנצחים מהחלטת בית המשפט אלא רק מפסידים. כולם הפסידו. המנצחת היחידה הינה עמותת אדם טבע ודין, אשר הצליחה לייצר זעזועים ולהרוויח כותרות. אפילו הערכים האידיאולוגיים של אדם טבע ודין הפסידו מההחלטה. יו״ר ועדת הערר עו״ד מיכה גידרון הצליח להמציא החלטה שמרצה את כל הצדדים. שאר העוררים ראו בהחלטה ניצחון. הוועדה המקומית ושאר המשיבים ראו בהחלטה ניצחון. מצד אחד הפרויקטים המתקדמים ימשיכו להתקדם למימוש ומצד שני מה שהיה לא שיהיה. מה השיגה אט״ד לא ברור."

"ועדת הערר הנכבדה קיבלה את דעת אט"ד כעוררים, קבעה שהתוכנית לא מספיק מפורטת ושלחה את העושים במלאכה לתכנן תוכנית מפורטת חדשה תוך שנה. כמו כן, השכילה לעשות ועדת הערר והאריכה את תוקף התוכנית כמו שהיא בשנה נוספת מתוך הבנה שהפגמים בתוכנית לא ייצרו קטסטרופה בעשרות פרויקטים הנמצאים בהליך תכנוני מתקדם."

למידע נוסף בתחום זה