אמיר שני בתגובה להודעת רשויות רכבת ישראל בדבר ההעלאה הצפויה בתעריפי ההובלה: "מהלך שיפגע ויגרום נזק בלתי הפיך לסחר החוץ של המדינה"

בתגובה להודעת חברת "שירות", חברת בת של חברת רכבת ישראל, בגין העלאת תעריפי ההובלה ברכבת, ציין מר אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, כי הודעתו של מר שאולי יורם, מנהל תפעול וקשרי לקוחות של "חברת שירות" בדבר העלאת תעריפי ההובלה, החל מ-1 בינואר 2014 עומדת בניגוד מוחלט למדיניות ממשלת ישראל, המשקיעה מאות מיליוני שקלים מתקציב המדינה ( כ – 16 מיליארד שקל השנה ) בפיתוח תשתיות הרכבת ובמטרה להפעיל רשת יעילה המאפשרת ומעודדת הסטת מטענים מרשת הכבישים למסילות הברזל.

שני ציין כי בכוונת רשויות רכבת ישראל להעלות את תעריפי שינוע המטענים בקטע העמוס ביותר שבין נמל חיפה ונמל אשדוד, ולהיפך בשיעור חד, של 21%. בהודעה מציינת הרכבת כי העלאת המחיר מתייחסת למכולות טעונות במטען רגיל, או בחומרים מסוכנים. שינוע מכולות ריקות יעלה בשיעור של -0.5%.
 
שני מצר גם על העובדה שבהזדמנות זו הרכבת הוסיפה ללקסיקון התעריפים גם מונח חדש, שלא היה בשימוש עד כה – "מכולה כבדה". כל מכולה שמשקלה מעל ל-23 טון ברוטו, תיחשב מעתה למכולה כבדה, שעליה תתווסף תוספת מחיר של 33%.
 
שני, המייצג הן את קהיליית היבואנים וחברות השילוח, הרוכשים את שירותי ההובלה הבין נמליים ציין כי ההודעה נתקבלה במורת רוח וככל הנראה ללא תיאום עם האחראי לנושא הרכבת במשרדי האוצר והתחבורה.
 
שני הבהיר כי ההודעה אשר פורסמה אתמול, שבועיים לפני המועד בו העלאת התעריפים נכנסת לתוקפה, תפגע לא רק בקהיליית היבואנים אלא גם בחברות הספנות הזרות המעבירות מכולות בין נמלי הים התיכון, חיפה ואשדוד, כחלק מהשירות ליבואנים.
 
עוד הוסיף כי בכוונתו לפנות לשר האוצר ולשר התחבורה כדי שיכנסו לעובי הקורה וימנעו מחברת הרכבת הפועלת כמונופול ארצי, העלאה כה קיצונית בתעריפים ואמר כי "ממשלה הדוגלת במדיניות של צמצום יוקר המחיה ושיפור איכות הסביבה, אינה יכולה להרשות לעצמה פגיעה בעלויות היבוא הנופלות על כלל הצרכנים".
 
עוד ציין שני כי הקמת חברה־בת ברכבת ישראל להובלת מטענים היא אחת מאבני הרפורמה בחברה שעליה חתמו העובדים וההנהלה. החברה־הבת אמורה להתחרות במשאיות ולשלש את היקף הפעילות של רכבת ישראל בתחום זה עד סוף העשור. נכון להיום, מובילה רכבת ישראל מעל־7 מיליון טונות בשנה, והשאיפה היא להכפיל את היקף ההובלות עד ל־2018 ולשלש אותו עד 2020. כדי לעמוד במשימה קיבלה רכבת ישראל הרשאה לקיים מכרז לרכישת קרונות וקטרי משא בשווי 130 מיליון שקל, כאשר חלק מהציוד חדש וחלקו משומש. השקעות אלו תרדנה לטמיון באם חברת הבת תעלה תעריפים באופן בלתי מבוקר שיביא להסטת מטענים למשאיות.  

למידע נוסף בתחום זה