איגוד לשכות המסחר: הצעת החוק המאפשרת לאבות לקחת חופשת לידה בת 8 ימים הוגנת אך כוללת עיוות ביחסי העבודה

אסור לראות את הצעת החוק כמקשה אחת אלא לבחון אותה על פי שני האלמנטים שבה, כל אחד בנפרד. ההצעה מכילה שני אלמנטים מרכזיים, האחד אלמנט של הוגנות והשני אלמנט הממסד עיוות ביחסי העבודה, על פיו ימי המחלה הפכו לזכות ומסיבה זו, אפילו גלשנו לטמטום המוחלט של פדיון ימי מחלה

כך אמר (28.10.13) עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר בתגובה להצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה המאפשרת לאבות לקחת חופשת לידה בת 8 ימים, אשר תורכב משלושה ימי חופשה בתשלום וחמישה ימי מחלה על חשבון המעסיק.
לדבריו, ההצעה מכילה שני אלמנטים מרכזיים, האחד אלמנט של הוגנות והשני אלמנט הממסד עיוות ביחסי העבודה. החלק המעניק לאבות שלושה ימי חופשה בתשלום הוא נכון, הוגן וחשוב מאד לחיזוק המשפחה, ותרומתו אינה מוטלת בספק.
 
אולם החלק השני, של חמישה ימי מחלה על חשבון המעסיק הוא מיסוד של עיוות ביחסי עבודה, שבמקום למסדו היה נכון לחסלו. "לעובד אין זכות להיות חולה אלא יש לו את הזכות לקבל תשלום בגין ימי מחלה כאשר הוא באמת חולה. אולם, משום מה במשך השנים עוותה התכלית המרכזית של תשלום בגין ימי מחלה וימי המחלה הפכו לזכות. ומסיבה זו, אפילו גלשנו לטמטום המוחלט של פדיון ימי מחלה, המקובל בעיקר בשירות הציבורי."
 
לין הדגיש כי צריך לחזור לבסיס ולמהות האמיתיים של תשלום בגין ימי מחלה, שיש לתת לעובד כשהוא חולה באמת ולא כזכות לחלות. ההחלטה של ועדת השרים לענייני חקיקה מעידה על חוסר הבנה ביחסי עבודה ואי הבנתם שההחלטה שקיבלו ממסדת את אחד מהעיוותים בדיני העבודה, במקום לחפש דרכים כיצד להכניס סדר מחודש בנושא זה. "מסיבה זו אסור לראות את הצעת החוק כמקשה אחת אלא לבחון אותה על פי שני האלמנטים שבה, כל אחד בנפרד." 
 

למידע נוסף בתחום זה