לשכת המסחר: הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלי הים היא פגיעה ישירה באושיות הדמוקרטיה בישראל

הכרזתה הפורמאלית של ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בנמלים שעילותיה העיקריות הינן פגיעה עתידית בתנאי העובדים בנמלים עם הקמת הרציפים החדשים,  והטענה לפיה החלטת הממשלה התקבלה תוך ניסיון להכתיב חד צדדית שינויים דרמטיים תוך התעלמות מנציגות עובדי הנמלים, היא פגיעה ישירה באושיות הדמוקרטיה בישראל, כך אמר הבוקר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.  

לדבריו, "זהו לא סכסוך עבודה במובנו הרגיל ואסור בשום פנים ואופן לראותו ככזה. זהו בעצם ניסיון ישיר להשתמש בכוח מונופולי על מנת לסכל החלטות של מוסדות המדינה לפיתוח המשק. עצם הניסיון לשבש ביצוע של החלטות מדינה באמצעות הגופים הנבחרים הוא מעשה הפוגע באושיות הדמוקרטיה. קומץ עובדים משתמש בנכסי המדינה שהם נמלי הים על מנת לעכב ביצוע החלטות של המדינה בפיתוח המשק.
 
לין הדגיש כי אין כאן בעיית אמת של תנאי עבודה וגם אם הייתה בעיה כזו היא לא יכולה להצדיק גרימת נזקים למשק כולו. "המטרה המרכזית היא לשמור על מעמדם המונופולי של ועדי הנמלים החזקים ולמנוע מצב בו עובדי הנמלים ייאלצו להתייצב בפני תחרות. 
  
לשום עובד אין הזכות לתבוע את המשך קיום מעמדו המונופולי ולשום עובד אין את הזכות לקבוע שהוא לא יתייצב בפני תחרות. מעבר לכך, אסור גם למדינה להתחייב על דברים אלה שכן בכך היא משבשת את עקרונות היסוד של המשק בישראל" אמר.
 
לין גם ציין שמערכת המשפט לא משכילה תמיד לראות את גרעין הסכסוך האמיתי והיא מוצאת לעצמה תמיד את הפיתרון הקל עם תחילתה של שביתה לשלוח את הצדדים למו"מ במקום להבהיר לעובדים חד וחלק את המצב המשפטי. מעבר לכך בניגוד לדעתם של משפטנים כאלה ואחרים אין כלל לבית הדין הארצי לעבודה את הסמכות לעכב או לבטל מכרזים שהוצאו על ידי המדינה.
 
לין גם הביע תמיהתו על כך שהיועץ המשפטי לממשלה שאינו מהסס להזדרז בשלילת זכויות יסוד של המעסיקים לא מוצא לנחוץ נוכח האיום של ההסתדרות לפגוע בכלל המשק להבהיר  לממשלה מהן בדיוק סמכויותיה במקרה כזה ומה המגבלות הקיימת באשר לזכות השביתה בישראל."

למידע נוסף בתחום זה