אוריאל לין תוקף את מערכת בתי המשפט: "המערכת לא יכולה להישאר אדישה לביקורת הציבורית ולהתעלם מבזבוז הזמן והעלות שהיא גובה מאלה הנזקקים לשירותיה"

על פי "מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ לרבעון השני של 2013: מערכת בתי המשפט מדורגת במקום השביעי והאחרון כגורם המקשה ביותר על הפעילות העסקית עם ציון מדד של 6.34; כ-47% מבעלי העסקים סבורים כי הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלה; מערכת בתי המשפט מתהדרת בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר עם זמן שיא של כמעט 27 שבועות (מעל חצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה/

בעקבות פרסום נתוני מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה, לרבעון השני של 2013 , עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ביקר בחריפות את הנהלת מערכת בתי המשפט ואוזלת ידה בשיפור משמעותי של השירות לעסקים ולציבור.
 
"לא פחות ממיליון איש נזקקים למאזני הצדק. בעוד השופטים עצמם נושאים בנטל כבד ובעומס עבודה רב, המערכת הניהולית והפרוצדוראלית לא משפרת את עצמה. דיונים מתארכים ללא צורך, עורכי דין נוקטים בתכסיסי השהייה. סדר הדין מסורבל, אינו מייעל את הדיונים ואינו מקצר את המשכם. אלא להיפך מכביד. נושא כמו קדם משפט, במקום שיסתיים תוך חודשיים עלול להימשך גם שנים. כל המערכת חייבת לעבור טלטול רציני."
 
לין זעם במיוחד לאור העובדה שעל פי מדד הביורוקרטיה, הנעשה במימון ישיר והתנדבותי של לשכת המסחר, מערכת בתי המשפט מדורגת במקום האחרון ולא חל שיפור משמעותי. המערכת לא יכולה להישאר אדישה לביקורת הציבורית ולהתעלם מבזבוז הזמן והעלות שהיא גובה מאלה הנזקקים לשירותיה."
 
לדבריו, יש להטיל אחריות אישית וישירה על מנהל מערכת בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, לשיפור המערכת הבירוקרטית. אחריות זו צריכה להיות מובנית במהות התפקיד של המנכ"ל ואת הישגיו יש לשפוט במידה רבה על פי מבחן זה. הורדת מפלס הבירוקרטיה הינה אחד מהיעדים החשובים של כל משרד בישראל."
 
על פי מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה, המתפרסם אחת לרבעון, מערכת בתי המשפט מדורגת במקום השביעי והאחרון כגורם המקשה ביותר על הפעילות העסקית ברבעון השני של 2013, עם ציון מדד של 6.34. בעוד שציון מדד הבירוקרטיה הכללי עומד על 6.98, כאשר חמישה מתוך שבעת המשרדים הנמדדים עברו את רף ציון ה-7.
 
מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה, בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים ועוד. 
  
מנתוני מדד הבירוקרטיה עולה כי הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט הכי פוגעת בעסקים, נתונים אלו עקביים עם נתוני הרבעון הקודם. לפי נתוני המדד, כ-47% מבעלי העסקים סבורים כי הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (לעומת 41% ברבעון הקודם), בעוד שהציון הכללי עומד על 38%.
 
"מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות וחצי (3.64), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (10.4).  
 
נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן, הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של כמעט 27 שבועות (מעל חצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 11 שבועות).
 
ניתן לצפות בנתונים בזמן באתר https://www.sqm.co.il/ , כניסת לקוחות - שם משתמש: biro , סיסמא: biro

למידע נוסף בתחום זה