נמשכת מגמת השיפור ב"מדד הביורוקרטיה": משרד התחבורה - במקום הראשון, בתי המשפט - במקום האחרון

נמשכת מגמת השיפור ב"מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ: ברבעון השני נשמרים ההישגים של תחילת 2013
ציון מדד הבירוקרטיה עומד על 6.98. למרות השיפור 38% מבעלי העסקים מדווחים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקיהם. לין: "הטלת אחריות אישית וישירה על המנכ"לים של כל משרדי הממשלה על שיפור המערכת הבירוקרטית במשרדם תוכל להעניק תנופה להישגים נוספים"

מסיכום הרבעון השני לשנת 2013 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה, עולה כי השיפור שהושג ברבעון הראשון של השנה, נשמר גם ברבעון החולף. ברבעון הראשון הציג המדד ציון שיא של 6.97, מאז תחילת המדידה ומסיכום הרבעון השני עולה כי מגמת השיפור הכללית ממשיכה עם ציון מדד יציב ברמה של 6.98 ועלייה ברמת השירות של המשרדים - חמישה מתוך שבעת המשרדים הנמדדים עברו את רף ציון ה-7. בהשוואה, שנת 2012 התאפיינה בירידה זוחלת בין הרבעונים וציון המדד ברבעון האחרון של שנה זו עמד על 6.73. 
 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אין ספק שחל שינוי במודעותן של רשויות השלטון במדינה. ההכרה שצמצום הבירוקרטיה תתרום לצמיחה ללא תוספת תקציבית ואף תחסוך כספי מדינה, מחלחלת בחשיבה של מקבלי ההחלטות והחלטת הממשלה לייעול המגזר הציבורי מעידה על כך. יחד עם זאת אני סבור כי יש להטיל אחריות אישית וישירה על המנכ"לים של כל משרדי הממשלה על שיפור המערכת הבירוקרטית במשרדם. אחריות זו תעניק תנופה להישגים נוספים." 
 
"אחריות זו צריכה להיות מובנית במהות התפקיד של המנכ"לים ואת הישגיהם יש לשפוט במידה רבה על פי מבחן זה. בעוד שהשרים אמורים לעצב את המדיניות, המנכ"לים צריכים לעסוק בייעול המנהל והאפקטיביות שלו. הורדת מפלס הבירוקרטיה הינה אחד מהיעדים החשובים של כל משרד בישראל." 
  
 לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ "מדד הביורוקרטיה שמודד את השירות שמספקים משרדי הממשלה לעסקים נושק לציון 7, אחרי שנים שהוא חג  סביב ציון המדד 6.5. זהו אכן שיפור מעודד אך עדיין ארוכה הדרך להגיע לרמה המצופה, הרמה שאותם עסקים שפונים לקבלת שירות במשרדי הממשלה מספקים ללקוחות שלהם".
 
חיון הוסיף כי "מבדיקות SQ שנערכו בעשרות חברות מובילות במרבית הענפים במגזר העסקי עולה כי מדד השירות המשוקלל (מקביל למדד הביורוקרטיה) עמד ב- 2012 על 8.44. נתון זה משקף שיפור משמעותי לעומת ציון של 8.2 בשנת 2008, אך משקף ירידה לעומת השיא של 8.6 שאפיין את 2011."
 
מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים -  הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
 
"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון האחרון של 2008 נראו סימנים של עליה לכיוון של 6.61. בשנת 2009 חלה ירידה לרמות שפל. בשנת 2010 חל שיפור במדד ושנת 2011 הסתכמה בירידה בציוני משרדי הממשלה. בשנת 2012 המדד הציג את הציון השנתי הגבוה ביותר (6.78) מתחילת המדידה. עם זאת יש לציין כי בהשוואה רבעונית עולה כי 2012 התאפיינה בירידה הדרגתית ומתונה בציוני המדד.
שנת 2013 נפתחה עם שיפור במגמת מדד הבירוקרטיה והרבעון הראשון רשם ציון שיא מאז תחילת המדידה של 6.97. ברבעון השני עם הקמתה של הממשלה החדשה שומר המדד על יציבות.
 
מי המשרד הכי ביורוקרטי? 
 
1.        במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התחבורה (7.23) שמנכ"לו הוא עוזי יצחקי. המשרד שומר על התואר "המשרד הנוח לעסקים" שנה שלמה ברציפות, החל מרבעון 2 2012. לאורך זמן נראה כי משרד זה הפנים את ביקורתו של המגזר העסקי ופועל להשגת שיפור. ברבעון הראשון של 2013 המשרד הציג ציון מדד מרשים 7.44 והיה בפער מהמקום השני (משרד הכלכלה עם ציון 7.17), ברבעון זה הפער הצטמצם.
2.        במקום השני נמצא משרד הכלכלה שמנכ"לו עמית לנג (7.20) ששומר על יציבות בציון המדד ובמדרוג המשרדים (ברבעון קודם דורג במקום שני עם ציון מדד 7.17). ברבעונים הראשונים של 2013 המשרד מציג שיפור זאת לאחר שבמחצית השנייה של 2012 הציג ירידה בשירות מתחת לציון 7 שאפיין אותו. יש לקוות כי המשרד ישכיל לשמר ואף לשפר את השירות לעסקים.
3.        במקום השלישי משרד הבריאות שמנכ"לו רוני גמזו עם ציון מדד של 7.15. המשרד מציג עליה בשירות לאחר תקופה של מגמה מעורבת בה לא הצליח לשפר את השירות. המשרד עשה את השיפור המשמעותי ביותר ברבעון הנוכחי (עלה מ-6.78 ברבעון קודם) וקפץ מהמקום החמישי למקום השלישי.
4.        במקום הרביעי משרד הפנים שמנכ"לו יגאל צרפתי (7.07) - ברבעונים האחרונים המשרד מציג עליה הדרגתית בשירות, לראשונה מאז רבעון 1 2011 ציון המדד של המשרד חוצה את רף ה-7.
5.        במקום החמישי ובצמוד למקום הרביעי נמצא הביטוח הלאומי שמנכ"לו שלמה מור יוסף עם ציון מדד של 7.06. לאורך שנת 2012 המשרד הציג ירידה הדרגתית מתמשכת, נראה כי שנת 2013 נפתחת בכיוונים של שיפור.
6.        במקום השישי נמצא משרד האוצר שמנ"כליתו היא יעל אנדורן, עם ציון מדד של 6.72. בשנת 2012 המשרד הציג מגמה מעורבת בשירות ונע סביב הממוצע הכללי של המדד. במחצית הראשונה של 2013 יציבות בשירות שמעניק המשרד לעסקים.
7.        במקום השביעי והאחרון נמצאת מערכת בתי המשפט שמנהלה הוא השופט מיכאל שפיצר, עם ציון מדד של 6.34. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ממשיכה להטריד את בעלי העסקים והם אינם מרוצים מהשירות במשרד. מערכת בתי המשפט נכנסה למדד בתחילת 2011 וזה הרבעון העשירי של מדידה. 
  
באיזו מידה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים?
 
מנתוני מדד הבירוקרטיה עולה כי כ-38% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הבירוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם. ברבעון 2 2013 עליה בשיעור של כ-3% בדיווח. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ובמשרד הבריאות והפנים הכי פוגעת בעסקים, נתונים אלו עקביים עם נתוני הרבעון הקודם.
 
לפי נתוני המדד, כ-47% מבעלי העסקים סבורים כי הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (לעומת 41% ברבעון הקודם), 43% סבורים כי הביורוקרטיה במשרד הבריאות פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (לעומת 40% ברבעון הקודם), 40% משרד הפנים (לעומת 37% רבעון קודם), 36% מאנשי העסקים הלינו על משרד האוצר (ירידה של 2% לעומת רבעון קודם), 33% מבעלי העסקים טענו כי משרד התמ"ת/כלכלה (לעומת 30% רבעון קודם), 33% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הבירוקרטיה בבטל"א פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (בדומה לרבעון קודם), ו- 30% מבעלי העסקים בישראל הלינו נגד משרד התחבורה (לעומת 27% רבעון קודם).
 
מה מעכב כל משרד?
 
ברבעון 2 2013 העסקים ממשיכים להלין על זמני תהליכי הטיפול בפניותיהם וזמינות נותני השירות במשרדי הממשלה. בביטוח לאומי, משרד האוצר ומשרד הפנים זמינות נציגי המשרד מהווה את הפרמטר המעכב של המשרד. במשרד הבריאות, התחבורה, הכלכלה (התמ"ת) ומערכת בתי המשפט חוסר שביעות הרצון בולט בזמני התהליכים. בולטת לטובה שביעות הרצון מזמינות נציגי משרד התחבורה.
 
איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן?
 
"מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות וחצי (3.64), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (10.4).
 
נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של כמעט 27 שבועות (מעל חצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 11 שבועות).
 
זמן טיפול ארוך ניתן לראות גם במשרד הפנים, שם זמן הטיפול הממוצע עומד על 10.8 שבועות בעוד זמן הטיפול הסביר עומד על 3.09, הבדל של כשמונה שבועות.
 
ברבעון הקודם במשרד הכלכלה (התמ"ת) הפער בין משך הטיפול בפועל לזמן הטיפול הסביר היה הנמוך ביותר מבין המשרדים ועמד על כשבועיים בלבד. ברבעון זה הפער עומד על כחמישה שבועות -  משך הטיפול הממוצע אורך 10.1 שבועות (לעומת 8.92 ברבעון קודם), בעוד הזמן הנתפס כסביר עומד על 4.97 (לעומת  6.70 שבועות ברבעון קודם).
 
הסחבת במשרד הבריאות ממשיכה ברבעון הנוכחי. העסקים מדווחים כי הטיפול במשרד הבריאות לוקח בממוצע 9.17 שבועות בעוד שזמן הטיפול הנתפס כסביר עומד על 3.67 שבועות. פער של חמישה שבועות וחצי בין זמן הטיפול לזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים בארץ. 
 
בפניה לביטוח לאומי רואים שיפור בזמני התהליכים! ברבעון הקודם נראה הפער הגדול ביותר בין זמן הטיפול בפועל לזמן הסביר, פער של פי 7.24 שבועות. ברבעון הנוכחי בעלי העסקים מדווחים על זמני טיפול האורכים כחודשיים (7.88 שבועות) בעוד הזמן הסביר בעיניהם עומד על כשבועיים וחצי (2.59  שבועות).
 
במשרד האוצר זמן הטיפול בפועל עומד על 6.43 שבועות לעומת 1.78 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים, נתונים דומים לרבעון קודם (6.39 ו-1.25 בהתאמה). המשרד עשה שיפור משמעותי מאז נתוני 2010 בהם עמד המשרד על זמני טיפול של 10 שבועות ומעלה.
 
במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים (בדומה לרבעונים קודמים), והוא עומד על 4.14 שבועות לעומת 0.8 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים.
 
 
ניתן לצפות בנתונים בזמן באתר www.sqm.co.il , כניסת לקוחות - שם משתמש: biro , סיסמא: biro
 

למידע נוסף בתחום זה