נשיא האיגוד לשר הרווחה: מענק העבודה המועדפת לחיילים משוחררים - מפלה סקטוריאלית

העיקרון הבסיסי הוא עידוד שילוב חיילי צהל המשוחררים בתעסוקה ועל כן סבורני, כי הגיעה העת למהלך נכון וצודק של פתיחת שוק העבודה כולו, כך שכל חייל משוחרר שיעמוד בתנאים הבאים, יהיה זכאי לקבלת המענק בכל עבודה בה יבחר."

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לשר הרווחה מאיר כהן בהצעה לשנות את הגדרת העבודה המועדפת לחיילים משוחררים המפלה לדבריו סקטורים במגזר העסקי.  "ימיה הראשונים של ממשלת ישראל ה- 33 הם זמן מצוין לבחון שינוי אמיתי בנושא העבודה המועדפת במדינת ישראל ולבצע מהלך שישרת מטרות לאומיות חברתיות מוצדקות. נכון להיום המענק ניתן על בסיס אפליה סקטוריאלית".
 
לדבריו, "במרוצת השנים התגבשה קבוצה מצומצמת של מפעלי תעשייה ובתי מלאכה, בתי מלון, אתרי גידול חקלאיים ובתי אריזה, תחנות דלק ותחום הטיפול באנשים עם מוגבלויות. רק עבודה במסגרת אחת מקבוצות אלו מזכה את החייל המשוחרר במענק העבודה המועדפת על סך 9,370 ש"ח  (בתנאים המפורטים בחוק) ביניהם : עבודה במסגרת אחת מהקבוצות המיוחסות, במשרה מלאה, במשך שישה חודשים (אך לא יותר מ-12 חודשים) ובהשלמה של 150 ימי עבודה." 
       
לדברי לין, "הכשל הבסיסי טמון לדעתי בכך, שההגדרה של עבודה מועדפת היא מאוד בעייתית. מי קובע את הקריטריון והאם באמת אפשר לקבוע דירוג הוגן. לדוגמא קשה מאוד לחשוב על כך שעובדים בתחנות דלק הם חשובים יותר מאותם עובדי ביטחון האמורים לשמור על חיינו. הגיעה העת לבצע שינוי חשיבה תוך עשיית צדק לחיילים משוחררים. שילוב מהיר של חיילי צה"ל המשוחררים בשוק העבודה חשוב מאוד להרחבת התעסוקה ולעניות דעתי אין הצדקה מוסרית ו/או עניינית אמיתית לכך שרק עבודה בסקטורים מסוימים במשק תאפשר את קבלת המענק."
 
"העיקרון הבסיסי הוא עידוד שילוב חיילי צה"ל המשוחררים, בתעסוקה, ועל כן סבורני, כי הגיעה העת למהלך נכון וצודק של פתיחת שוק העבודה כולו, כך שכל חייל משוחרר שיעמוד בתנאים הבאים, יהיה זכאי לקבלת המענק בכל עבודה בה יבחר", ציין לין.
 
עוד הוסיף כי "הצעתנו היא שכל חייל משוחרר שמצטרף למעגל העבודה תוך 3 חודשים משחרורו ויהיה בעל רצף תעסוקתי של 6 חודשי עבודה מתוך 9 חודשים יהיה זכאי למענק, כאשר המענק ישולם על בסיס חודשי. כמו כן, הצעתי היא כי המענק יהיה בגובה של 6000 ₪ על מנת לפרוס את ההוצאה למספר גדול יותר של חיילים. קבלת ההצעה תהווה מנוף להגדלת מספר המועסקים במשק. יש בה משום יישום הכרה לא סלקטיבית בתרומה של חיילי צה"ל למדינת ישראל. 

למידע נוסף בתחום זה