סגן שר התעשייה והמסחר הויטנאמי הגיע לישראל בראש משלחת עסקית בכירה למפגש עסקי באיגוד לשכות המסחר

משלחת עסקית רמת דרג מוייטנאם, בראשות סגן שר המסחר והתעשייה הויאטנמי, מר 'לה דונג קוואנג', אנשי משרדו ונציגי 15 חברות עסקיות גדולות, הגיעו ביום שני (24.6.13) לביקור באיגוד לשכות המסחר, על מנת להציג בפני אנשי העסקים הישראלים את ההזדמנויות הכלכליות הגלומות במדינה בתחומי הייצור, הרכש, השקעות, פיתוח עסקי וייצוא. במסגרת האירוע התקיימו מפגשי "אחד על אחד" של חברות ישראליות עם החברות הוייטנאמיות. מטעם הלשכה קיבל את המשלחת סגן נשיא האיגוד, מר אריה זייף.

הסמינר העסקי מהווה שיא ביקורו של סגן השר קוואנג, אשר הגיע לישראל ביוזמת משרד הכלכלה והנספחות המסחרית של ישראל בוייטנאם. כיום נהנית וייטנאם מצמיחה כלכלית מתונה אך יציבה, ועלייה ברמת החיים. החלטת ממשלת ויאטנם ב 2010 להפוך את המדינה למתקדמת טכנולוגית, הפכה את תעשיית המחשוב לשחקן משמעותי בכלכלת המדינה, שתורמת לצמיחת התמ"ג בין 6% ל- 8%.
 
מבדיקת האגף הבינלאומי של איגוד לשכות המסחר עולה כי בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית בהיקפי הסחר בין ישראל לויאטנם, כך בעוד שבשנת 2011 עמד היקף זה (יבוא+ יצוא) על  470.6 מיליוני דולרים הרי שבשנת 2012  עלה ההיקף ב-103% ועמד על 956 מיליוני דולרים וכעת נכון לרבעון הראשון של 2013 כבר חלה עליה של 3% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2012. (ראו טבלה מטה*).
 
יש לציין כי טכנולוגיות עילית בתחומי ה IT ואגרו טכנולוגיה מהוות את עיקר היצוא מישראל לוייטנאם ומנגד ישראל מייבאת מוייטנאם מוצרי עור וגומי ותוצרת חקלאית. 
  
צפריר אסף, הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בוייטנאם, מסביר כי העלייה הדרמטית בהיקפי הסחר נובעת ממספר סיבות: חברות וייטנאמיות נאלצות לייבא טכנולוגיה מתקדמת על מנת להישאר תחרותיות וכך עולה הביקוש ליצוא מישראל; המשבר הכלכלי שפגע ביעדי היצוא המסורתיים של חברות ישראליות דוחף רבות מהן להשקיע מאמצים גדולים יותר בשווקים מתפתחים כדוגמת ויטנאם. לדעת אסף הגידול ב-2012 הוא תוצאה של מאמצי כניסה לשוק שהחלו בשיא המשבר ב 2008-2010 ונמשכו מאז. "אנחנו רואים את זה בגידול ברור בהיקף הפניות אל הנספחות ופעילותה, וזו גם הסיבה שלפני כשנה פתחנו נציגות מסחרית בבירת העסקים של ויטאנם- סייגון."
 
עוד לדבריו, איכות המוצרים הויטאנמים עולה, וכך הם מתאימים יותר לשוק הישראלי. "בשנים האחרונות חל גידול בפעילות חברת אינטל בויטנאם, שהיא היצואנית הגדולה ביותר מישראל לויטנאם, והיא מייצאת רכיבים מתקדמים מהמפעלים בישראל למפעלה שלב בויטנאם."
 
לדברי אריה זייף, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, בשנתיים האחרונות יבואנים רבים החלו מגלים עניין רב בשוק הוייטנאמי, כיעד נוסף לגיוון מקורות הייבוא מהמזרח (בעיקר מסין). "מאז ביקורו של נשיא המדינה, שמעון פרס, בראש משלחת עסקית גדולה בהאנוי לפני כשנה וחצי, דבר שפתח את וייטנאם בפני עסקים ישראלים והביא לגידול בסחר ולאור ההתפתחות העסקית של מדינה זו בכל התחומים, אני צופה כי הרבה מאוד אנשי עסקים ישראלים יעברו לעשות עסקים ממדינות בהן התשומות מתייקרות למדינות כגון וייטנאם המציעות הזדמנויות חדשות ואטרקטיביות", ציין זייף.
 
אסף הוסיף כי "הצטרפות וייטנאם לארגון הסחר העולמי ב-2007 והפתיחה ההדרגתית של הכלכלה דוחפים חברות וייטנאמיות רבות לחפש טכנולוגיות ושיטות עבודה מתקדמות על מנת להישאר תחרותיות בשווקים הגלובליים. בנוסף, התמיכה הממשלתית הרחבה שאפיינה את הכלכלה הוייטנאמית הולכת ומצטמצמת וחברות רבות מחפשות יעדי יצוא חדשים. על הרקע הזה הופך הסחר עם ישראל למשמעותי מאוד עבור הוייטנאמים, ולראיה הגידול בהיקפי הסחר למרות האטת הכלכלה הוייטנאמית."
*יחסי הסחר ישראל - וייטנאם 
 
 


 

2011
 

2012

** 2013 (רבעון 1)

יצוא (ישראל לוייטנאם)

340.8

747.7(+119%)
 

283.6 (+18%)

יבוא (ישראל מוייטנאם)

129.8

208.3 (+60%)
 

59.9 (-36%)

סה"כ
 

470.6

 956(+ 103%)

341.5 (+3%)


 

הנתונים במיליוני דולרים, ללא יהלומים.
** אחוז השינוי לאותה תקופה בשנה הקודמת
 
מקור: אתר הלמ"ס                               
 

למידע נוסף בתחום זה