חוזרים למגמה של יצירת מבנה משק מעוות, לפיו המגזר הציבורי הולך וגדל מול מגזר עסקי מתכווץ

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס הבוקר (21.5.13), בכנס המעסיקים השנתי של "עדיף" בשיתוף איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, למבנה תקציב המדינה ואמר כי הוא רואה מגמה חמורה מאוד של גידול המגזר הציבורי לעומת התכווצות המגזר העסקי.

חוזרים למגמה של יצירת מבנה משק מעוות, לפיו המגזר הציבורי הולך וגדל מול מגזר עסקי מתכווץ. בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית המדינה ב- 18% , בעוד שמספר המועסקים במגזר הציבורי עלה ב- 30.7%, תוספת של 270,000 עובדים. מול 2,114,000 עובדים במגזר העסקי יש 1,170,000 עובדים במגזר הציבורי. זהו חוסר איזון חמור. על כל 2 עובדים במגזר העסקי יש יותר מעובד אחד במגזר הציבורי.
 
לין הדגיש כי "הולך ונוצר מצב, שהעול על המגזר העסקי הפרטי נעשה כבר יותר בעוד המגזר הציבורי ממשיך להתקיים בתנאים של הגנת חממה. במקום לחשוב על צעדים ממשיים לצמצום המגזר הציבורי, מקבעים ומחזקים את המגזר הציבורי 

ומכבידים על המגזר העסקי. יצירת מצב מבני זה תבלום את הצמיחה ותגביר את ההטיות התקציביות כבר בפתח 2014. "
 
לין אמר כי "צמצום המגזר הציבורי אינו צריך להיעשות בדרך של פיטורים. זוהי דרך שמראש נועדה לכישלון. כדי להשיג יעד זה יש לקבוע שני כללים ארוכי טווח: הראשון, כנגד שני עובדים הפורשים מרצונם ייקלט עובד אחד.  השני, קביעת ניידות פנימית לרוחב כל המגזר הציבורי. דבר שיתרום להמרצת הפעילות, לרענון וליצירת מוטיבציה אישית חזקה יותר."
 
לין התייחס גם לנושא הפנסיה ואמר כי בשנת 2011 המדינה שילמה 16.6 מיליארד ₪ בגין גמלאות לפנסיונרים כשמתוכם 2 מיליארד  ₪ נועדו למימון כשלי קרנות הפנסיה הוותיקות של ההסתדרות הכללית.
 
לדעת לין, יש כבר היום הכרח להעלות את גיל הפרישה לגברים ולנשים לגיל 70, אך לנשים לאפשר פרישה מוקדמת בגיל 66 בהתאם לרצונן. "כל יום שחולף קודם שעושים זאת הוא נזק נוסף למדינה", אמר.

למידע נוסף בתחום זה