לין לבנט: דרוש שינוי בחוק האנכרוניסטי - שעות עבודה ומנוחה - הפוגע ביכולת יצירת ההכנסה של צעירים וסטודנטים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לשר והכלכלה הכלכלה והמסחר, ח"כ נפתלי בנט, בדרישה להפעיל את סמכותו ולבצע שינוי נחוץ בסעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה, המחייב כי יום המנוחה השבועי של עובד יכלול לפחות 36 שעות רצופות. על פי הצעת לין יקוצר יום המנוחה השבועי ל- 24 שעות רצופות, מבלי לפגוע ביום השבת כיום מנוחה. 

מנוחה של לפחות 24 שעות רצופות שלא תפגע ביום השבת מספיקה בהחלט ומהווה את האיזון הראוי בין המנוחה השבועית, שהיא ערך חשוב ביותר, לבין חופש הבחירה כמה שעות לעבוד ומתי לעבוד. העובד ירוויח, העסק ירוויח והמשק ירוויח, כך שמדובר בסיטואציה בה כולם מרוויחים.
 
לדעת לין, על מנת להדביק את הפער בין לשון החוק לבין חיי היום יום, חובה לערוך בחוק תיקון מהותי זה. "חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א – 1951 נחקק לפני למעלה מ-60 שנה בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל הצעירה ושיקף מציאות מסוימת ששררה והתאימה אז בישראל. אין חולק, כי כיום החוק אנכרוניסטי ואיננו מביא לידי ביטוי את עולם העבודה המודרני ואת יחסי העבודה המורכבים, הגמישים והדינאמיים של המאה ה-21."
 
לדבריו, "מעבר לעובדה שמדובר בפטרנליזם של המחוקק בשנות ה-50 של המאה הקודמת, שוודאי איננו מתאים, להיום ומעבר לכך שמדובר בפגיעה קשה בחופש העיסוק של העובד, שהינה זכות יסוד- נוצרה מציאות קשה של צעירים, בעיקר סטודנטים, שהחוק מציב להם מחסום בפני יציאה לעבודה ופוגע ביכולת יצירת ההכנסה, שהם כה זקוקים לה."
 
"קיצור יום המנוחה כך שתתאפשר עבודה במוצאי שבת, מאפשר לאותם סטודנטים הכמהים לעבוד לזכות בשכר עבודה מוגדל וזאת במסגרת עבודה בשעות נוספות. שכר גבוה כזה הם אינם יכולים לצבור במהלך ימי החול של השבוע, מה גם שלעיתים עבודה במהלך השבוע אינה מתאפשרת כלל עקב לימודים. מדובר באיסור אנכרוניסטי, שאבד עליו הכלח ויש לשנותו."

למידע נוסף בתחום זה