2013 נפתחה עם סימנים חיוביים לפעילות העסקית הישראלית בחו"ל במסגרת קרנה א.ט.א

חודש ינואר 2013 היקף יצוא דוגמאות מסחריות רשם גידול של 26% אחוזים לעומת ינואר אשתקד, וגידול של 15% אחוזים לעומת דצמבר 2012.

שנת 2013 נפתחה עם גידול בהיקף הייצוא של שירותים ודוגמאות מסחריות ישראליות באמצעות תעודת קרנה א.ט.א לשווקים הבינלאומיים מעבר לים. כך עולה מנתוני אגף קרנה א.ט.א בלשכת המסחר ת"א והמרכז המתפרסמים היום.
 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשכת המסחר תפרסם מדי חודש את נתוני קרנה אטא ברמה חודשית ורמה מצטברת, כאחד המדדים המשקפים נאמנה את מגמות הייצוא של ישראל".
 
מטרת הקרנה היא סיוע לאנשי עסקים המעוניינים להציג את מוצריהם לקניינים פוטנציאליים בתערוכות וירידים, כמו גם הכנסה והוצאה של ציוד מקצועי ודוגמאות מסחריות לארצות היעד אליהם הם מעוניינים להגיע. יש לציין כי יצואנים ישראלים רבים מקדמים את עסקיהם בחו"ל על-ידי שימוש בתעודת המעבר - קרנה א.ט.א.
 
על פי הנתונים בחודש ינואר 2013 היקף יצוא דוגמאות מסחריות עמד על 15 מיליון דולר, עליה של 4 מיליון דולר לעומת ינואר 2012, גידול של 26% אחוזים, ועליה של 2.2 מיליון דולר לעומת חודש קודם (דצמבר 2012) גידול של 15% אחוזים. הגידול נבע בעיקר הודות לייצוא דוגמאות מסחריות של ציוד רפואי, ציוד תקשורת, תכשיטים, ציוד בטחוני וכן יצוא זמני של ציוד מקצועי כגון ציוד צילום, סאונד, כלי נגינה, תפאורה, ציוד ספורט לתחרויות ועוד.
 
לדברי מלי לוי, מנהלת קרנה ואישורי מסמכים בסחר חוץ בלשכת מסחר ת"א והמרכז, 

"א.ט.א קרנה הוא אחד הכלים האפקטיביים והחשובים ביותר שפותחו עד היום לקידום הסחר הבינלאומי. קיימת לו חשיבות עצומה בקידום חשיפתה של ישראל לשווקים חדשים. הקרנה מאפשר ליצואנים לחשוף את מוצריהם, פיתוחים וחידושים בתחומים שונים בפני חברות זרות בחו"ל. במקרים רבים, לאחר הצגת המוצרים בחו"ל, נסגרות עסקאות ומתבצע הליך יצוא. "

תעודת קרנה א.ט.א הינה תעודת מעבר המונפקת על ידי לשכות המסחר בישראל ומאפשרת, בכפוף לתנאים מיוחדים שנקבעו באמנת הקרנה הבינלאומית, להכניס או להעביר ציוד ומוצרים מסוגים שונים לפרק זמן מוגבל, ללא תשלום מסי יבוא, בתחומי 72 המדינות החתומות באמנה. בין המדינות החתומות על האמנה ניתן למנות את איטליה, איחוד האמירויות הערביות, אירלנד, ארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, הודו, סין, סינגפור, צרפת, רומניה, טייוואן, מקסיקו, צ'ילה, אירן, תאילנד ועוד.

לוי, מציינת כי היתרון הגדול שטמון בשיטת הקרנה, נובע מן העובדה שייצוא דוגמאות מסחריות נעשה בפטור מלא מתשלומי מכס, מסים, מע"מ או פיקדונות כלשהם בארצות בהם מוצג המוצר. באמצעות הקרנה ניתן לייצא טובין למוצרים כגון - ציוד מקצועי טכני, מדעי ופדגוגי; ציוד ואביזרים לשימוש באירועים ספורטיביים, אומנותיים, או תרבותיים; בעלי חיים; תכשיטים; תפאורה, פיתוחים טכנולוגיים ולוויינים ועוד.

למידע נוסף בתחום זה