יורם דר, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות במסיבת עיתונאים: "החזרת המכס על יבוא הטקסטיל לשיעור של 12 אחוז יוביל להתייקרות דרמטית"

ראשי חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר כינסו במסיבת עיתונאים דחופה על רקע כוונת ועדת הכספים לבטל את החלטת הממשלה, שנכנסה לתוקף בינואר 2013 לפיה בוטל המכס על יבוא טקסטיל (שעמד על 12% ): יורם דר, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר: "אם עד סוף החודש הנוכחי לא תאשרר ועדת הכספים את ביטול המכס על יבוא הטקסטיל, תבוטל ההפחתה אוטומטית והמכס יעלה חזרה ל-12%. המשמעות היא ייקור דרמטי ב- 90% במחיר מוצרי הטקסטיל בארץ, שהם ענף הצריכה השני, אחרי המזון".

הראל ויזל, מבעלי רשת פוקס: "האם מדובר בשרשרת של העלאת מכסים כדי להתמודד עם הגירעון. מהו השלב הבא? העלאת מכסים על מזון ומכוניות? " 
 
על רקע כוונת ועדת הכספים של הכנסת לבטל את החלטת הממשלה, שנכנסה לתוקף בינואר 2013, ולמנוע את ביטול המכס על יבוא טקסטיל (שעמד על 12%) , זאת בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג להפחתת יוקר המחייה בישראל, קיימה היום בצהריים חטיבת רשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר מסיבת עיתונאים דחופה בה דנו ראשי החטיבה בצעדים בהם הם מתכוונים לנקוט על מנת למנוע את העלאתו של אחוז המכס.
 
לדברי יורם דר, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר: "המלצת ועדת הכספים מה-3 לפברואר לבטל את הפחתת המכסים על הטקסטיל תביא משמעותית לעליית מחירים. חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר, הכוללת כ-50 רשתות קמעונאיות תיאבק באופן נחרץ כדי ליישם את החלטת הממשלה להמשך הפחתת המכס על יבוא מוצרי טקסטיל, בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג להפחתת יוקר המחייה בישראל." 
 
דר ציין כי הענף מעסיק למעלה מעל- 100,000 עובדים והוא אחד מבתי היוצרהחשובים ביותר של יצירת מקומות עבודה במשק. "אסור לעצור את המהלך להפחתת המכס על הטקסטיל בשם ההגנה על ענף הטקסטיל המקומי , שכן הוא מעסיק מאות עובדים בלבד. הפחתת המכס על טקסטיל משפיעה באופן ישיר על המחירים ולראייה מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר האחרון, בו הייתה הפעימה האחרונה של ביטול המכס שעמד על 12% , ירד ב -0.2% ואילו מדד המחירים בסעיף הלבשה ירד ב 8.2% .  
כמו כן, הסביר דר, כי לאורך השנים הפחתת המכס על יבוא טקסטיל השפיעה על מחירי ההלבשה לצרכן - מינואר 2000 מדד המחירים לצרכן עלה ב 30.8% ואילו מדד ההלבשה ירד ב 23.4%, מדובר בפער עצום של כמעט 55%. עוד לדבריו, אין להגן על הייצור המקומי בארץ מאחר ואין כמעט ענף טקסטיל בישראל. זהו תהליך המתרחש בכל העולם. בסיום דבריו, דר הזהיר כי החזרת המכס תביא לייקור ב- 90 אחוזים ממוצרי הטקסטיל בארץ. ענף ההלבשה, אחרי ענף המזון, הוא מס' 2 בצריכה בישראל.
 
לדברי אריה זייף, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, שכיהן בעבר בתפקיד מנהל המכס והמע"מ, אמר כי זוהי פגיעה ישירה בצרכן. הממשלה נקטה מהלך להורדת המכסים על מנת להפחית את יוקר המחייה בישראל ומוצרי הטקסטיל הם מוצרים יומיומיים כך שהפגיעה בציבור תהיה קשה. מה עוד שהמהלך לא מובן והוא מנוגד לכל התפיסה הכלכלית שהונהגה בשנה וחצי האחרונות.
 
לדעתו מהלך זה של ועדת כספים הוא פופוליסטי בלבד. זה נוח מאוד לתקוף אנשי עסקים יזמים שהקימו את עסקיהם בעשר אצבעות. לשכת המסחר תתמוך במאבק החטיבה כיוון שהצרכן רק ייפגע ולא ייהנה מהמהלך של ועדת הכספים. אם עד סוף החודש הנוכחי לא תאשרר וועדת הכספים את ההפחתה הקיימת, תבוטל ההפחתה והמכס יעלה בחזרה ל-12 אחוזים. מדובר במהלך קלאסי שייקר את ההוצאה למשפחה ממוצעת יותר מאשר עליית מחירי המים.
 
הראל ויזל, מבעלי רשת פוקס, אמר כי ועדת טרכטנברג בדקה אחרי המחאה החברתית כיצד להקל על האזרח הפשוט בישראל והפנימה כי אם יופחת המכס על יבוא טקסטיל יוכלו האזרחים לקנות בגדים יותר בזול. רוצים להגן עכשיו רק על 2-3 מפעלים, שליבי איתם, אך בעקבות כך כל הציבור בישראל ייפגע וישלם יותר על הבגדים אותם הוא קונה. הוכח כבר כי הורדת המכס גולגלה באופן מיידי לכיסו של הצרכן. אין בישראל כמעט מתפרות או עובדים בענף הטקסטיל וזהו מחטף פופוליסטי שאני לא מצליח להבין אותו."
 
לדבריו, נראה כאילו מתחילה שרשרת של העלאת מכסים כדי להתמודד עם הגירעון.
"האם השלב השני של הממשלה הוא העלאת המכסים על המכוניות ועל המזון? שאל.
 
ויזל הוסיף כי בארץ אין יצור מקומי, אין בדים, אין יצור של כפתורים ורוכסנים, הכל מייבאים,  ואין אנשי מקצוע. אם אייצר בארץ המחיר יעלה פי 4. פולגת סגר, דלתא עובד שנים במצרים ובירדן. אין פה תעשייה. אם נצטרך להוציא את כל 100,000 העובדים בענף כדי להפגין מול הבית של יו"ר ועדת הכספים גפני נעשה זאת. "
 
לדברי סולי סקאל, מבעלי קבוצת סקאל: "מניעת המהלך לביטול המכס יגרום לגידול בהוצאה של הציבור הישראלי במיליארד שקל. בשנים האחרונות הולך ויורד כוח הקנייה של הצרכן מה שמאט את הצמיחה הכלכלית ופוגע בעסקים. אני לא מצליח להבין כלכלית את המהלך של וועדת הכספים. אם חסכו לצרכנים מיליארד שקלים, אני לא מבין מדוע להשיב את המצב לקדמותו. ייקור המוצרים יהיה אוטומאטי. בעקבות ביטול מס הקנייה והורדת המכסים הפכנו לכלכלה יותר חזקה ועכשיו לבטל את זה, זהו מהלך לא נבון."
 
לדברי גבי רוטר, מבעלי קסטרו: "אנו נמצאים בעידן של מחאות חברתיות, והפחתת המכסים הובילה לתחרות בריאה בענף שלנו ולהורדה משמעותית במחירים. כמו כן, בואו לא נשכח שעל הציבור הישראלי מוטלים כעת מסים רבים של חשמל ומים ונראה לי אבסורדי ופופוליסטי להגן על מספר מפעלי טקסטיל קטנים וכתוצאה מכך לבטל את הפחתת המכסים. אין שום עבודה כלכלית שיכולה לתמוך במהלך הזה. אין עתיד לענף הטקסטיל בישראל שהרי אין היום גברים ונשים שהולכים לעבוד כתופרים ותופרות."
 
אדי בן ארי, בעלי אופנת סירונית לבגדי ילדים, סיפר כי הוא פועל בארץ למעלה מ 35 שנים. בעבר ייצר בארץ אך עם תהליך החשיפה לייבוא הבין כי עלות הייצור בארץ הרבה יותר גבוה מאשר ייבוא מוצר מוגמר מחו"ל. "המחיר כיום לייבא מוצר מוגמר הוא נמוך בחצי מייצור אותו מוצר בארץ. אנו וכל היבואנים הקטנים נמצאים בתחרות, והתחרות טובה לצרכן כי הוא מפחיתה מחירים".
 
חטיבת הרשתות הקמעונאיות בישראל שהוקמה לאחרונה באיגוד לשכות המסחר מייצגת את רשתות קמעונאיות גדולות, בינוניות וקטנות שנותנות ייצוג הולם לכל מגזר המסחר הקמעונאי, ובכלל זה: אופנה, הנעלה, אופטיקה, ספורט, תכשיטים, מחנאות, סידקית, חשמל ואלקטרוניקה, פארמה, עשה זאת בעצמך, ועוד.

למידע נוסף בתחום זה