משה אדרי בכנס ארגון הגג למלחמה בזיופים והפרת יוצרים בלשכת המסחר: "הפגיעה בזכויות יוצרים של קולנוענים ישראליים יגרמו לעזיבתם למען תעשיית הקולנוע בחו"ל"

ביום עיון בנושא אכיפה פלילית לקניין רוחני שהתקיים (5.2) בסינמה סיטי – גלילות, במסגרת פעילות ארגון הגג למלחמה בזיופים והפרת יוצרים באיגוד לשכות המסחר, אמר משה אדרי, מבכירי תעשיית הקולנוע הישראלית כי אם תימשך הפגיעה בזכויות היוצרים של הקולנוענים הישראליים הם לא יוכלו לעמוד בנטל הכלכלי ויעזבו את הארץ לתעשיית הקולנוע בחו"ל. 

בזכות הקולנוע הישראלי אנו נמצאים כיום בכל מקום בעולם, אם בברלין ואם בהוליווד. כלפי חוץ מדובר בתעשייה זוהרת עם פסטיבלים ושטיחים אדומים אך צריך להבין שלבמאים כמו יוסף סידר, אבי נשר ורשף לוי לוקח להפיק סרט במשך 3-4 שנים ובתעשיית הקולנוע המקומית אין כסף גדול.
 
"כאשר אחרי כל העבודה המאומצת הזאת אנשים יכולים להוריד דרך האינטרנט את הסרט עליו הושקע עמל רב ובעצם לקבלו בחינם, זה יוצר מצב בו לא יכולים הבמאים והתסריטאים להתקיים בצורה כלכלית נאותה מעשיית הסרטים האלו ", אמר אדרי.
 
לדבריו, "התמודדנו עם הוידאו והדיוידי יפה אבל עם האינטרנט אנו לא מצליחים להתמודד. כשהכל ניתן בחינם אין כסף ליוצרים. בסופו של דבר זה עניין של אכיפה בבתי המשפט ואני חושב שזו לא מלחמה אבודה. אפשר לאחד כוחות וגם לנצח את המלחמה הזו. אני חושש שנגיע למצב בו במאים כמו  סידר, שנותנים המון כבוד למדינה, מתייאשים מהארץ ופונים לעשות סרטים בארה"ב, שם הם יכולים להיות מתוגמלים בכבוד מהיצירות שלהם. כרגע, הכדור נמצא בידי המשטרה והיא צריכה לחזק את פעילותה בתחום."
 
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בכנס כי : "כיום הכח היצירתי הישראלי בקולנוע מתרומם לרמה גבוהה המשתווה לרמה הקולנועית הבינלאומית. היצירתיות הישראלית מנותבת במידה רבה לתעשיית הקולנוע ואנו רוצים לתת לה לפרוח ולהתקדם בדיוק כמו בהייטק. מערכות המחשוב הדיגיטליות מאפשרות היום לכל אדם ללקט מידע בכמות בלתי נתפסת, ויש להגן על הקניין הרוחני של היוצרים, להגן על הנכסים שלהם. ישראל יכולה להיות מעצמה קולנועית אך לשם כך חובה עליה ראשית להגן על זכויות יוצרי הסרטים ולמנוע מהם פגיעה כלכלית".
 
נצ"מ יצחק גטניו, ראש אגף חקירות ומודיעין במחוז ת"א : "תחום עבירות הזיופים והפגיעה בקניין רוחני הינו תחום רחב מאוד כלכלית. כל מקום שאנו נוגעים בו, נמצא בו פגיעה בקניין רוחני, בהיבט זה או אחר. לעיתים בעלי המוצרים כלל לא יודעים שגונבים להם את הסמל המסחרי ומוכרים אותו אחר כך בשווקים, על ארנקים, תיקים וכיו"ב. גם בעלי תוכנות לא תמיד יודעים את היקף הפגיעה הכלכלית בהם."
לדבריו, הבעיה המרכזית הינה חברות היושבות בחו"ל ומוכרות את מוצריהן דרך האינטרנט גם בישראל. "אין לנו את היכולת לטפל באתר כמו דיל אקסטרים שמוכר זיופים גם בישראל, כיוון שהוא יושב בסינגפור, וכך עם אתרים אחרים שפועלים בארץ אך השרתים שלהם ממוקמים בחו"ל.  החוק עדיין לא נתן את המענה מבחינת האכיפה הכלכלית הבינלאומית המשותפת."
עוד הוסיף כי "מאוד קל היום לקחת סרט קולנוע ולזייף אותו ולמכור אותו בשוק כיוון שמערכת החוק לא רואה זאת עדיין בחומרה והיא מקלה יד בדבר. כך, עבריינים שכאלו המגיעים לבית המשפט  מקבלים קנסות קטנים בלבד עונשי מאסר על תנאי וכיו"ב. צריך להבין שהפגיעה בקניין הרוחני פוגעת קשות בעסקים ולעיתים אף מביאה להתמוטטותם של עסקים קטנים ולבעלי העסקים אין מענה לכך. "
 
 
יונה ויזנטל, סמנכ"ל תוכן ב'יס': "אנשים לא מעוניינים לראות באינטרנט דברים שלא משודרים בטלוויזיה. הם רואים סדרות טלוויזיוניות אמריקאיות וישראליות הנחשבות ללהיט. אין הבדל בין להוריד סדרה באינטרנט לבין לגנוב מוצר מהמדף בסופר. אנו משקיעים עשרות מיליוני שקלים על מנת להביא סדרות וסרטים מכל העולם וזאת גניבה ממשית מכיסם שליוצרים ומהאנשים שמשקיעים זמן וכסף להביא את הסדרות האלה. לייצר פרק בתוכנית טלוויזיה עולה כחצי מיליון ₪. אנחנו מדינה קטנה עם שוק מצומצם ואין הרבה תוכניות שנמכרות לחו"ל. מבחינתנו איומי ההורדות באינטרנט הם איומים קיומיים. צריך פיתרון טכנולוגי לעניין מלבד המשפטי והחוקתי, בצורה של חסימת או ערבול התכנים המועברים בהורדות פירטיות.
 
רוני בראון, מנכ"ל ובעלים משותף בחברת "הליקון": "כתוצאה מהאינטרנט תעשיית התוכן עומדת בפני האתגרים הכי גדולים שהיו לה אי פעם. השינוי הוא דרמטי הוא מורכב משני חלקים. האחד, המדיה לא יודעת להתמודד עם סיטואציה בה הפורמטים מתקיימים זה לצד זה. השני, המפץ הגדול של תעשיית תוכן שעברה למצב של צריכה אישית ולא צריכה משפחתית."
"תחום המוזיקה הוגדר בעבר כצורך אנושי ולא כמוצר. לכן יש פתרונות כמו רדיו בו אתה יכול לשמוע את המוזיקה בחינם אבל אם אתה רוצה לשמוע מוזיקה ספציפית, התפיסה אומרת שאתה צריך לשלם עליה. יש לנו היום גם אייטיונס – כל המוזיקה זמינה וניתן להוריד אותה בתשלום. מבחינת המחיר אנו הזולים ביותר בהשוואה למחיר הורדת השירים בארה"ב ובאיחוד האירופאי. אנו צריכים לקחת אחריות על עצמנו ולדעת שאם אנחנו לא משלמים 2.9 ₪ לשיר אנחנו הופכים לגנבים. האבסורד הוא שמדובר גם בסכומים מגוחכים ולא מובן לי מדוע התפיסה הרווחת היא לגנוב במקום לשלם."
 
הבמאי והיוצר רשף לוי, שסרטו החדש "לצוד פילים", הוקרן באולם בהקרנת בכורה: "אנשים לא מבינים שמאחורי הסרטים עומדים מאות אנשים שמנסים להתפרנס. כאשר כולם הולכים לקנות בשוק את הסרט המזויף , זו הפגיעה בפרנסת העובדים עצמם.  יש לי חברים זמרים שהם רעבים ללחם כי כל הפרנסה שלהם באה מהופעות והן גם ככה הולכות ומצטמצמות. תרבות יהודית זה גם אנשים שלומדים תורה וגם חוקרים באקדמיה וגם קולנוע ובידור ישראלי. אחת מהמטרות של המדינה היא להגן על התרבות שלה. השינוי צריך לבוא גם בצורה של רגולציה וגם באכיפה מסיבית של החוק. צריך חקיקה מרתיעה. כמו שבארה"ב לקחו את עניין האי דיווח על הכנסות למס הכנסה וקבעו ענישה מחמירה שמגיעה גם ל20 שנות מאסר, כך צריך גם בהורדות פיראטיות של סרטים, לקבוע להן עונשי מאסר בחוק. 

למידע נוסף בתחום זה