לשכת המסחר בביקורת חריפה: ההחלטה הכושלת של ביה"ד הארצי לעבודה בעניין השביתה בנמל אשדוד תעודד עיצומים בנמלים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העביר ביקורת על החלטת ביה"ד הארצי לעבודה להעניק תוקף להסכמה בין יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד לוועד העובדים בנמל, על חזרתם לעבודה בכפוף לניהול מו"מ במשך  90 יום, בעניין העסקת קרובים בלשכות מנהלים.

מדובר בהחלטה כושלת של ביהד הארצי. היה צריך לתת החלטה ברורה, שעובדי הנמל חוזרים לעבודה סדורה ותקינה ללא כל תנאים. החזרה לעבודה לא צריכה להיות מותנית בקיום משא ומתן שהעקרונות לגביו ברורים לחלוטין", אמר לין.
 
לדבריו,"אי אפשר לנהל משא ומתן על העסקת קרובי משפחה בלשכות מנהלים, במיוחד בגוף ממלכתי שאמור במיוחד לשמור על הנראות ועל טוהר המידות, מה גם שהנושא של העסקת קרובי משפחה כבר נדון בביה"ד בב"ש. לא ייתכן שנושא זה ירחף כחרב דמוקלס על המשך העבודה התקינה בנמלים".
 
לין הסביר כי "בהחלטתו, בית הדין כאילו העניק לגיטימיות לכך שאם הצדדים לא יגיעו להסכמה, מוצדק יהיה לשבש מחדש את העבודה בנמל. לא הייתה עילה אמיתית לפרוץ השביתה בנמל."
 
"על העקרונות אין כל ויכוח. מה שהניע את השביתה או השיבושים היה זוטות, סיפור של עובדים ברמה האישית. ביה"ד כבר קבע בעבר, שלא ניתן לתת עדיפות להעסקת עובדים קרובי משפחה בגופים ממלכתיים, וברור לכל שלא ייתכן להעסיק עובדים קרובי משפחה בלשכות מנהלים. זהו עיקרון בסיסי בניהול נכון בגופים ציבוריים".
 
עוד סבור לין כי החלטת ביה"ד הארצי נעדרת מידתיות ולא נערכו בה האיזונים הנכונים. "נראה שביה"ד הארצי לא השכיל לשים את המשקלות הנכונים לנזקים שנגרמים למשק, למגזר העסקי ולציבור כולו כתוצאה משיבושי העבודה בנמל. לא כל מה שהעובדים מציגים כבעיה אכן מהווה עילה משפטית לגיטימית לפגיעה כה אנושה במשק". 
   
לין אף התריע מפני הידרדרות נוספת במערכת יחסי העבודה במשק כתוצאה מהגיבוי של ביה"ד: "ע"פ מה שעולה מהחלטת ביה"ד הארצי, כל אימת שהעובדים יעלו בעיות וישבשו את העבודה בנמלים, תינתן להם לגיטימציה לפגוע בכלכלת ישראל. המסר העולה הוא שתמיד צריך לדבר עם העובדים כדי להפיס את דעתם, גם כשאין כל הצדקה למעשיהם."
 
"זהו פתח לסחטנות ושימוש ציני של העובדים בביה"ד על מנת לסחוט תנאים וזכויות בשל הכוח האדיר שיש להם להזיק לציבור, אם לא ימולאו כל דרישותיהם", אמר.

למידע נוסף בתחום זה