מסתמן: מחירי הצעצועים יוזלו בשנת 2013

בשורה לילדים ולהורים: מסתמן כי מתחילת השנה הבאה יוזלו מחיריהם של חלק ניכר מן הצעצועים המיובאים לישראל וכמו כן מגוון הצעצועים המיובאים לישראל, יגדל. זאת בעקבות נספח ש' חדש, פרי עבודה משותפת של איגוד לשכות המסחר ומכון התקנים, המפשט את הליכי יבוא הצעצועים לישראל.

ההוזלה הצפויה הינה פרי פעילות משותפת בת שלוש שנים בין ענף יבואני הצעצועים באיגוד לשכות המסחר לבין מכון התקנים, שבעקבותיה ייכנס לתוקפו החל מינואר 2013 נספח ש' חדש המחמיר במידה מסוימת את דרישות התקן, אך גם מפשט את הליכי יבוא הצעצועים לישראל. בין השאר נקבע כי בדיקות הנעשות לצעצועים במספר מעבדות מוסמכות בארצות המוצא, יוכרו על ידי מכון התקנים. בשונה מבעבר, אז נדרשה בדיקת דגם יקרה נוספת בישראל שעלותה כ- 1,500 ₪.

עוד נקבע כי הדרישות לבדיקות הצעצועים יחולקו על פי קטגוריות גיל : פעוטות עד גיל 3, גיל 3- 6 וגיל 6 ומעלה, ונעשתה הקלה בקטגוריות השונות מבחינת כמות בדיקות הדגם הנדרשות ומשך תוקפן. כך לדוגמא, צעצועים המיועדים לבני 6 ומעלה, ייובאו לישראל על סמך תצהיר חתום על ידי עו"ד בו מתחייב היבואן כי המוצר עומד בדרישות התקן הישראלי,  תוך מתן שיקול דעת למומחי המכון.

לדברי מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף יבואני הצעצועים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת שחק- נא", מהות השינוי הינה הורדת תדירות הבדיקה לגילאים השונים, "כאשר הרעיון הוא להסתמך על אמינות היבואן ועל בדיקות של מעבדות בחו"ל תוך הקפדה מירבית על בטיחות הצעצועים."

לדבריו, המשמעות המעשית של נספח הש'  החדש הינה הקלה בתהליכי היבוא ומניעת הסרבול המאפיין את הכנסת הצעצועים לשוק הישראלי. "צעדים אלו יורידו ריאלית חלק ממחירי הצעצועים ואף יגדילו את מגוון הצעצועים בארץ", ציין.

חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר, הודה היום ליבואנים ולנציגי מכון התקנים שלקחו חלק בגיבוש נספח ה-ש' החדש ואמר כי הוא "שומר הן על האינטרס הציבורי לבטיחות הצעצועים והן על הצורך לאפשר ליבואנים לתפקד בתנאי תחרות הולמת וללא הכבדות נוספות."

למידע נוסף בתחום זה