ח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת העבודה, באסיפה הכללית ה- 51 של לשכת המסחר ת"א והמרכז: העסקים הקטנים והבינוניים הם חוט השדרה של המשק הישראלי, אך הם זוכים ליחס של ילד

לא סביר ולא מתקבל על הדעת שדווקא חברות שהן במאיון והאלפיון העליון ישלמו מס אפקטיבי של 3% ואילו עסקים קטנים ובינוניים ישלמו את מלוא המס וזו המציאות בפועל

ההבדל בין מה שנהוג בעולם המערבי למה שקורה אצלנו הוא לא הגיוני. אם את 600 מיליון השקלים עליהם כנראה הבנקים יותרו לדנקנר, היו מביאים ל600 עסקים קטנים ובינוניים, גם הבנק היה יוצא נשכר גם היה ניתן חמצן ל-600 עסקים, גם היה ביזור, פריחה ושגשוג וגם היו מועסקים יותר אנשים.כך אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' , יו"ר מפלגת העבודה, באסיפה הכללית ה 51, שקיימה לשכת המסחר ת"א והמרכז, בהשתתפות ראשי המפלגות המובילות ומאות מבכירי המגזר העסקי, הפוליטי והמשפטי.
 
בדברים שנשאה באסיפה הנערכת במלון דן פנורמה ת"א, אמרה יחימוביץ' כי העסקים הקטנים והבינוניים הם חוט השדרה של המשק הישראלי, אך הם זוכים ליחס של ילד חורג במובן השלילי ביותר. בעוד שלתאגידים הגדולים יש פטורים נרחבים ממסים, ויש להם אשראי בלתי מוגבל מהמערכת הבנקאית והגופים המוסדיים ולשכירים יש חוקי עבודה, כי אז ישנה קבוצה גדולה שלא נהנית מזה ולא מזה, לא מביטוח פנסיוני, לא מפיצויי פיטורים ולא מדמי אבטלה. שנתו של העצמאי נודדת בלילה כי האחריות היא עליו בלבד, דבר שלא קורה לבעל שליטה בתאגיד ממונף.
 
לא סביר ולא מתקבל על הדעת שדווקא חברות שהן במאיון והאלפיון העליון ישלמו מס אפקטיבי של 3% ואילו עסקים קטנים ובינוניים ישלמו את מלוא המס וזו המציאות בפועל. כדי למנוע כל ספקולציה, אני רוצה להתחייב כאן, וקראו את שפתיי, ואתם יודעים שאני עומדת בהתחייבויותיי, אני רוצה להגיד שבתכנית הכלכלית אנחנו לא נעלה מיסים לעסקים הקטנים והבינוניים, אלא נהפוך את חייהם לקלים יותר.
 
הנושא השני והמרכזי הוא נושא האשראי. יום העסקים הקטנים והבינוניים המיוחצן  שאנו מציינים היום לא מספיק. אמנם אני מקפידה כמעשה יומיומי לקנות בעסקים קטנים ולא ברשתות גדולות, אבל אתם יודעים שלא זה הפתרון המרכזי. הבעיה העיקרית היא הנגישות לאשראי. בישראל יחס הלוואות לעסקים קטנים כאחוז התוצר עומד על 20% כאשר במדינות הOECD הממוצע הוא כ-40%, וישנן מדינות רבות, גדולות ועשירות כמו גרמניה וצרפת בהן השיעור הזה מגיע גם ל-50%.
 
ההבדל בין מה שנהוג בעולם המערבי למה שקורה אצלנו הוא לא הגיוני. אם את 600 מיליון השקלים עליהם כנראה הבנקים יותרו לדנקנר, היו מביאים ל600 עסקים קטנים ובינוניים, גם הבנק היה יוצא נשכר גם היה ניתן חמצן ל-600 עסקים, גם היה ביזור, פריחה ושגשוג וגם היו מועסקים יותר אנשים. לכן, בתכנית הכלכלית שלנו אנחנו מדברים על 40 מיליארד ₪ אשראי בנקאי וחוץ בנקאי שצריך להיות מופנה לעסקים הקטנים והבינוניים.
 
היה ונצליח להרכיב את הממשלה הבאה זה יהיה אחד היעדים הראשונים לביצוע ואחד הקלים לביצוע אין צורך כאן בכסף מתקציב המדינה אלא, בכמה צעדים פשוטים כל כך כדי לעשות את הדבר הכלכלי הנכון הצודק והמוסרי.

למידע נוסף בתחום זה