יו"ר התאחדות תאגידי כ"א זר לבניין בלשכת המסחר: בעוד שלושה חודשים יהיה כאוס מוחלט בענף הבנייה בישראל

אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כ"א זר לבניין בלשכת המסחר ת"א והמרכז, בתחזית קודרת על ענף הבנייה ב-2013: "אם הממשלה לא תתעורר בקרוב - בעוד שלושה חודשים יהיה כאוס מוחלט בענף הבנייה בישראל. עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל יחסי ממשל, כנסת וחקיקה באיגוד לשכות המסחר מוסיף כל הניסיונות עד היום להביא עובדים זרים ממדינות כגון סרילנקה ובולגריה כשלו; יש לקדם במהירות הסכם בילטראלי עם סין להבאתם של עובדים זרים סיניים שהם המוכשרים והמתאימים ביותר לשוק הבנייה הישראלי.

על רקע נתוני הלמ"ס לפיהם בחצי השנה האחרונה ירד מלאי הדירות ב-7 אחוזים ועל רקע עזיבתם הצפוייה של רוב העובדים הזרים המקצועיים בענף הבנייה, אמר הבוקר אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר לבניין בלשכת המסחר ת"א והמרכז כי אם הממשלה לא תתעורר בקרוב , בחודש מארס הקרוב נתעורר לכאוס מוחלט בשוק הדירות.

לדברי ניצן, נכון להיום שוהים בישראל כ- 4400 עובדים זרים מקצועיים העובדים בענף, "כאשר 2600 מהם צפויים לעזוב במהלך החודשים ינואר-פברואר , כך שהקבלנים יישארו עם  כ- 1800 עובדים מקצועיים בלבד. כתוצאה מכך, צפוי כאוס מוחלט בענף וקריסה שהקבלנים לא יתאוששו ממנה."

ניצן תקף בחריפות את רשות ההגירה באומרו כי טענת רשות ההגירה לפיה יש כיום 6000 עובדים זרים בענף ובקרוב יבואו עוד 2000, אינה נכונה. "במהלך 2012 הגיעו רק 429 עובדים זרים ורובם הוחזרו כיוון שהם התגלו כלא מקצועיים מספיק."
 
לדבריו, אם הממשלה רוצה לעמוד ביעדיה בתחום הבנייה, היא נדרשת להביא לארץ 26 אלף עובדים זרים מקצועיים.
"15 אלף עובדים זרים נדרשים למילוי החסר הקיים של מאה אלף יחידות דיור, וזאת לתקופה של בין 3 ל-5 שנים, 8000 עובדים נוספים נדרשים לעמידה ביעד של 40 אלף דירות חדשות מדי שנה ו-3000 עובדים נוספים נדרשים לבנייתה של עיר הבה"דים בנגב. אני קורא לראש הממשלה להתערב בנושא ולמנוע בעוד מועד את הכאוס הצפוי במרץ הקרוב", אמר ניצן.

עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל יחסי ממשל, כנסת וחקיקה באיגוד לשכות המסחר, ציין כי: "הבעיה המרכזית עם התנהלותה של רשות ההגירה היא שבפועל לא מקוימות החלטות ממשלה. בשנת 2010 קיבלה הממשלה החלטה נכונה להביא למדינת ישראל 8000 עובדים זרים לענף הבנייה. כבר אז הבינה הממשלה שהפיתרון האמיתי למשבר הדיור ולמחירי הדיור הנוסקים הינו מתן אפשרות לקבלנים לעבוד עם כח אדם יעיל והמתאים להם לצרכי משק הבנייה במדינת ישראל."

"בפועל, קיים פיתרון למשבר הדיור ונסיקת המחירים. לא בצורה של רגולציה על משכנתאות, אלא בדרך של סיוע לקבלנים להבאת כח אדם מקצועי ומיומן במהירות וביעילות, ובכך להקל עליהם בכל הקשור לעלויות הבנייה בהקשר לכ"א, דבר שבאופן טבעי יגרום להוזלת מחירי הדירות בישראל."
 
לדברי כרמלי, "כל הניסיונות עד היום להביא עובדים זרים ממדינות כגון סרילנקה ובולגריה כשלו. העובדים הזרים שהגיעו ממדינות אלו, היו ברובם, בלתי מקצועיים ולא מתאימים לשוק הבנייה הישראלי. על מדינת ישראל לקדם במהירות הסכם בילטראלי עם מדינת סין להבאתם של עובדים זרים סיניים שהם המוכשרים והמתאימים ביותר לשוק הבנייה הישראלי." 

למידע נוסף בתחום זה