לין ליועץ המשפטי לממשלה: עניין התארגנות העובדים בחברת פלאפון: הצטערתי על כך שמיהרת להעביר חוו"ד תוך סירוב להיפגש עם נציגי המעסיקים ושמיעת עמדתם

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה (3.12) לעו"ד יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה, בתמיהה מדוע פירסם אתמול חוו"ד התומכת בפגיעה בזכויות המעסיק בעניין חברת פלאפון, מבלי ששמע טרם לכך את עמדת לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.
הצטערתי מאוד שמיהרתם להוציא חוות-דעת לעניין זכות המעסיק להביע עמדתו, בנושא התארגנות עובדים ראשונה במסגרת עסקו, מבלי להיפגש עם נציגי לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים וזאת על אף פנייה ברורה אליך בכתובים,  מיור לשכת התיאום.
התפלאתי לקרוא בעיתונות על כך. האם באמת אתה משווה מול עיניך מצב בו מעסיק שהקים ובנה עסק, תוך סיכון אישי שלו, ייאלץ להיאלם דום ולא יוכל להביע עמדתו בפני העובדים, האם ההתארגנות היא לטובת העובדים והעסק או שאינה לטובת העובדים והעסק" כתב לין.
לדבריו, מצב זה מבטא חוסר איזון משווע ביחסי עובד- מעסיק. "הלוא ברור, שאם בהתארגנות ראשונה יכול ארגון העובדים לשכנע את העובדים להתארגן, בעוד המעסיק מנוע מלהביע עמדה איזה שהיא, נוצר מצב של חוסר איזון משווע. האם לכך אתה חותר? " 
  
"נציגי ארגון העובדים יהיו רשאים על פי החוק להיכנס אל תוך חצריו של המעסיק, (ואין הגבלה בחוק כמה פעמים הם רשאים לעשות זאת) ולשכנע עובדים להצטרף לארגונם, בעוד המעסיק יהיה נטול כל דעה על מהלך חשוב המתרחש בעסקו והמשפיע על עתיד עסקו."
לדעתו של לין, "זוהי פגיעה חמורה בחופש הביטוי, המקובלת בישראל כזכות יסוד, ולא ייתכן שאנו נפגע בזכות יסוד רק על שום שקיים חשש להשפעה לא הוגנת על חופש הבחירה של העובד."

"מקובל על כולנו שמעסיק אינו יכול להפחיד או לאיים ישירות או בעקיפין על התארגנות עובדים במסגרת עסקו, או בכל דרך אחרת להשפיע באופן לא הוגן. אבל מכאן להגיע למסקנה שאין לו את הזכות להביע את דעתו באופן הוגן,  זו גלישה לרמה קיצונית של פגיעה בזכויות המעסיקים. אני מאוד מצטער על כך שבחוו"ד זו אתה גם מעניק תמיכה למגמת השחיקה הבלתי פוסקת בזכויות המעסיק מבלי לראות את השפעתה על עתיד המשק."

בסיום פנייתו, ציין לין כי הוא מערער על סמכות בית משפט לקבל החלטה הפוגעת בזכות היסוד של הבעת דעה, אפילו מדובר ביחסי עבודה ואף העביר ביקורת חריפה על התנהלות מוסד היועץ המשפטי לממשלה, בעניין.

"הבעת עמדה היא עדיין חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי וזכות האדם להביע את דעתו. זוהי רמה קיצונית של שחיקת זכויות היסוד של המעסיק, והתקשיתי להבין מה מקור הסמכות של בימ"ש לאסור ביצוע פעולות המעוגנות בזכויות היסוד של הפרט. כאמור הצטערתי על כך שמיהרת להעביר חוו"ד תוך סירוב להיפגש עם נציגי המעסיקים ושמיעת עמדתם קודם הוצאת חוו"ד זו. אני רואה בכך פגם בהליך קבלת ההחלטות של מוסדך."
למידע נוסף בתחום זה