מסכמים שבוע לחימה: הפסד הפדיון במגזר המסחר והשירותים באזור הדרום נאמד בכ- 450-400 מיליון ₪

הפסד הפדיון שנגרם למגזר המסחר והשירותים באזור הדרום במהלך שבוע הלחימה של מבצע "עמוד ענן", נאמד בכ- 400 – 450 מיליון ₪, כך עולה מנתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר. באזור הדרום פועלים כ- 25,600 עסקים מתחום המסחר והשירותים, מהם כ- 80% נסגרו לחלוטין בעקבות מצב הלחימה.

מנתונים שנאספו באיגוד לשכות המסחר עולה כי מרבית חנויות הרשתות נשארו סגורות בתקופת מבצע עמוד ענן, כאשר הפדיון למסחר ליום באזור הדרום עומד על 100 מיליון ₪ והפסד הפדיון לרשתות כתוצאה מאי הפעילות עומד על כ 20%. עיקר ההפסד נגרם בענף המסחר כתוצאה מסגירה מלאה של חנויות, עסקים ורשתות של מוצרי צריכה.
 
בתוך כך, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לשר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ, והדגיש בפניו כי יש חשיבות מיוחדת לפעול מיידית על מנת לקבוע כבר עכשיו בחקיקה מתקנת את הפיצוי שיינתן לרוחב כל המגזר העסקי הנפגע ישירות ממצב הלחימה בדרום. 
 
לדעת לין, קביעת איזור גיאוגרפי מוגבל של 7 ק"מ או הגדרת יישובי ספר, שנהגה בעבר, כלל אינה רלוונטית לעניין הפיצויים. יש לנהוג על פי הקריטריונים שעוצבו והופעלו במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה. "כל עסק שנפגע כלכלית ישירות  ממצב הלוחמה (מה שקרוי נזק עקיף) באזור שהוגדר על ידי פיקוד העורף כאזור הלוחמה והכולל גם את אשדוד, אשקלון ובאר שבע, זכאי לפיצויים."
 
לדבריו, בעבר עוצבו כבר מסלולים אלטרנטיביים, כמו מסלול הירידה במחזור, מסלול הוצאות העולות על ההכנסות ומסלול הוצאות שכר והיעדרות עובדים, ולרשות המסים ניסיון רב בהפעלת קריטריונים אלה.
 
לין הדגיש במיוחד שאסור שיהיה כיום מצב של אי ודאות, ואסור שעסקים שנפגעו יהיו תחת הרושם כאילו הם לא יהיו זכאים לקבל פיצוי. "הוודאות והידיעה כיום חשובים מאוד לתפקוד סדיר של המגזר העסקי. את התיקון הנחוץ בחוק יש להגיש מיידית בהליכי חקיקה מקוצרים בכנסת", ציין.
 
יוסי דלויה, נשיא לשכת המסחר והתעשייה באר שבע והנגב קרא היום לממשלה להחיל את הפיצויים על בעלי עסקים בדרום עפ"י קריטריונים שנקבעו במבצעים קודמים ובין היתר לקבוע קריטריונים ברורים לפיצוי בעלי עסקים במצב חירום ולוחמה; פיצוי על היעדרות עובדים  בשל היותם להורים לילדים במערכת החינוך המושבתת;  מתן הקלות שונות לעסקים שנקלעו לסחרור, קשיים וחובות בשל המצב למועצות והעיריות והטבות לבתי עסק במיסים השונים ובארנונה.
 
עוד הוסיף דלויה כי יש להקים גוף אחד שירכז את הטיפול בנושא העסקים בשעת חירום במדינת ישראל ויקל על הביורוקרטיה הכבדה ואי הבהירות השוררות בתחום.
 
 
לשכת המסחר ת"א והמרכז מפעילה מוקד ייעוץ עבור בעלי העסקים בדרום: בטלפון:  03-5631010 , או במייל darom@chamber.org.il

למידע נוסף בתחום זה